آموزش نرم‌افزار کامسول – قسمت اول (معرفی)

نرم‌افزار کامسول مالتی فیزیکس یا Comsol-Multiphysics یک نرم‌افزار شبیه‌سازی است که از آن بیشتر برای حل معادلات دیفرانسیل استفاده می‌شود.

از این نرم‌افزار در رشته‌های برق، مکانیک، علوم زمین، شیمی، فیزیک، نجوم و کوانتوم استفاده می‌شود. جالب است بدانید نرم‌افزار کامسول در سال 1365 با همکاری یک شخص ایرانی به اسم «فرهاد سعیدی» و یک فرد دیگر در سوئد بنانهاده شد.

چرا مالتی فیزیکس؟

درواقع هر آنچه در جهان رخ می‌دهد به کمک مجموعه‌ای از قوانین فیزیکی قابل توصیف است. در گذشته برای انجام محاسبات فیزیکی، این وقایع را در یک محیط ایزوله شبیه‌سازی می‌کردند، حال آنکه جهان واقعی درواقع مالتی فیزیکس است. به این معنا که چند واقعه فیزیکی هم‌زمان در حال وقوع‌اند و هر یک می‌تواند بر دیگری تأثیرگذار باشد.

قضیه مالتی فیزیکس بودن حتی در وسایل و ابزاری که ساخت بشر هستند نیز صادق است. برای مثال یک موبایل را در نظر بگیرید؛ آنتن موبایل که امواج الکترومغناطیسی را دریافت می‌کند، صفحه و دکمه‌ها اجزای مکانیکی و الکتریکی هستند و باطری دارای فعالیت‌های شیمیایی و الکتریکی است. به همین ترتیب می‌توان این فهرست را ادامه داد. همان‌طور که می‌بینید موبایل یک دستگاه مالتی فیزیکس است.

کامسول نرم‌افزاری است که می‌تواند این وقایع چند فیزیکی را شبیه‌سازی کند. بنابراین مهندسان می‌توانند از آن برای بررسی طرح‌هایشان و زمین شناسان برای بررسی وقایع طبیعی استفاده کنند.

قابلیت‌های خاص کامسول

  • یکی از ویژگی‌های مثبت این نرم‌افزار این است که قابلیت تعامل با سایر نرم‌افزارهای مهندسی نظیر متلب، اینونتر و … را دارد.
  • دیگر ویژگی آن سهولت استفاده است؛ به‌طوری‌که علاوه بر برنامه‌نویسی، می‌توان از ابزارهای درگ و دراپ (drag & drop) نیز در آن استفاده کرد.
  • در ضمن این نرم‌افزار را هم می‌توان بر روی لینوکس و ویندوز نصب کرد و هم می‌توان از آن به‌صورت آنلاین (بدون نیاز به نصب) استفاده نمود.

ماژول‌های کامسول

نرم‌افزار کامسول دارای چندین ماژول است. این ماژول‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند ازجمله کاربردهای الکتریکی، مکانیکی، سیالات، شیمی، عمومی. هر ماژول می‌تواند در یکی از این دسته‌ها قرار بگیرد.

ضمناً توجه داشته باشید هر یک از این ماژول‌ها دو نوع دارند: یک نوع برای کامسول و دیگری برای سرور کامسول.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت کامسول مالتی فیزیکس مراجعه نموده و یا منتظر قسمت بعدی مطلب ما باشید.

در ضمن کارگاه‌های شبیه‌سازی با متلب در آموزشگاه هورین به‌صورت دوره‌های گروهی و خصوصی برگزار می‌شود. برای ثبت‌نام می‌توانید فرم سمت راست صفحه را تکمیل نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .