رشته گفتاردرمانی بدون کنکور

رشته گفتاردرمانی از زیرمجموعه رشته‌های توان‌بخشی است. گفتار درمانگر باید بتواند ارتباط مناسبی با بیمار برقرار کند. بیمار یک گفتار درمانگر کسی است که دچار اختلالات گفتاری یا زبانی شده است. این اختلال می‌تواند مادرزادی باشد و یا در اثر آسیب‌های مغزی و یا روانی ایجاد شده باشد.

رشته گفتاردرمانی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.

پذیرش داوطلب در رشته گفتاردرمانی در مقطع کارشناسی از طریق سازمان سنجش و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق وزارت بهداشت و درمان صورت می‌پذیرد.

دانشگاه‌های دارای رشته گفتاردرمانی

پذیرش رشته گفتاردرمانی فقط از طریق شرکت در کنکور تجربی امکان‌پذیر است.

دانشگاه‌های زیر دارای رشته گفتاردرمانی در مقطع کارشناسی هستند. توجه داشته باشید که گفتاردرمانی فقط در دانشگاه روزانه و پردیس خودگردان پذیرش دارد.

دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور – اهواز پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور – اهواز
دانشگاه علوم پزشکی همدان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی – تهران
دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی سمنان
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دانشگاه علوم پزشکی بابل
دانشگاه علوم پزشکی تبریز

با مدرک کارشناسی گفتاردرمانی می‌توانید در کنکور ارشد گفتاردرمانی، مدیریت توان‌بخشی، فیزیولوژي، علوم تشریحی و سلامت سالمندی شرکت کنید.

با مدرک کارشناسی ارشد گفتاردرمانی نیز می‌توان در کنکور دکترای سالمندشناسی، علوم اعصاب، گفتاردرمانی، مشاوره توان‌بخشی و مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) شرکت کرد.

رشته گفتاردرمانی بدون کنکور

درواقع رشته گفتاردرمانی و بسیاری دیگر از رشته‌های گروه پزشکی ثبت‌نام بدون کنکور ندارد. اما برای تحصیل بدون کنکور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته گفتاردرمانی می‌توانید با کسب معدل بالا به عضویت استعدادهای درخشان درآمده و از این طریق در رشته گفتاردرمانی بدون کنکور ادامه تحصیل بدهید.

«روش‌های تحصیل بدون کنکور در کارشناسی ارشد» را از این صفحه ببینید.

ادامه تحصیل در رشته گفتاردرمانی

علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در رشته گفتاردرمانی برای ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ارشد و دکترای گفتاردرمانی باید به وب‌سایت وزارت بهداشت و درمان – که لینک آن در ابتدای مطلب داده شد – مراجعه نمایند.

برای تحصیل در کارشناسی ارشد گفتاردرمانی حتماً باید دارای مدرک کارشناسی گفتاردرمانی باشید؛ اما برای شرکت در کنکور دکتری مدرک کارشناسی ارشدتان مهم نیست، فقط مدرک کارشناسی مهم است که باید گفتاردرمانی باشد.

برای کسب اطلاعات جامع شامل چارت درسی دکترای تخصصی گفتاردرمانی به لینک «مشخصات کلی دوره Ph.D. گفتاردرمانی» مراجعه نمایید.

دروس رشته گفتاردرمانی

دروس کارشناسی گفتاردرمانی

با مشاهده دروسی که در رشته گفتاردرمانی تدریس می‌شوند بیشتر با محتوای این رشته آشنا می‌شوید و می‌توانید در مورد میزان علاقه خود به این رشته قضاوت بهتری داشته باشید.

به‌جز 22 واحد درس عمومی که در تمام رشته‌ها مشترک هستند، دانشجویان گفتاردرمانی باید 84 واحد درس اختصاصی اجباری و اختیاری نیز بگذرانند. در ضمن این رشته 24 واحد درس کارآموزی دارد.

دروس رشته گفتاردرمانی در مقطع کارشناسی را از لینک «دروس کارشناسی گفتاردرمانی» مشاهده کنید.

دروس کارشناسی ارشد گفتاردرمانی

در کارشناسی ارشد، دانشجویان باید 12 واحد درس پایه، 12 واحد درس تخصصی اجباری و 4 واحد درس تخصصی اختیاری بگذرانند. پایان‌نامه ارشد گفتاردرمانی نیز 4 واحد است.

چارت درسی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی را از صفحه «دروس ارشد رشته گفتاردرمانی» مشاهده کنید.

مشاغل و درآمد رشته گفتاردرمانی

یک فارغ‌التحصیل کارشناسی گفتاردرمانی می‌تواند با همان مدرک کارشناسی وارد بازار کار شود.

گفتاردرمانی برای افراد متنوعی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ از کودکی که لکنت زبان دارد یا دچار اتیسم، بیش فعالی، دیستروفی عضلانی و انواع سندروم‌های ژنتیکی است گرفته تا افراد بالغی که در اثر سکته یا تصادف دچار صدمه مغزی شده و مشکلات بلع، گفتار یا خواندن و نوشتن برایشان به وجود آمده است.

خدمات گفتاردرمانی به‌گونه‌ای نیست که فرد با یک‌بار مراجعه و تجویز دارو بتواند به زندگی عادی خود برگردد؛ بلکه مانند کاردرمانی و کلیه امور مرتبط با توان‌بخشی باید به‌صورت دنباله‌دار توسط بیمار پیگیری شود و مستلزم تداوم در انجام تمرین‌ها است. لذا گفتار درمانگران باید افراد صبوری باشند.

گفتار درمانگر هر بیمار را برای روزهای متوالی و حتی چند سال تحت نظر دارد و به ازای هر ساعت تمرین با بیمار، حق ویزیت دریافت می‌کند. حداقل میزان حق ویزیت گفتاردرمانگران به ازای هر ساعت کار مشخص است و از طرف انجمن علمی گفتار درمانی تعیین می‌شود.

محل کار این افراد در مراکز بهزیستی، مراکز درمانی شامل درمانگاه، بیمارستان، مطب و … است. گفتار درمانگرها حتی می‌توانند با مراکز توان‌بخشی همکاری کرده و یا به‌صورت مستقل در منزل بیمارانشان حضور یابند. چون معمولاً این بیماران دچار مشکلات حرکتی دیگری هم هستند و این مسئله حضور در بیمارستان را می‌تواند برایشان مشکل کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .