ثبت‌نام پیام نور از طریق کنکور و سوابق‌تحصیلی

با توجه به سیاست‌هایی که اخیراً در راستای حذف کنکور پیش‌گرفته شده، دانشگاه پیام نور با ارائه دوره‌های فراگیر و حذف کنکور از مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی، شرایط ثبت‌نام پیام نور را برای داوطلبان این دانشگاه ساده کرده تا داوطلبان بتوانند به‌راحتی در رشته مدنظر خود در این دانشگاه به تحصیل پرداخته و خود را برای ورود به عرصه‌های علمی دیگر در جامعه آماده سازند.

ثبت‌نام کنکور پیام نور

دانشگاه پیام نور فقط برای مقاطع تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد از طریق کنکور پذیرش دارد.

ثبت‌نام برای کنکور پیام نور هرسال در آذرماه و همراه با کنکور سراسری و آزاد انجام می‌شود؛ بنابراین شما در زمان ثبت‌نام کنکور فقط باید برای رشته‌های پیام نور از طریق خرید کارت درخواست بدهید. به‌این‌ترتیب فقط با یک‌بار شرکت در کنکور در صورت مجاز شدن می‌توانید از میان دانشگاه‌های آزاد، شبانه و روزانه، پیام نور، مجازی و … رشته مدنظر خود را انتخاب کنید.

ثبت‌نام پیام نور بر اساس سوابق تحصیلی

دانشگاه پیام نور از امسال تصمیم گرفته کنکور را برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کاردانی حذف کند تا داوطلبان بتوانند بدون نگرانی و استرس به رشته مدنظر خود راه پیدا کنند؛ بنابراین ثبت‌نام پیام نور برای این دو مقطع تحصیلی فقط بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود و پذیرش کاردانی و کارشناسی از طریق کنکور و یا به‌صورت دوره‌های فراگیر انجام نمی‌شود.

ثبت‌نام پیام نور بر اساس سوابق تحصیلی با ثبت‌نام سراسری بر اساس سوابق تحصیلی یکی است؛ یعنی شما برای ثبت‌نام کافی است در ماه مرداد به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و دفترچه راهنمای ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی را دریافت نمایید. سپس از میان رشته‌های دانشگاه‌های مختلف اقدام به انتخاب رشته و دانشگاه مدنظر خود کنید. رشته‌های دانشگاه پیام نور نیز در همین دفترچه قیدشده‌اند.

در ضمن با توجه به یکی بودن ثبت‌نام این دانشگاه‎‌ها، شرایط ثبت‌نام پیام نور بدون کنکور مانند شرایط ثبت‌نام دانشگاه سراسری -که پیش‌تر در مورد آن نوشته شده- بوده و پذیرش بر اساس معدل داوطلبان انجام خواهد شد. هم‌چنین درصد تأثیر معدل در پذیرش داوطلبان به میزان ارتباط رشته انتخابی ایشان با رشته تحصیلی مقطع قبلی ربط دارد.

ثبت‌نام فراگیر پیام نور

ثبت‌نام دوره‌های فراگیر به‌صورت جداگانه انجام می‌شود.

برای ورود به دوره‌های فراگیر که فقط برای مقطع کارشناسی ارشد امکان‌پذیر است، از دروس ترم اول کارشناسی ارشد یک آزمون از شما گرفته خواهد شد. درصورتی‌که در این آزمون پذیرفته شوید قادر به ادامه تحصیل در آن رشته خواهیدبود.

منابع آزمون برای هر رشته در دفترچه راهنمای ثبت‌نام فراگیر پیام نور ذکرشده‌اند.

برای دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام فراگیر باید اواخر مهرماه هرسال به وب‌سایت سازمان سنجش، بخش فراگیر پیام نور مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد فراگیر پیام نور به مطلبی که در این مورد نوشته شده است مراجعه نمایید.

تحصیل در پیام نور در دو رشته هم‌زمان

در گذشته تحصیل هم‌زمان در دو رشته فقط برای دانشجویان استعدادهای درخشان امکان‌پذیر بود؛ اما مطابق آیین‌نامه‌ای که در اسفند سال 91 به تصویب رسید و از سال 93 به اجرا درآمد، تحصیل هم‌زمان در دو رشته در فراگیر پیام نور برای کلیه دانشجویان امکان‌پذیر شد.

مطابق آنچه در آیین‌نامه تحصیل هم‌زمان در دو رشته آمده، دانشجویان حتماً باید رشته دوم خود را از میان رشته‌های مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور انتخاب نمایند و شهریه ایشان معادل شهریه فراگیر پیام نور محاسبه خواهد شد.

در واقع شما نمی توانید به عنوان رشته دوم در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تحصیل کنید و تحصیل هم‌زمان در دو رشته برای این مقاطع تحصیلی ممنوع است.

تحصیل در پیام نور هم‌زمان با خدمت سربازی

مطابق بخشنامه سازمان وظیفه عمومی، اگر شما در زمان سربازی به هر روشی (از طریق کنکور، سوابق تحصیلی، فراگیر و …) موفق به ثبت‌نام در دانشگاه شوید می‌توانید مرخصی تحصیلی گرفته و ادامه خدمت خود را بعد از فارغ‌التحصیلی انجام دهید به این شرط که غیبت نداشته باشید، مقطعی که در آن ثبت‌نام می‌کنید کاردانی نباشد و دیگر اینکه شما قبلاً در آن مقطع تحصیل نکرده باشید.

در ضمن دانشجویان اخراجی و یا انصرافی فقط در صورت اخذ معافیت دائم و یا گذراندن دوران خدمت خود می‌توانند در دانشگاه تحصیل نمایند و برای ایشان معافیت تحصیلی صادر نخواهد شد.

بااینکه صحبت‌هایی از تحصیل هم‌زمان با خدمت سربازی در دانشگاه پیام نور یا علمی کاربردی شده است، اما در حقیقت چنین چیزی هنوز به تصویب نرسیده و متأسفانه این امر امکان‌پذیر نیست.

علاقه‌مندان به تحصیل همان‌طور که ذکر شد می‌توانند حین خدمت برای ثبت‌نام در دانشگاه اقدام کنند و درصورتی‌که موفق به ثبت‌نام شوند برای آنان معافیت تحصیلی صادر خواهد شد.

انتقالی و مهمان در دانشگاه پیام نور

مهمان (موقت یا دائم) و یا منتقل شدن از سایر دانشگاه‌ها به این دانشگاه تحت شرایط خاصی که در آیین‌نامه دانشگاه پیام نور اعلام‌شده امکان‌پذیر است.

شرایط تحصیل در دانشگاه پیام نور

در وب‌سایت رسمی دانشگاه پیام نور به همه سؤالاتی که ممکن است در مورد این دانشگاه در ذهن داوطلبان ایجاد شده باشد پاسخ داده شده که در این بخش مهم‌ترین نکات آن را مطالعه می‌کنید:

شرکت در کلاس‌ها

در دانشگاه پیام نور برای دروس در طول هفته کلاس برگزار می‌شود، البته نه به‌طور دائم و مانند سایر دانشگاه‌های حضوری، اما مانند دانشگاه‌های نیمه‌حضوری و مجازی هم نیست که اصلاً کلاس نداشته باشد.

در ضمن حضور در کلاس‌های تئوری برای دانشجویان اختیاری و کلاس‌های عملی و آزمایشگاه اجباری است.

البته دانشگاه پیام نور یک دانشگاه استاد محور و یا دانشجو محور نیست و درواقع آموزش در آن متکی به حضور دانشجویان در کلاس نخواهد بود. بلکه محور اصلی آموزش در پیام نور کتاب‌های درسی دانشجویان است و دانشجویان باید اصل را آموختن از مطالبی قرار دهند که در کتاب‌های درسی نوشته شده است.

تسهیلات دانشگاه پیام نور

ازآنجاکه پذیرش دانشگاه پیام نور به‌صورت بومی است و دانشجویان از همان استان و یا استان‌های اطراف پذیرش شده‌اند، این دانشگاه خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهد.

اما دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌توانند از وام تحصیلی استفاده کنند.

اعتبار مدرک پیام نور

مدرک دانشگاه پیام نور مورد تأیید وزارت علوم بوده و کاملاً معتبر است؛ به‌طوری‌که شما با مدرک دانشگاه پیام نور می‌توانید در تمام دانشگاه‌های ایران و خیلی از دانشگاه‌های خارجی به ادامه تحصیل بپردازید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .