آنچه درباره کنکور هنر باید بدانیم

برخلاف تصور اکثر داوطلبان، موفقیت در کنکور هنر کار ساده‌ای نیست. در این مطلب در مورد منابع، نحوه مطالعه و انتخاب رشته کنکور هنر توضیح داده شده.

علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در رشته‌های دانشگاهی هنر می‌توانند از هر رشته‌ای که هستند در کنکور هنر شرکت کنند.

ازآنجاکه گروه آزمایشی هنر جزء گروه‌های اصلی نیست، شما می‌توانید علاوه بر هنر، در کنکور زبان و یکی از گروه‌های آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی، انسانی) شرکت کنید.

اما برخلاف تصور اکثر داوطلبان، موفقیت در کنکور هنر کار ساده‌ای نیست. داوطلبانی که قصد موفقیت در کنکور هنر را دارند باید علاوه بر کتاب‌های درسی، کتاب‌های غیردرسی دیگری را هم مطالعه کنند؛ چراکه خیلی از سؤالات کنکور هنر جنبه اطلاعات عمومی هنری دارند.

در برخی از رشته‌های گروه هنر در صورت قبولی در کنکور سراسری باید در یک آزمون عملی نیز شرکت کنید. این رشته‌ها عبارت‌اند از: آهنگسازي، ادبيات نمایشی، ارتباط تصویري، بازیگري، طراحي پارچه، طراحي صحنه، طراحي صنعتي، طراحي لباس، عكاسي، كارداني هنرهاي تجسمي، كتابت و نگارگري، مجسمه‌سازی، نقاشي، نمایش عروسكي، نوازندگي موسيقي ایراني و نوازندگي موسيقي جهانی.

منابع کنکور هنر

در کنکور هنر علاوه بر دروس عمومی از اطلاعات عمومی داوطلبان در زمینه‌های هنری شامل درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی-فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد سؤال طرح خواهد شد. لذا اگر قصد موفقیت در کنکور هنر را دارید باید علاوه بر کتاب‌های درسی مدرسه، از یک سری کتاب‌های فوق‌برنامه برای افزایش اطلاعات عمومی در این زمینه‌ها استفاده کنید.

نام کتاب‌های مدرسه که از آن‌ها در کنکور هنر سؤال طرح می‌شود در دفترچه کنکور قید شده، اما همان‌طور که گفته شد این کتاب‌ها برای موفقیت در کنکور هنر کافی نیست. شما باید از طریق مطالعه کتاب‌های غیردرسی اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید، دست‌خط هنرمندان معروف را بشناسید و به‌طورکلی اطلاعات عمومی هنری داشته باشید.

یکی از کارهایی که می‌تواند به شما در پاسخگویی به سؤالات هنر کمک کند مطالعه سؤالات کنکورهای سال‌های گذشته است. به‌این‌ترتیب می‌توانید با نمونه سؤالات آشنا شوید، نکات آن‌ها را یادداشت کرده و به خاطر بسپارید. به‌این‌ترتیب با نحوه سؤالات کنکور آشنا می‌شوید و می‌دانید چه نکاتی را و به چه روشی باید مطالعه کنید.

ازآنجاکه برای ادامه تحصیل در رشته‌های هنر باید منابع زیادی را مطالعه کنید لازم است تا مطالعات خود را از تابستان شروع کرده و از تعطیلات عید هم حتماً استفاده ببرید. همین زمان‌هاست که شما را از سایر داوطلبان متمایز می‌کند. البته حتماً در این فاصله طولانی به زمانی برای استراحت نیاز دارید که با توجه به بازه تابستان تا بهار سال بعد، می‌توانید یک فرصت دوهفته‌ای در ماه بهمن برای استراحت در نظر بگیرید.

رشته‌های دانشگاهی هنر

در زمان انتخاب رشته شما باید بر اساس «رتبه در سهمیه در هر زیرگروه» (در مطلب تراز قبولی دانشگاه در مورد رتبه‌های مختلفی که در کارنامه آمده توضیح داده‌شده)، رشته‌های مدنظر خود را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که رشته‌هایی را که بیشتر ترجیح می‌دهید در آن‌ها قبول شوید در ابتدای فهرست بیاورید؛ چون سازمان سنجش به ترتیب از اولین مورد، انتخاب شما را بررسی می‌کند و اگر در همان انتخاب اول بتوانید پذیرفته شوید، باید در آن رشته ادامه تحصیل بدهید.

برای انتخاب رشته علاوه بر علاقه و استعداد، به وضعیت فرهنگی خانواده (مثلاً بعضی خانواده‌های مذهبی ممکن است نپذیرند فرزندشان در رشته تئاتر به تحصیل بپردازد. فراموش نکنید شما به حمایت خانواده خود نیاز دارید)، آینده شغلی، علایق شغلی‌تان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، توانایی مالی برای تأمین ابزار مناسب تحصیل (بعضی از رشته‌های هنر مانند عکاسی مستلزم خرید دوربین‌های حرفه‌ای، چاپ عکس و غیره‌اند که دانشجویان را متحمل هزینه‌های زیادی می‌کند) و محیط دانشگاهی که برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید و بعد از مشورت با افراد باتجربه و آگاه و سنجیدن همه عوامل به انتخاب رشته بپردازید.

جمع‌بندی

در این مطلب به‌طور خلاصه در مورد منابعی که باید مطالعه کنید، نحوه مطالعه و انتخاب رشته کنکور هنر توضیح داده شد؛ اما توصیه می‌کنم برای موفقیت در کنکور هنر حتماً از کارشناسان باتجربه راهنمایی بگیرید؛ چون همان‌طور که گفته شد موفقیت در کنکور هنر نسبت به سایر رشته‌ها دشوارتر بوده و نکات ظریف‌تری دارد که باید رعایت شوند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .