ثبت‌نام دانشگاه سراسری بدون کنکور

آزمون‌های سراسری یا همان کنکور سال‌هاست برگزار می‌شوند و اکثر مردم از شرایط و نحوه برگزاری آن‌ها مطلع‌اند اما ثبت‌نام دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی که درواقع بر اساس معدل انجام می‌شود چند سالی است که به سیستم آموزشی کشور اضافه شده و هنوز به‌خصوص برای افرادی که مدتی است از تحصیل دورمانده‌اند زوایای ناشناخته و پنهانی دارد.
منظور از دانشگاه سراسری در این‌جا، دانشگاه‌های روزانه و شبانه، غیرانتفاعی، موسسات آموزش عالی، مجازی و پیام نور هستند که انتخاب رشته آن‌ها با هم انجام می‌شود. شما از دو طریق می‎توانید به این دانشگاه‌ها ورود پیدا کنید: از طریق کنکور و از طریق سوابق تحصیلی (بدون کنکور). آزمون‌های سراسری یا همان کنکور سال‌هاست برگزار می‌شوند و اکثر مردم از شرایط و نحوه برگزاری آن‌ها مطلع‌اند اما ثبت‌نام دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی که درواقع بر اساس معدل انجام می‌شود چند سالی است که به سیستم آموزشی کشور اضافه شده و هنوز به‌خصوص برای افرادی که مدتی است از تحصیل دورمانده‌اند زوایای ناشناخته و پنهانی دارد.

ثبت‌نام دانشگاه سراسری

شرایط ثبت‌نام

فقط داوطلبانی مجازند برای ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی ثبت‌نام کنند که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی، کاردانی یا دیپلم نظام قدیم باشند.

زمان ثبت‌نام

ثبت‌نام این دوره در مردادماه هرسال انجام شده و نتایج در دهه آخر شهریورماه از سوی سازمان سنجش کشور اعلام می‌شود. برای ثبت‌نام باید به وب‌سایت سازمان سنجش کشور مراجعه و «دفترچه راهنمای ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی» را که معمولاً مرداد ماه هر سال منتشر می‌شود دریافت کنید و بر اساس آن عمل نمایید.

هزینه ثبت‌نام

هزینه ثبت‌نام دانشگاه سراسری بر اساس معدل، 22 هزار تومان است و شما می‌توانید هم‌زمان با ثبت‌نام انتخاب رشته کنید. لازم به ذکر است داوطلبانی که در کنکور سراسری همان سال ثبت‌نام کرده باشند نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

ملاک پذیرش

ملاک پذیرش در ثبت‌نام بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) معدل داوطلب است، اما این معدل برای همه ثبت‌نام کنندگان تأثیر یکسانی ندارد. اگر گروه آزمایشی رشته‌ای که انتخاب می‌کنید با گروه آزمایشی قبلی که در آن تحصیل کرده‌اید یکی باشد معدل اثر صد درصدی خواهد داشت و هر چه ارتباط این دو رشته کمتر شود ضریب تأثیر معدل نیز کاهش می‌یابد.

رشته‌های مجاز برای انتخاب

اگر شما در کنکور شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته نشده‌اید و یا اینکه در کنکور ثبت‌نام کرده ولی روز کنکور غایب بوده‌اید نمی‌توانید برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی رشته‌هایی را انتخاب کنید که از طریق کنکور دانشجو می‌پذیرند. به‌هرحال شما یک‌بار از طریق شرکت در آزمون شانس قبولی در آن رشته‌ها را داشتید. رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری، به تفکیک برای هر گروه آزمایشی در مطلب «رشته‌های بدون کنکور» آورده شده است.

دانشگاه‌های قابل انتخاب

دانشگاه‌ها در روش بدون کنکور هم مانند کنکور شامل دانشگاه‌های دولتی (روزانه و شبانه)، دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی، موسسات آموزش عالی، مجازی و پردیس خودگردان می‌شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر دانشگاه به لینک‌های زیر مراجعه کنید: ثبت‌نام پردیس‌های خودگردان و شرایط تحصیل در آن‌ها دانشگاه مجازی چیست؟ ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه‎‌های غیرانتفاعی شرایط تحصیل در دانشگاه شبانه (نوبت دوم) ثبت‌نام بدون کنکور در پیام نور

مدرک فارغ‌التحصیلی

مدرک دانشجویانی که از طریق معدل پذیرش شده باشند با مدرک دانشجویانی که از طریق کنکور وارد دانشگاه شده‌اند هیچ تفاوتی ندارد و هیچ عبارتی در آن قید نمی‌شود که نشان دهد شما از طریق معدل در آن دوره پذیرش‌شده‌اید.

مقاطع تحصیلی

دانشگاه سراسری علاوه بر مقطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته، برای مقطع تحصیلی کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی) نیز پذیرش بدون کنکور دارد. البته در این مقطع فقط از بین فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی پذیرش انجام می‌شود و فارغ‌التحصیلان مدارک بالاتر از کارشناسی نمی‌توانند برای آن ثبت‌نام کنند. در ضمن ملاک پذیرش در این مقطع تحصیلی مانند سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون، معدل دوره کاردانی است. پذیرش بدون کنکور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فقط ویژه دانشجویان ممتاز استعدادهای درخشان می‌باشد که شرایط آن را می‌توانید از مطلب «کارشناسی ارشد بدون کنکور چگونه است؟» و «راهنمای ثبت‌نام در دانشگاه برای مقطع دکتری» مطالعه نمایید.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .