رشته علوم قرآن و حدیث بدون کنکور

رشته علوم قرآن و حدیث جزء رشته‌های گروه علوم انسانی محسوب می‌شود ولی شما می‌توانید از گروه‌های ریاضی و تجربی نیز برای این رشته ثبت‌نام کنید.

دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث، علاوه بر دروس عمومی، پایه و تخصصی باید 35 واحد انتخابی دیگر نیز پاس کنند. این 35 واحد می‌تواند به انتخاب خودشان در یکی از حوزه‌های «مطالعات قرآن» یا «مطالعات حدیث»، «تربیت دبیر»، «تربیت مربی کودک»، «فرهنگ و رسانه» و یا «تلاوت و هنرهای قرآنی» باشد.

درصورتی‌که شما بدون کنکور (صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی) در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل کنید، در مدرک تحصیلی شما هیچ عنوانی که نشان دهد بدون کنکور وارد دانشگاه شده‌اید نوشته نخواهد شد.

شرایط تحصیل بدون کنکور

در ثبت‌نام بدون کنکور معیار انتخاب دانشجو، معدل کل دیپلم و معدل پیش‌دانشگاهی داوطلبان است؛ به همین دلیل ثبت‌نام بدون کنکور را ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی و یا ثبت‌نام با معدل نیز می‌نامند.

البته اگر معدل شما چندان رضایت‌بخش نیست جای نگرانی وجود ندارد، چون برخی دانشگاه‌ها داوطلب کمتری دارند و یا ظرفیت بالایی دارند و قادرند از تمام داوطلبان ثبت‌نام به عمل آورند.

دانشگاه‌های دارای رشته علوم قرآن و حدیث بدون کنکور

رشته علوم قرآن و حدیث تقریباً در تمام دانشگاه‌ها (دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و مجازی) تدریس می‌شود. این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش دارد.

اگر مایلید در این رشته تحصیل کنید باید ابتدا از رشته‌های نظری وارد دانشگاه شوید. ابتدا کارشناسی این رشته را بخوانید و سپس در صورت تمایل به ادامه تحصیل برای کارشناسی ارشد ناپیوسته ثبت‌نام کنید. پس از گذراندن کارشناسی ارشد نیز می‌توانید در کنکور دکتری شرکت کنید.

دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور علوم قرآن و حدیث

اکثر دانشگاه‌های دولتی روزانه، از طریق کنکور در این رشته دانشجو می‌پذیرند؛ اما شما می‌توانید در نوبت دوم (شبانه) دانشگاه دولتی ایلام، گیلان-رشت و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (در دانشکده‌های دولت‌آباد اصفهان، زاهدان، قم، کرمانشاه و مراغه) بدون کنکور ثبت‌نام کنید. در ضمن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در دانشکده‌های آمل و میبد در هر دو دوره روزانه و نوبت دوم در رشته علوم قرآن و حدیث بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه کوثر بجنورد (ویژه خواهران) نیز در دوره‌های روزانه بدون کنکور ثبت‌نام می‌کند.

دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور بدون کنکور علوم قرآن و حدیث

تعداد زیادی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور در کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند.

ثبت‌نام این دانشگاه‌ها نیز هم راه با دانشگاه‌های دولتی انجام می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند در مهلت ثبت‌نام بدون کنکور به وب‌سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و «دفترچه راهنمای ثبت‌نام» را دریافت نمایند.

در ضمن برای کسب اطلاع از شرایط پذیرش بدون کنکور و شرایط تحصیل در هر یک از این دانشگاه‌ها می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه غیرانتفاعی

ثبت‌نام بدون کنکور در پیام نور

دانشگاه‌های مجازی بدون کنکور علوم قرآن و حدیث

خوشبختانه امکان تحصیل بدون کنکور در رشته علوم قرآن و حدیث به‌صورت مجازی نیز فراهم شده. علاقه‌مندان می‌توانند از راه دور، در این رشته بدون کنکور ثبت‌نام کنند.

هم‌چنین افراد شاغلی که فرصت کافی برای مطالعه و ادامه تحصیل ندارند از این طریق می‌توانند با ثبت‌نام در دانشگاه‌های مجازی در هر زمان و هر مکانی که مطلوبشان است تحصیلاتشان را ادامه دهند.

تنها دانشگاهی که در رشته علوم قرآن و حدیث مجازی بدون کنکور پذیرش دارد «دانشگاه غیرانتفاعی قرآن و حدیث – قم» است.

ثبت‌نام این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاه‌های غیرانتفاعی و همراه با آن‌ها از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود.

دانشگاه‌های آزاد بدون کنکور علوم قرآن و حدیث

دانشگاه آزاد نیز در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته علوم قرآن و حدیث بدون کنکور از داوطلبان ثبت‌نام می‌کند.

داوطلبان ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد باید در مهلت ثبت‌نام به وب‌سایت دانشگاه آزاد مراجعه نمایند.

ارشد رشته علوم قرآن و حدیث

رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد زیرگروه انسانی محسوب شده و با همین نام در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

روش‌های ثبت‌نام بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد در مطلب «دانشگاه‌های دارای کارشناسی ارشد بدون کنکور» توضیح داده شده است.

در اینجا به همین بسنده می‌کنیم که در مراکز بین المللی پیام نور و در فراگیر پیام نور که ازجمله دانشگاه‌های بدون کنکور هستند، این رشته با عنوان «الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث» تدریس می‌شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .