با دیپلم کاردانش وارد دانشگاه شوید

با دیپلم کاردانش وارد دانشگاه شوید: راهنمای جامع ورود به دانشگاه برای فارغ التحصیلان کاردانش

در ایران، ادامه تحصیل در دانشگاه یکی از مسیرهای اصلی برای ارتقای سطح دانش، مهارت ها و موقعیت شغلی است. متقاضیان ورود به دانشگاه باید در آزمون سراسری شرکت کرده و نمره ی لازم را برای قبولی در رشته ی مورد نظر خود کسب کنند.

اما برخی از دانش آموزان به دلایل مختلف، امکان ادامه تحصیل در دبیرستان های نظری را نداشته و دیپلم خود را از رشته ی کاردانش دریافت می کنند. این دانش آموزان نیز می توانند با شرط رعایت موارضی در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

در این مطلب، به بررسی راه های مختلف ورود به دانشگاه برای فارغ التحصیلان کاردانش، شرایط و محدودیت های هر روش و نکاتی برای انتخاب بهترین روش می پردازیم.

راه های مختلف ورود به دانشگاه برای فارغ التحصیلان کاردانش:

1. شرکت در آزمون سراسری:

  • متداول ترین روش ورود به دانشگاه برای فارغ التحصیلان کاردانش، شرکت در آزمون سراسری است.
  • این دانش آموزان می توانند در گروه های تجربی، ریاضی و انسانی در آزمون سراسری شرکت کنند.
  • نمره ی تراز این دانش آموزان در زیرگروه مورد نظر آنها محاسبه می شود.
  • برای قبولی در دانشگاه، این دانش آموزان باید نمره ی تراز لازم را در رشته ی مورد نظر خود کسب کنند.

2. پذیرش در دانشگاه های فنی و حرفه ای:

  • دانشگاه های فنی و حرفه ای هر سال در دو نوبت بهار و پاییز دانشجو می پذیرند.
  • پذیرش در این دانشگاه ها از طریق آزمون کنکور کاردانش انجام می شود.
  • آزمون کنکور کاردانش هر سال در اردیبهشت ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.
  • فارغ التحصیلان کاردانش می توانند در رشته های مختلف فنی و مهندسی در این دانشگاه ها تحصیل کنند.

3. پذیرش در دانشگاه های علمی کاربردی:

  • دانشگاه های علمی کاربردی نیز هر سال در دو نوبت بهار و پاییز دانشجو می پذیرند.
  • پذیرش در این دانشگاه ها از طریق آزمون کنکور کاردانش انجام می شود.
  • آزمون کنکور کاردانش هر سال در اردیبهشت ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.
  • فارغ التحصیلان کاردانش می توانند در رشته های مختلف کاربردی در این دانشگاه ها تحصیل کنند.

4. پذیرش در دانشگاه های پیام نور

 

دیپلم کاردانش دارای 160 رشته مهارتی است؛ به این معنا که دانش آموزان در این رشته‌ها برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند و یک مهارت را به‌صورت عملی و کاربردی می‌آموزند. حتی بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کاردانش برای ورود به بازار کار نیازی به پروانه کسب ندارند. لذا به‌راحتی می‌توانند بعد از اخذ مدرک دیپلم کاردانش به بازار کار راه پیدا کنند.

در این میان هستند کسانی که علاقه دارند به تحصیلات خود در دانشگاه نیز ادامه دهند. جای نگرانی نیست، چون امکان ادامه تحصیل حتی تا مقطع دکتری برای این افراد وجود دارد.

ورود به دانشگاه با دیپلم کاردانش دو راه دارد:

  1. یکی اینکه وارد پیش‌دانشگاهی هنر شوید و بعدازآن در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی ناپیوسته یا کارشناسی ثبت‌نام کنید.
  2. و دیگری اینکه در یکی از رشته‌های مقطع «کاردانی پیوسته» دانشگاه ثبت‌نام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه اول پیشنهاد می‌کنم مطلب «رشته های هنر بدون کنکور» را بخوانید؛ اما در مورد گزینه دوم در همین مطلب توضیح خواهیم داد.

ورود به دانشگاه با دیپلم کاردانش

همان‌طور که گفته شد، برای ورود به دانشگاه با دیپلم کاردانش (بدون مدرک پیش‌دانشگاهی) باید رشته‌های کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) را انتخاب کنید؛

مقطع کاردانی پیوسته دو سال به طول می‌انجامد و معادل فوق‌دیپلم است. چون برای ورود به این مقطع تحصیلی نیازی به گذراندن پیش‌دانشگاهی نیست و شما بلافاصله بعد از اخذ دیپلم می‌توانید وارد دانشگاه شوید، آن را «پیوسته» می‌نامند. کلیه رشته‌های کاردانی پیوسته «بدون کنکور» دانشجو می‌پذیرند.

با دیپلم کاردانش در کدام دانشگاه‌ها می‌توان ثبت‌نام کرد؟

متأسفانه این مقطع تحصیلی در دانشگاه‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه) و پیام نور تدریس نمی‌شود و دارندگان دیپلم کاردانش برای ادامه تحصیل باید یکی از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، غیرانتفاعی، علمی کاربردی یا آزاد را انتخاب نمایند.

–         دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و غیرانتفاعی

ثبت‌نام دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و غیرانتفاعی هم‌زمان با هم – معمولاً در اوایل خردادماه هرسال – و از طریق وب سایت سازمان سنجش کشور انجام می‌شود.

ثبت‌نام در این دانشگاه‌ها فقط مختص فارغ‌التحصیلان کاردانش، فنی حرفه‌ای و هنرستان نظام قدیم است. در ضمن چنانچه قبلاً در مقاطع بالاتر از کاردانی وارد دانشگاه شده باشید نمی‌توانید برای مقطع کاردانی پیوسته در دانشگاه‌های «فنی حرفه‌ای و غیرانتفاعی» ثبت‌نام کنید.

–         دانشگاه آزاد

ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد از طریق وب‌سایت دانشگاه آزاد انجام می شود. دارندگان دیپلم کاردانش فقط می توانند در رشته متجانس با رشته خودشان ثبت‌نام کنند و – با این وجود – در صورت قبولی نیز باید حداکثر تا 14 واحد درس جبرانی بگذرانند.

–         دانشگاه علمی کاربردی

سایت سازمان سنجش برای ثبت‌نام دانشگاه علمی کاربردی یک بخش جداگانه دارد و ثبت‌نام آن نیز جداگانه و در مردادماه هرسال انجام می‌شود.

شرایط ورود به این دانشگاه نسبت به دو دانشگاه دیگر ساده‌تر بوده و همه داوطلبان فارغ از رشته و مدرک تحصیلی قبلی قادر به ثبت‌نام در این دانشگاه هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه علمی کاربردی کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه فنی حرفه ای و غیرانتفاعی کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه آزاد کلیک کنید.

رشته‌های دانشگاهی با دیپلم کاردانش

تا اینجا متوجه شدید که با دیپلم کاردانش می‌توانید در دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی، فنی حرفه‌ای و غیرانتفاعی ثبت‌نام کنید.

فارغ‌التحصیلان کاردانش که قصد ورود به دانشگاه‌های آزاد، فنی حرفه‌ای و غیرانتفاعی را دارند فقط می‌توانند در رشته‌های هم‌جنس رشته خودشان ثبت‌نام کنند؛ اما در دانشگاه علمی کاربردی هم‌جنس بودن رشته‌ها فقط در پذیرش داوطلبان اولویت دارد و الزامی نیست.

فهرست رشته‌های دانشگاه آزاد را از لینک «رشته های کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد» می‌توانید دریافت کنید.

فهرستی از رشته‌های هم‌جنس معرفی‌شده از سوی دانشگاه‌های علمی کاربردی، فنی حرفه‌ای و غیرانتفاعی را نیز از لینک زیر مشاهده خواهید کرد – توجه داشته باشید، آن‌دسته از رشته‌های کاردانش که در مقابلشان هیچ رشته دانشگاهی نوشته نشده، امسال به لیست رشته‌های کاردانش اضافه شده‌اند.

رشته‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای و غیرانتفاعی با دیپلم کاردانش

پاسخ به چند سؤال رایج

تفاوت کاردانش و فنی حرفه‌ای

کاردانش و فنی حرفه‌ای هر دو از شاخه‌های هنرستان هستند؛ بااین‌حال با هم تفاوت‌هایی دارند:

–         رشته‌های کاردانش خیلی جزئی‌تر بوده به‌طوری‌که تعدادشان به 160 رشته می‌رسد؛ اما موضوع رشته‌های فنی حرفه‌ای کلی‌تر هستند و تقریباً 41 رشته دارد.

–         دروس در کاردانش به دو دسته تئوری و عملی تقسیم می‌شوند و دانش‌آموزان اکثراً درس را به‌صورت عملی فرامی‌گیرند. ازاین‌روست که این دروس را مهارتی نیز می‌گویند چراکه هدف از آن‌ها آموزش یک مهارت به دانش‌آموز است؛ اما در فنی حرفه‌ای تعداد دروس تئوری بیشتر است و از این نظر نسبت به کاردانش به رشته‌های نظری نزدیک‌ترند.

–         ورود به بازار کار برای دارندگان دیپلم کاردانش ساده‌تر است. همان‌طور که گفته شد فارغ‌التحصیلان دیپلم کاردانش نیازی به پروانه کسب ندارند، از طرفی یک مهارت را به‌طور کامل فرامی‌گیرند. به همین دلیل بسیاری از ایشان بعد از دیپلم وارد بازار کار شده و به دانشگاه وارد نمی‌شوند؛ اما فارغ‌التحصیلان فنی حرفه‌ای اکثراً تمایل دارند تحصیلاتشان را در دانشگاه ادامه دهند.

گرفتن پیش‌دانشگاهی با دیپلم کاردانش

همان‌طور که گفته شد دارندگان دیپلم کاردانش درصورتی‌که قصد داشته باشند در رشته‌های کارشناسی (لیسانس) شرکت نمایند و یا اینکه بخواهند وارد یکی از دانشگاه‌های دولتی یا پیام نور شوند، باید مدرک پیش‌دانشگاهی داشته باشند.

در برخی آموزشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی و یا مراکز دولتی پیش‌دانشگاهی، مقطع «پیش‌دانشگاهی رشته هنر» برگزار می‌شود. شما می‌توانید در این مراکز ثبت‌نام کرده و این دوره را بگذرانید.

باقی ماندن چند واحد در زمان ثبت‌نام دانشگاه

به دلیل سؤالات مکرر خوانندگان عزیز، توجه داشته باشید که در زمان ثبت‌نام حتماً باید مدرک فارغ‌التحصیلی خود را به همراه داشته باشید؛ بنابراین چنانچه تا زمان ثبت‌نام حتی یکی از واحدهای شما باقی می‌ماند رشته‌هایی را انتخاب کنید که در پذیرششان در «نوبت دوم» سال یعنی بهمن‌ماه باشد و تا آن زمان سعی کنید مدرک دیپلم خود را اخذ نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .