ثبت‌نام فراگیر پیام نور

شاید بدانید دانشگاه پیام نور دو نوع دوره برگزار می‌کند شامل دوره‌های فراگیر و دوره‌ معمولی که البته هر دو نیز نیمه حضوری بوده و فقط کلاس‌های رفع اشکال در آن‌ها برگزار می‌شود؛ اما ثبت‌نام فراگیر پیام نور و نحوه پذیرش در آن اندکی با دوره عادی متفاوت است. در دوره‌های فراگیر، داوطلبان بعد از ثبت‌نام در آزمونی شرکت می‌کنند که منابع آن با منابع آزمون سراسری فرق دارد. سپس در صورت قبولی، نمره آزمون ذکرشده به‌منزله نمره‌های ترم اول آن مقطع تحصیلی شناخته شده و داوطلب که اکنون دانشجو شناخته می‌شود تحصیلات خود را از ترم دوم آغاز می‌کند. دانشگاه پیام نور کنکور را از مقطع کارشناسی حذف کرده و پذیرش دانشجو برای این مقطع صرفاً بر اساس معدل انجام می‌شود. به همین دلیل این دانشگاه برای کارشناسی دوره فراگیر نیز پذیرش دانشجو ندارد. اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور به تحصیل بپردازید باید برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی (معدل) ثبت‌نام کنید، اما برای مقطع کارشناسی ارشد امکان ورود به دانشگاه با کنکور، با معدل و از طریق دوره‌های فراگیر پیام نور وجود دارد. در این مطلب به دو مسئله در ارتباط با دوره‌های فراگیر پیام نور خواهیم پرداخت:
  • الف) شرایط ثبت‌نام
  • ب) شرایط تحصیل

الف) شرایط ثبت‌نام در فراگیر پیام نور (کارشناسی ارشد)

اگر قصد ادامه تحصیل در دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد را دارید، باید از طریق وب‌سایت سازمان سنجش کشور وارد بخش پیام نور شده و دفترچه ثبت‌نام را که معمولاً مهرماه منتشر می‌شود دریافت نموده و با پرداخت هفتاد هزار تومان هزینه شرکت در آزمون ثبت‌نام کنید. برای اطلاع از زمان ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه کنید: مهلت ثبت‌نام دوره های بدون کنکور دانشگاه‌ها خوب است بدانید آزمون ورودی فراگیر پیام نور به‌صورت چهارگزینه‌ای برگزار شده و نمره منفی ندارد. در ضمن معدل تأثیر ۲۰ درصدی در قبولی شما خواهد داشت.

منابع آزمون فراگیر پیام نور

منابع آزمون که در دفترچه راهنمای ثبت‌نام نوشته شده‌اند درواقع دروس ترم اول مقطع کارشناسی ارشد هستند. شما بعد از تهیه و مطالعه منابع در آزمون که معمولاً دی‌ماه هرسال برگزار می‌گردد شرکت کرده و در صورت قبولی تحصیلات خود را در دانشگاهی که در آن پذیرفته‌شده‌اید، از ترم دوم کارشناسی ارشد، ادامه خواهید داد، چون همان‌طور که گفته شد در صورت قبولی، آزمونی که برای ورود به دانشگاه در آن شرکت کرده‌اید همان امتحانات ترم اول شما محسوب خواهند شد.

انتخاب رشته و دانشگاه در فراگیر پیام نور

همان‌طور که مستحضرید هنگام ثبت‌نام برای دانشگاه باید رشته و محل تحصیل موردنظر خود را انتخاب نمایید. داوطلبان شرکت در دوره‌های فراگیر پیام نور فقط می‌توانند یک رشته و گرایش را انتخاب کنند؛ اما برای انتخاب محل تحصیل قادرند تا ۲۰ مرکز را که دارای رشته انتخابی‌شان باشد مشخص کنند. داوطلبان شرکت در دوره فراگیر محدودیتی در انتخاب رشته ندارند، به‌جز داوطلبان رشته‌های معماری و طراحی شهری. چون دانشگاه پیام نور برای دوره‌های فراگیر آزمون عملی برگزار نمی‌کند لذا داوطلبان این دو رشته حتماً باید مدرک کارشناسی مشابه داشته باشند.

ب) شرایط تحصیل در فراگیر پیام نور

تحصیل در دوره‌های فراگیر پیام نور با توجه به محلی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید می‌تواند به‌صورت حضوری و یا غیرحضوری (الکترونیکی) باشد. حتماً اگر داوطلب شرکت در دوره‌های فراگیر پیام نور باشید برایتان مهم است که بدانید این روش تحصیل چه تفاوت‌هایی با سایر روش‌ها دارد. به همین منظور ما این تفاوت‌ها را به دو دسته نکات مثبت و منفی تقسیم کرده‌ایم:

نکات مثبت

شرایط حضور در کلاس و امتحانات

بااینکه بعضی از مراکز برگزارکننده دوره‌های فراگیر پذیرش حضوری دارند اما دانشجو ملزم به شرکت در کلاس‌ها نیست. البته نمره‌ای برای فعالیت کلاسی در نظر گرفته‌شده که برای دانشجویان غایب منظور نمی‌شود و درنتیجه نمره پایان‌ترم این دانشجویان از ۲۰ محاسبه می‌گردد. البته توجه داشته باشید که شرکت در کلاس‌های عملی اجباری است. یکی از ویژگی‌های خوب فراگیر پیام نور این است که شما می‌توانید امتحانات پایان‌ترم را در دانشگاه محل زندگی خود سپری کنید؛ مثلاً اگر شما در دانشگاه پیام نور واحد تهران شمال قبول شده‌اید اما در شهر ری زندگی می‌کنید، می‌توانید در دانشگاه شهر ری امتحان دهید.

مدرک فراگیر پیام نور

در ضمن عبارت «فراگیر» در مدرک فارغ‌التحصیلان فراگیر پیام نور درج نخواهد شد و مدرکشان کاملاً مشابه سایر دانش‌آموختگان دانشگاه پیام نور است؛ بنابراین با توجه به اینکه ازنظر وزارت علوم مدرک دانشگاه پیام نور معتبر است، دانشجویان فراگیر نیز نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

شهریه فراگیر پیام نور

شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه‌هایی که شهریه دریافت می‌کنند کمتر بوده و شهریه فراگیر با شهریه سایر دانشجویان یکسان است. در سال ۹۶ شهریه ثابت این دانشگاه برای کلیه رشته‌ها حدود ۹۳۰ هزار تومان، شهریه متغیر دروس نظری حدود ۹۳ و برای دروس عملی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده بود که هر سال حدود 15 درصد به آن افزوده می‌شود.

خدمات خاص فراگیر پیام نور برای دانشجویان

یکی از خدمات خاص این دانشگاه برای دوره‌های فراگیر برگزاری کلاس‌های رفع اشکال گروهی است که البته هزینه آن جداگانه دریافت می‌گردد. حتماً مستحضرید که تحصیل هم‌زمان در دو رشته دانشگاهی در بسیاری از دانشگاه‌ها ممنوع است اما دانشجویان ممتاز دوره‌های فراگیر می‌توانند هم‌زمان در دو رشته تحصیل کنند.

نکات منفی

در کنار این‌همه مزیت و امکاناتی که دوره‌های فراگیر پیام نور برای دانشجویان خود فراهم آورده نکته منفی اینجاست که دانشگاه پیام نور به دانشجویان دوره‌های فراگیر هیچ‌گونه خدمات اعم از خوابگاه، بیمه و … ارائه نمی‌دهد و دانشجویان این دوره نمی‌توانند به دانشگاه دیگری منتقل شوند. هرچند این ویژگی منفی برای بعضی از داوطلبان اهمیت چندانی ندارد اما هستند عده‌ای که برخورداری از یک سری امکانات را با توجه به شرایط خودشان لازم می‌بینند.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .