آموزش نرم افزار متلب مقدماتی – قسمت اول (معرفی)

متلب (Matlab) نرم‌افزاری برای برنامه‌نویسی، انجام کارهای گرافیکی و ریاضی است که می‌توان از آن برای تحلیل داده‌ها، الگوریتم یا مدل‌سازی استفاده کرد.

نام این نرم‌افزار از ترکیب دو کلمه Matrices به معنی ماتریس‌ها و Lab به معنی آزمایشگاه گرفته‌شده و درواقع یک آزمایشگاه بسیار گسترده است که برای تحلیل داده ها همه چیز را به‌صورت ماتریس‌ درمی‌آورد. اولین نسخه متلب در سال 1984 یعنی 35 سال پیش منتشر شد.

زبان برنامه‌نویسی متلب

متلب از زبان برنامه‌نویسی C و C++ استفاده می‌کند اما از زبان جاوا به‌عنوان رابط کاربری استفاده می‌کند.

برای کار با متلب نیاز است که شما با هر دستور آشنا باشید. درواقع برای کار با متلب شما باید یک‌سری داده و دستورات لازم را به آن بدهید و متلب نتیجه را به شما ارائه خواهد داد.

ماتریس‌ها در متلب

متلب با استفاده از زبان برنامه‌نویسی همه‌چیز را به‌صورت ماتریس درمی‌آورد، ازجمله مواردی که در ادامه نام برده می‌شود.

عدد

هر عدد در متلب به‌صورت یک ماتریس 1 در 1 ذخیره می‌شود، مثلاً [25]. به تعداد سطر و ستون های ماتریس «تابع اندازه» یا size گفته می‌شود.

کلمه

به داده‌های متنی در متلب «رشته» می‌گویند. هر کلمه در متلب به‌صورت یک ماتریس ذخیره می‌شود که هر حرف آن یک ستون را تشکیل می‌دهد. حتی می‌توان چند کلمه را در کنار هم نوشت و یک جمله ساخت، مثلا کلمه sharifyar از یک سطر و 9 ستون تشکیل شده است. به عبارت دیگر تابع اندازه آن 1 سطر و 7 ستون است.

تصویر

تصاویر در متلب به‌صورت ماتریس‌های سه‌بعدی درمی‌آیند. اعداد ماتریس در بعد اول و دوم نشان‌دهنده مختصات نقاط تصویر و در بعد سوم نشان‌دهنده رنگ تصویر است. از همین ویژگی در کارهای گرافیکی استفاده می‌شود.

صدا

اصوات در متلب به‌صورت یک ماتریس با یک ستون ذخیره می‌شوند. ماتریس‌هایی که یک سطر یا یک ستون داشته باشند را «بردار» می‌نامند.

سازندگان متلب

وب‌سایت رسمی نرم‌افزار متلب mathworks.com است. این نرم‌افزار دارای یک ورژن student نیز می‌باشد که ساده‌تر بوده و قابل نصب بر روی سیستم‌های خانگی است.

شما در این وب‌سایت می‌توانید آموزش بخش‌های مختلف را به زبان انگلیسی بخوانید و یا فایل‌های ویدئویی آن را تماشا کنید.

آموزش نرم‌افزار متلب – قسمت دوم (ماتریس‌ها و آرایه‌ها)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .