ثبت‌نام دانشگاه پردیس خودگردان و شرایط تحصیل

پردیس‌ها درواقع شعبه‌ای از دانشگاه سراسری هستند با همان کیفیت آموزشی با این تفاوت که از دانشجویان خود شهریه دریافت می‌کنند. ثبت‌نام دانشگاه پردیس نیز مانند ثبت‌نام روزانه انجام شده و دارای همان شرایط است.

در گذشته پردیس‌های خودگردان با نام بین‌الملل شناخته می‌شدند، البته در حال حاضر شرایط تحصیل در پردیس‌ها کاملاً مشابه سایر دانشگاه‌ها بوده، دروس آن‌ها به زبان فارسی تدریس می‌شوند و دانشجویانشان از بین داوطلبان ایرانی هستند.

تفاوت‌های دانشگاه روزانه و پردیس‌های خودگردان

بااینکه پردیس‌های خودگردان شعبه‌ای از دانشگاه سراسری هستند، اما به این دلیل که دانشجویان برای تحصیل باید شهریه پرداخت کنند، برخلاف دانشگاه سراسری تعهد خدمت ندارند؛ چون درواقع از بورس دولتی استفاده نکرده‌اند.

به‌علاوه شرط حداکثر دو بار پذیرش در دوره‌های روزانه برای پردیس‌های خودگردان وجود ندارد. شما فقط دو نوبت حق دارید در دانشگاه سراسری روزانه پذیرفته شوید و حتی اگر از تحصیل انصراف داده باشید بعد از دو بار پذیرش دیگر نمی‌توانید برای بار سوم در دوره‌های روزانه ثبت‌نام کنید، اما برای دوره شبانه و یا سایر دانشگاه‌ها مثل دانشگاه پردیس چنین شرطی وجود ندارد.

دلیل این امر این است که دانشجویان پردیس‌های خودگردان از بودجه دولتی برای تحصیل استفاده نمی کنند؛ و دقیقاً به همین دلیل بعد از فارغ‌التحصیلی تعهد خدمت ندارند.

پذیرش دانشجو در پردیس‌های خودگردان به صورت متمرکز انجام می‌گیرد؛ به این معنی که پذیرفته شدگان نیازی به شرکت در مصاحبه نخواهند داشت.

شرایط ثبت‌نام دانشگاه پردیس

نحوه پذیرش در دانشگاه پردیس خودگردان به‌صورت کشوری است؛ یعنی شما برای پذیرش در این دانشگاه با داوطلبان سراسر کشور رقابت خواهید کرد و پذیرش از کل کشور صورت می‌گیرد.

در ضمن پذیرش به‌صورت متمرکز بوده و نیازی به شرکت در مصاحبه نیست.

همان‌طور که گفته شد ثبت‌نام دانشگاه پردیس همراه با دانشگاه سراسری انجام می‌شود؛ بنابراین اگر شما در کنکور شرکت کنید و یا دفترچه ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌های روزانه و شبانه، پیام نور و غیرانتفاعی را تکمیل نمایید می‌توانید رشته‌های دانشگاه پردیس را نیز انتخاب کنید.

همان‌طور که ثبت‌نام پردیس خودگردان همراه با دانشگاه سراسری انجام می‌شود، شرایط آن نیز مشابه شرایط ثبت‌نام دانشگاه سراسری است. در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ثبت‌نام به هر دو صورت با کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود، اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فقط از طریق آزمون دانشجو می‌پذیرد و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مختص دانشجویان استعدادهای درخشان است.

حداکثر مجاز تحصیل در پردیس‌های خودگردان مانند دانشگاه‌های روزانه و شبانه بوده و برای کاردانی حداکثر 3 سال، کارشناسی 5 سال، کارشناسی ارشد 7 سال و دکتری 9 و نیم سال است.

شرایط تحصیل مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مانند پردیس‌های خودگردان است. قانون این است که آن دسته دانشگاه‌های علوم پزشکی که پردیس خودگردان ندارند می‌توانند تعدادی دانشجو مازاد بر ظرفیت پذیرش کنند، این دانشجویان باید برای تحصیل شهریه پرداخت کنند.

ظرفیت پذیرش پردیس‌ها

پردیس‌ها برای گروه‌های علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر پذیرش از طریق کنکور ندارند و فقط بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند؛ اما در گروه‌های ریاضی و تجربی از هر دو روش پذیرش دارند.

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای انتخاب رشته در سال 97، ظرفیت پذیرش پردیس‌های خودگردان برای رشته‌های گروه انسانی 99 نفر، برای گروه زبان 40 نفر و هنر 30 نفر است که همه این افراد صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش خواهند شد. در گروه ریاضی و فنی 359 نفر از طریق کنکور و 377 نفر بر اساس معدل (سوابق تحصیلی) و در گروه علوم تجربی 1914 نفر با کنکور و 85 نفر بر اساس معدل پذیرش می‌شوند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بیشترین میزان پذیرش دانشگاه‌های پردیس خودگردان برای گروه تجربی بوده و از طریق کنکور انجام می‌شود و اتفاقاً رشته‌های گروه علوم پزشکی که پرطرفدار هستند نیز در این دانشگاه‌ها پذیرش دارند؛ بنابراین می‌توانند روزنه امیدی برای داوطلبان این رشته‌ها باشند.

شهریه دانشگاه پردیس

برای ثبت‌نام دانشگاه پردیس باید شهریه بپردازید. شهریه دانشگاه پردیس خودگردان نیز مانند شهریه سایر دانشگاه‌ها به‌صورت شهریه ثابت و متغیر بوده و مقدار آن در زمان انتخاب رشته از طریق وب‌سایت هر دانشگاه اعلام می‌شود.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که میزان شهریه دانشگاه پردیس کمی بیشتر از سایر دانشگاه‌هایی است که شهریه دریافت می‌کنند.

در زمان ثبت‌نام دانشگاه پردیس به این نکته نیز توجه داشته باشید که درصورت انصراف از تحصیل، باید مبلغی را به‌عنوان جریمه به دانشگاه بپردازید.

کیفیت آموزشی پردیس‌های خودگردان

همان‌طور که گفته شد دانشگاه‌های پردیس درواقع شعبه‌ای از دانشگاه سراسری هستند. در دفترچه راهنمای انتخاب واحد ذکر شده که هر پردیس شعبهٔ کدام دانشگاه سراسری است. مثلاً دانشگاه صنعتی شریف، محل تحصیل پردیس خودگردان کیش.

درصورتی‌که شما دانشگاه تهران باشید و محل تحصیل پردیس کیش باشد، دانشگاه شما شعبه دانشگاه تهران است و اساتید دانشگاه تهران به شما تدریس خواهند کرد؛ بنابراین کیفیت آموزش برای شما همانند کیفیت دانشگاه تهران خواهد بود و از این بابت نباید نگرانی داشته باشید. حتی ممکن است با توجه به شرایط خاص هر دانشگاه، با دانشجویان روزانه در یک کلاس حضور پیدا کنید.

ازنظر امکانات آزمایشگاهی و تحصیلی نیز ازآنجاکه این دانشگاه‌ها از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند، امکانات خوبی در اختیار دانشجویانشان قرار می‌دهند.

امکان تحصیل در دو رشته هم‌زمان در دانشگاه پردیس

اگر دانشجوی پردیس خودگردان باشید نمی‌توانید هم‌زمان در دو رشته و دانشگاه تحصیل کنید، البته شما می‌توانید در کنکور شرکت کنید ولی درصورتی‌که پذیرفته شوید باید از رشته قبلی انصراف دهید.

البته شما مجبور نیستید پیش از مشاهده نتایج از رشته قبلی‌تان انصراف دهید. می‌توانید صبر کنید و هرگاه نتایج قطعی اعلام شد و از پذیرفته شدن خود اطمینان حاصل کردید آنگاه انصراف خواهید داد.

اعتبار مدرک پردیس‌های خودگردان

پردیس‌های خودگردان تحت نظارت و مورد تأیید وزارت علوم بوده و بنابراین مدرک اعطایی این دانشگاه‌ها کاملاً معتبرند. درصورتی‌که در پردیس‌های خودگردان تحصیل کنید در مدرک شما عبارت پردیس قید خواهد شد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .