برای چه مواردی مشاوره کنکور بگیریم؟

کاملاً طبیعی است که شما برای مراحل مختلف زندگی خود به مشورت و راهنمایی یک نفر که در آن زمینه تجربه و دانش داشته باشد نیاز دارید. کنکور نیز نه‌تنها به‌عنوان یک بخش از زندگی، بلکه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاطع زندگی هر کس که می‌تواند تا حد زیادی تعیین‌کننده آینده زندگی فرد بوده و جهت زندگی وی را مشخص کند قطعاً نیاز به مشاوره دارد. با استفاده از مشاوره کنکور می‌توانید زندگی خود را به سمتی متمایل کنید که بهترین آینده مطلوب را برایتان رقم بزند.

مشاوره کنکور در چه زمینه‌هایی می‌تواند به شما کمک کند؟

شما می‌توانید در مراحل مختلف تحصیلتان از مشاوره کنکور بهره ببرید. برای انتخاب رشته دیپلم، نحوه مطالعه، انتخاب رشته، دانشگاه محل تحصیل و خیلی مسائل کوچک‌تر دیگر.

منابع موردمطالعه

در طول تحصیل می‌توانید در مورد ترتیب مطالعه دروس مشاوره بگیرید. با توجه به رشته مدنظر شما، ضرایب دروس برای آن رشته خاص و پیش‌نیاز بودن برخی دروس برای یکدیگر، به ترتیب چه دروسی را باید مطالعه کنید. در ضمن مشاور تحصیلی می‌تواند توالی دروس را طوری برای شما مشخص کند که دروس مختلف را یکنواخت و هماهنگ پیش ببرید و تا روز کنکور تمام دروس در ذهنتان باقی بماند.

روش مطالعه

در طول مسیر تحصیل تا زمان کنکور زمان کوتاهی نیست. این طبیعی است که برخی مواقع احساس خستگی یا حتی یأس به شما دست بدهد. یک مشاور خوب می‌تواند شما را راهنمایی کند تا آن زمان‌ها را شناسایی کرده و برای آن مواقع برنامه‌ریزی داشته باشید و در صورت بروز چنین مشکلی به‌خوبی و با موفقیت از کنار آن عبور کنید و یا حتی از بروز آن‌ها پیشگیری نمایید.

درواقع مشاور کنکور باید با نکات انگیزشی و ترسیم کردن موفقیت‌های شما، سوخت شما را برای ادامه مسیر تأمین کند و برای ادامه مسیر به شما انگیزه بدهد تا از هرگونه یأس و ناامیدی دور بمانید.

حتی برخی مشاوران کنکور با ارائه برنامه تغذیه‌ای به دانش‌آموزانشان کمک می‌کنند تا بتوانند بهترین بهره‌وری را داشته باشند.

انتخاب رشته و دانشگاه

بعد از طی مسیر کنکور، در زمان انتخاب رشته یکی دیگر از مواقعی است که می‌توانید با مراجعه به مشاوره کنکور از اطلاعات، دانش و تجربه ایشان در انتخاب رشته و دانشگاهی متناسب با رتبه و شرایط شخصیتی خودتان کمک بگیرید.

چه‌بسا داوطلبانی که یک سال تلاش و مطالعه می‌کنند ولی در زمان انتخاب رشته به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از رتبه موردنیاز رشته‌ها و دانشگاه‌ها، یا به علت شناخت ناکافی از رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌هایی که دانشجو می‌پذیرند نمی‌توانند انتخاب مناسبی انجام دهند. چراکه دامنه وسیع رشته‌ها و نکات مهمی که در مورد انتخاب دانشگاه وجود دارد آن‌قدر وسیع است که علاوه بر آگاهی، تجربه نیز می‌طلبد. در این زمان با یک مشاوره کنکور به‌موقع می‌توانید از پشیمانی آینده جلوگیری نمایید و آینده روشنی را برای خود رقم بزنید.

در انتخاب رشته به چه نکاتی توجه کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، در انتخاب رشته نیز می‌توانید از خدمات مشاورین کنکور استفاده کنید. انتخاب رشته‌ای بر اساس نمرات درسی، بدون توجه به مشاغلی که برای آن رشته تحصیلی فراهم است یا بدون توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود شما مانند درون‌گرایی، توانایی تمرکز در محیط شلوغ، روابط اجتماعی خوب و … می‌تواند آینده شغلی شما را به نهایت مطلوب خود برساند.

ویژگی‌های شخصیتی خودتان

مثلاً بعضی مشاغل برای افراد کم رو و یا افرادی که اجتماعی نیستند و ترجیح می‌دهند در محیطی آرام و به‌تنهایی کار کنند مناسب نیستند. برعکس اگر شما فردی اجتماعی باشید و تمایل داشته باشید بیشتر وقت خود را در جمع بگذرانید نباید مشاغلی را انتخاب کنید که نیاز به تنهایی داشته باشند.

علاوه بر مسئله اجتماعی بودن، خیلی جنبه‌های شخصیتی دیگر نیز وجود دارند که در انتخاب رشته باید به آن توجه کرد.

استعدادهایتان

به‌جز جنبه‌های شخصیتی، شما باید استعدادهای خود را نیز در نظر بگیرید. ببینید در چه زمینه‌هایی استعدادتان بیشتر است و می‌توانید موفق‌تر عمل کنید.

شرایط و امکاناتتان

در این میان باید به شرایط خود نیز توجه داشته باشید. مثلاً تحصیل در برخی رشته‌ها مانند رشته عکاسی خرج نسبتاً بالایی دارد و شما یا باید از پدر خود برای تأمین هزینه‌ها کمک بگیرید و یا در کنار تحصیلتان کار کنید که البته کار ساده‌ای هم نیست. علاوه بر این ممکن است خانواده شما بتواند امکان اشتغال شما را در شغل خاصی فراهم کند. مثلاً اگر پدر شما کارخانه خاصی داشته باشد شما می‌توانید با تحصیل در رشته موردنیاز وی آینده شغلی خود را تأمین نموده و به پدرتان نیز در اداره کارخانه کمک کنید.

ویژگی‌های یک مشاوره کنکور خوب

یک مشاور خوب و مجرب همه این موارد به‌علاوه موارد دیگری که مهم بوده ولی در اینجا ذکر نشده‌اند را جمع‌بندی کرده و بهترین گزینه‌های ممکن را پیش‌روی شما قرار می‌دهد تا براساس تمایلات خود تصمیم بگیرید.

یک مشاور حرفه‌ای به هیچ وجه نباید علایق و تمایلات خود را در تصمیم شما داخل کند و یا شما را به انجام کاری که فکر می‌کند برایتان بهتر است مجبور کند. این زندگی شماست. شما باید صحبت‌ها و دلایل مشاور را بشنوید و در نهایت تصمیم آخر را خودتان بگیرید.

از چه زمانی باید برای کنکور مشاوره بگیرید؟

از هر زمان که به‌طورجدی تصمیم بگیرید در کنکور آن‌طور که شایسته خودتان است موفق شوید و به جایگاه مدنظرتان برسید می‌توانید از مشاوران کنکور کمک بگیرید.

اگر از دوران دبیرستان و از آن زمان که تصمیم به انتخاب رشته دیپلم خود می‌گیرید، با نگاهی به آینده کاری و تحصیلی و با توجه به استعدادها و توانمندی‌های خودتان رشته‌ای متناسب با شخصیت خود را انتخاب کنید بی‌شک آینده درخشان‌تری پیش رو خواهید داشت.

بنابراین بهترین حالت این است که از همان سال‌های اولیه دبیرستان و برای انتخاب رشته دیپلم خود به مشاوره کنکور مراجعه کنید و پس‌ازآن برای ادامه مسیر تا ورود به دانشگاه آن را ادامه دهید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .