چهار راهکار برای ثبت‌نام ارشد بدون آزمون

جالب است بدانید بااینکه رشته‌های بدون آزمون اکثراً در مقاطع پایین‌تر (کاردانی و کارشناسی) هستند، مقاطع تحصیلی بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) نیز تحت شرایط خاصی بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند.

اگر قصد دارید بدون آزمون وارد مقطع ارشد شوید، چهار راه پیش رو دارید:

ثبت‌نام در فراگیر پیام نور

شاید بتوان گفت ساده‌ترین راه برای مقطع ارشد بدون آزمون این است که برای فراگیر پیام نور ثبت‌نام کنید. دوره‌های فراگیر از طریق کنکور دانشجو نمی‌پذیرند.

داوطلبان فراگیر پیام نور باید در ماه آبان به وب‌سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و از فهرست سمت راست، گزینه پیام نور را انتخاب کنند. در این زمان دفترچه راهنمای ثبت‌نام فراگیر پیام نور منتشر می‌شود.

در دفترچه راهنمای ثبت‌نام، برای هر رشته کارشناسی ارشد یک سری منابع معرفی شده. این منابع درواقع دروس ترم اول کارشناسی ارشد همان رشته هستند. داوطلبان باید آن منابع را مطالعه کرده، سپس در آزمون شرکت نمایند.

درصورتی‌که در آزمون پذیرفته شوید، درواقع ترم اول کارشناسی ارشد رشته انتخابی خود را گذرانده‌اید و باید برای ترم دوم ثبت‌نام کنید. شما پس از ثبت‌نام دانشجوی ارشد شناخته خواهید شد.

البته ازآنجاکه برای ثبت‌نام ارشد فراگیر پیام نور نیز باید در آزمون مخصوص آن شرکت کنید، شاید نتوان آن را جزء روش‌های ارشد بدون آزمون به حساب آورد؛ اما قطعاً از روش‌های بدون کنکور محسوب می‌شود.

برای اطلاع از رشته‌های فراگیر پیام نور می‌توانید به مطلب رشته های بدون کنکور مراجعه نمایید.

ثبت‌نام در مراکز بین‌الملل پیام نور

درصورتی‌که قصد ندارید برای ورود به دانشگاه در هیچ‌گونه آزمونی شرکت کنید، ثبت‌نام در مراکز بین‌الملل پیام نور را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مراکز بین‌الملل پیام نور علاوه بر کشورهای خارجی در شهرهای عسلویه، قشم و کیش شعبه دارند و ثبت‌نام کارشناسی ارشد در آن‌ها کاملاً بدون آزمون است. برای ثبت‌نام کافی است وارد پرتال دانشگاه پیام نور شوید و فرم مربوطه را تکمیل کنید.

برای اطلاع از رشته‌هایی که در مراکز بین‌الملل پیام نور تدریس می‌شوند می‌توانید به مطلب ثبت‌نام بدون کنکور در مراکز بین‌الملل پیام نور مراجعه نمایید.

ارشد بدون آزمون ویژه دانشجویان برتر

آخرین روشی که قصد داریم به شما پیشنهاد کنیم، اگرچه نیاز به شرکت در هیچ نوع آزمونی ندارد، اما کمی تلاش و کسب نمره‌های خوب لازم دارد.

دانشجویان دانشگاه‌های شبانه، روزانه و آزاد که ازنظر معدل جزء نفرات برتر ورودی رشته خود باشند، می‌توانند در مقطع ارشد بدون آزمون در دانشگاه خود یا دانشگاهی دیگر – در همان رشته و یا رشته‌ای مرتبط با رشته کارشناسی – ادامه تحصیل دهند.

البته دانشجویان دانشگاه آزاد برای برخورداری از این امتیاز نباید دروس دوره کارشناسی خود را معادل‌سازی کرده باشند.

درصورتی‌که قصد دارید از این روش وارد دانشگاه شوید باید در سال سوم تحصیل در مقطع کارشناسی خود به آموزش دانشگاه مراجعه کرده و درخواست دهید. دانشجویان دانشگاه آزاد نیز باید دفترچه راهنمای ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی برای کارشناسی ارشد را از وب‌سایت دانشگاه آزاد دریافت نموده و مطابق آن عمل نمایند.

ثبت‌نام در پردیس‌های خودگردان

در مطلب «» در مورد نحوه ثبت‌نام ارشد بدون کنکور در دانشگاه تهران گفته شده که تحت شرایطی خاص و با انجام مصاحبه، داوطلبان می توانند بدون کنکور وارد مقطع کارشناسی در پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها شوند.

همان مطالبی که در مورد دانشگاه تهران گفته شده در مورد پردیس بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها نیز صدق می‌کند.

آیین‌نامه پذیرش بدون کنکور در پردیس‌ها و نام دانشگاه‌هایی که اجازه پذیرش بدون کنکور در مقطع ارشد دارند را از این لینک ببینید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .