رشته سونوگرافی و رادیولوژی بدون کنکور

رشته سونوگرافی و رادیولوژی ازجمله رشته‌های گروه پزشکی محسوب می‌شوند؛ اما آیا می‌دانید در چه مقاطعی می‌توان این رشته‌ها را تحصیل کرد؟ آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رادیولوژی و سونوگرافی نیز وجود دارد؟ چطور می‌توان به یک متخصص سونوگرافی تبدیل شد؟

معرفی رشته سونوگرافی و رادیولوژی

درصورتی‌که تازه دیپلم گرفته‌اید و قصد ورود به دانشگاه را دارید شاید ندانید برای اینکه تبدیل به یک سونوگراف شوید باید در رشته رادیولوژی تحصیل کنید؛ درواقع چیزی به اسم رشته سونوگرافی وجود ندارد و فارغ‌التحصیلان رشته رادیولوژی، کار سونوگرافی را انجام می‌دهند.

چگونگی ورود به رشته سونوگرافی بدون کنکور

برای اینکه وارد رشته رادیولوژی شوید، باید در کنکور تجربی شرکت کرده و در دانشگاه وارد رشته پزشکی عمومی شوید. بعد از فارغ‌التحصیل شدن از رشته پزشکی عمومی باید در آزمون دستیار تخصصی شرکت کنید.

آزمون دستیار تخصصی توسط وزارت بهداشت و درمان انجام می‌شود. برای ثبت‌نام به وب‌سایت این وزارت مراجعه کنید. ثبت‌نام این آزمون معمولاً در آذرماه انجام می‌شود. در آزمون دستیاری باید رشته رادیولوژی را انتخاب کنید. بعد از فارغ‌التحصیلی تبدیل به یک رادیولوژیست می‌شوید که انجام سونوگرافی نیز از وظایف اوست.

ازآنجاکه در هیچ دانشگاهی نمی‌توانید بدون کنکور مدرک پزشکی بگیرید، نمی‌توانید بدون کنکور وارد رشته سونوگرافی (یا همان رادیولوژی) بشوید؛ اما اگر از طریق کنکور موفق نشدید و خیلی به این رشته علاقه دارید، تنها راه این است که در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور مدرک پزشکی بگیرید. توجه داشته باشید که مدرک پزشکی آن کشور باید موردقبول کشور ایران باشد تا بتوانید در آزمون دستیاری شرکت کنید.

برای تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور می‌توانید از خدمات آموزشگاه هورین استفاده کنید.

رشته رادیولوژی چند سال است؟

همان‌طور که گفته شد، بعد از دیپلم باید وارد پزشکی عمومی شوید؛ طول تحصیل در پزشکی عمومی به‌طور متوسط 7 سال است.

بعد از فارغ‌التحصیلی شما 2 سال تعهد خدمت در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده را دارید.

سپس باید 4 سال نیز در رشته رادیولوژی تحصیل کنید.

بعد از این مرحله مجدداً 2 سال تعهد خدمت خواهید داشت.

بنابراین جمعاً شما باید بعد گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی، 15 سال زمان صرف کنید تا بتوانید وارد کار موردنظر خود شوید؛ هرچند درواقع بعد از 13 سال تبدیل به یک رادیولوژیست شده‌اید (چون 2 سال آخر به‌عنوان رادیولوژیست در مکانی که برایتان تعیین می‌شود خدمت می‌کنید).

مراحل تحصیل در رشته سونوگرافی

مشاغل

این افراد می‌توانند در بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند، در مراکز انجام خدمات رادیولوژی مشغول فعالیت شوند و یا خودشان مرکز رادیولوژی تأسیس کنند.

به دلیل نیاز فراوان زنان باردار به انجام سونوگرافی و بسیاری از بیماری‌های مختلف، نیاز به این رشته در جامعه زیاد بوده و متخصصان آن با توجه به ظرفیت کم پذیرش دانشگاه‌ها، اندک‌اند. لذا می‌توان گفت در صورت تحصیل در رشته رادیولوژی بازار کار خوبی در انتظار شما خواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .