دوره آموزش نرم افزار fluent – قسمت اول (معرفی)

یکی از معانی کلمه «Fluent» در زبان انگلیسی به معنی حرکت نرم و روان است؛ مثل حرکت آب، هوا و انرژی. نرم‌افزار فلوئنت نیز نامش را از همین مفهوم گرفته و برای شبیه‌سازی جریان‌های فلوئنت (سیال) به کار می‌رود.

شبیه‌سازی در نرم‌افزار با اعداد و ارقام صورت می‌گیرد؛ لذا شما باید به‌عنوان ورودی یک سری داده‌های عددی متناسب با نوع مدل خود به نرم‌افزار فلوئنت وارد کنید تا نرم‌افزار با انجام محاسبات، نتیجه شبیه‌سازی را برای شما به‌صورت یک پیش‌بینی از آنچه رخ خواهد داد نمایان کند.

این نرم‌افزار را «انسیس فلوئنت» نیز می‌نامند، چون شرکت انسیس مدتی پیش فلوئنت را نیز خرید و فلوئنت اکنون در مالکیت انسیس است.

کاربردهای نرم‌افزار فلوئنت

پیش‌بینی شرایط موجود در طبیعت

بنابراین به‌راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان جریان‌های حرکت آب، هوا و انرژی را مدل‌سازی و شبیه‌سازی کرد. شبیه‌سازی برخی از این جریان‌ها در محیط آزمایشگاهی امکان‌پذیر نیست، یا حتی نیاز داریم تا آنچه در محیط طبیعی رخ خواهد داد را با سرعت بالایی پیش‌بینی کنیم.

مثلاً برای پیش‌بینی وضع آب‌وهوا، شبیه‌سازی طوفان‌ها، واکنش‌های شیمیایی و احتراقی، طوفان، انتقال دما از اجسام رسانا و نیمه‌رسانا و … می‌توان از فلوئنت استفاده کرد.

نرم‌افزار فلوئنت یک نرم‌افزار شبیه‌سازی است که می‌تواند مدل جریان‌های آرام و آشفته در محیط‌های آبی یا هوا، انتقال دما از اجسام رسانا و نیمه‌رسانا، واکنش‌های صنعتی و احتراقی، ستون‌های حباب موجود در محیط‌های نفتی، جریان خون و به‌طورکلی سیستم‌های چندفازی، آیروآکوستیک و … را شبیه‌سازی کند.

طراحی و بهینه‌سازی محصولات صنعتی

همان‌طور که نرم‌افزار فلوئنت برای شبیه‌سازی آنچه در طبیعت و در ابعاد بزرگ رخ می‌دهد مناسب است، می‌توان به کمک آن آنچه را در صنعت در مورد محصولات concept که هنوز به تولید نرسیده و در مرحله طراحی هستند یا حتی آنچه بعد از ایجاد تغییر در محصولاتی که قبلاً طراحی شده‌اند رخ می‌دهد شبیه‌سازی کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .