زمان مصاحبه دکتری 99 و نکات لازم برای پذیرش در آزمون دکتری

زمان مصاحبه دکتری 99 و نکات لازم برای پذیرش در آزمون دکتری

زمان مصاحبه دکتری 99:

با توجه به شرایط پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی مصاحبه های دکتری سال 99 به صورت مجازی برگزار شد.

برنامه زمان بندی مصاحبه ها توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام و به اطلاع داوطلبان رسانده شد. داوطلبان می توانستند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و یا سامانه مربوط به دانشگاه مورد نظر خود از زمان دقیق مصاحبه خود مطلع شوند.

نکات لازم برای پذیرش در آزمون دکتری:

آزمون دکتری، حامل بیشترین نمره در پذیرش نهایی است. بنابراین کسب نمره بالا در این آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه به برخی از نکات کلیدی برای موفقیت در آزمون دکتری اشاره می کنیم:

  • برنامه ریزی دقیق: از همان ابتدای شروع مطالعه، یک برنامه ریزی دقیق و منظم برای خود داشته باشید و به طور مستمر آن را دنبال کنید.
  • انتخاب منابع مناسب: منابعی را برای مطالعه انتخاب کنید که توسط اساتید مجرب و صاحب نظر در آن رشته معرفی شده باشند.
  • مطالعه عمیق و دقیق: به جای مطالعه ی سطحی و گذرا، سعی کنید به طور عمیق و دقیق مطالب را مطالعه و درک کنید.
  • حل تست های سال های گذشته: حل تست های سال های گذشته به شما کمک می کند تا با نوع سوالات و نحوه ی تست زنی آشنا شوید.
  • استفاده از کلاس های آموزشی: در صورت تمایل می توانید از کلاس های آموزشی و یا تدریس خصوصی اساتید مجرب نیز استفاده کنید.
  • تمرکز و انگیزه: در طول دوران مطالعه، تمرکز و انگیزه خود را حفظ کنید و از ناامیدی و دلسردی دوری کنید.
  • داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب: به سلامت جسمی و روحی خود توجه داشته باشید و از خواب کافی و تغذیه مناسب بهره مند شوید.

علاوه بر موارد فوق، در نظر داشته باشید که:

  • مصاحبه دکتری نیز در پذیرش نهایی شما تاثیرگذار است. بنابراین لازم است برای مصاحبه نیز به طور کامل آماده شوید.
  • پوشش مناسب و آراستگی ظاهر در زمان مصاحبه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • **به سوالات مصاحبه کنندگان با اعتماد به نفس و صداقت کامل پاسخ دهید.
  • رزومه ی تحصیلی و پژوهشی خود را به طور کامل آماده کرده و در اختیار مصاحبه کنندگان قرار دهید.
  • **در مورد موضوعات مرتبط با رشته ی مورد نظر خود مطالعه و اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

با رعایت این نکات و تلاش و پشتکار می توانید در آزمون دکتری و مصاحبه ی آن موفق عمل کرده و به هدف خود که قبولی در رشته ی مورد علاقه تان است دست پیدا کنید.

در اینجا برخی از منابع مفید برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون دکتری ارائه می دهیم:

 

داوطلبان کنکور سراسری دکتری

 

معمولا کلیه داوطلبان کنکور سراسری دکتری که برای اولین بار می خواهند کنکور دکتری را تجربه کنند، سوالات زیادی در خصوص برگزاری این آزمون، زمان مصاحبه دکتری 99 و نیز سوالاتی زیاد دیگری از این قبیل دارند که برای پاسخگویی به سوالات آن ها بایستی حتما شفاف سازی شود تا بتوانند زودتر به پاسخ مورد نظر خویش دست یابند. در ادامه این مطلب به عنوان راهنمای این دسته از داوطلبان کنکور به بحث زمان مصاحبه دکتری 99 به صورت تخصصی خواهیم پرداخت تا تمامی داوطلبان کنکور سراسری دکتری بتوانند با توجه به زمان مصاحبه دکتری 99 خود را برای مصاحبه های دانشگاه های مختلف آماده سازند تا بدین ترتیب بتوانند خود را برای آزمون شفاهی کنکور سراسری دکتری نیز آماده و مهیا سازند. بنابراین اگر داوطلب اولی هستید و سوالات خاصی در مورد نحوه برقراری این آزمون و نیز زمان مصاحبه دکتری 99 دارید، با ما همراه باشید تا شما را در ادامه این مطلب یاری نماییم.

 

مصاحبه دکتری

 

مصاحبه دکتری 99 پس از آزمون کتبی کنکور سراسری دکتری برگزار می شود. در خصوص زمان مصاحبه دکتری 99 و نیز نحوه این مصاحبه بایستی تمامی داوطلبان حتما با آمادگی کامل خود را برای مصاحبه آماده کنند تا بتوانند سربلند و موفق از مصاحبه دانشگاه های مختلف خارج شوند. با توجه به اینکه مصاحبه دکتری سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، امروزه کلیه داوطلبان به این بخش از کنکور سراسری نیز اهمیت ویژه ای قائل می شوند تا به این منظور بتوانند جبران بخش نخست و کنکور کتبی را داشته باشند و رتبه خود را با رزومه و مصاحبه شفاهی بهتر بپوشانند. برای مصاحبه شفاهی فاکتورهای زیادی مورد نیاز هست که تمامی این فاکتورها می بایست در هنگام مصاحبه لحاظ شود تا دانشجو بتواند امتیاز بیشتری را احراز نماید.

 

زمان مصاحبه دکتری 99 برای دعوت شدگان به مصاحبه

 

اما در خصوص زمان مصاحبه دکتری 99 بایستی اذعان داشت که همه داوطلبانی که در کنکور سراسری دکتری آزمون کتبی آن شرکت می کنند، نمی توانند در مصاحبه شرکت کنند و به اصطلاح زمان مصاحبه دکتری 99 تنها برای کسانی مورد توجه قرار می گیرد که رتبه اولیه را گرفته باشند که معمولا این رتبه سهم بسیار زیادی را از داوطلبان کنکور به خود اختصاص می دهد. با این حال باید توجه داشت که هر دانشگاه با توجه به تراز خود و رتبه و ارزش بالای خود ترازی را برای خود اختصاص داده است که حتما دانشجو بایستی آن تراز را آورده باشد که بتواند در مصاحبه دانشگاه مذکور شرکت کند. به عنوان مثال دانشگاه تربیت مدرس مثلا تراز بالای 5000 را می پذیرد تا تنها داوطلبان زیر رتبه 80 – 90 بتوانند در مصاحبه این دانشگاه شرکت کنند. این در حالی است که برخی از دانشگاه های شهرستانی ترازی بالای 4200 برای خود انتخاب کرده اند تا شانس قبولی رتبه های بالا حتی تا رتبه 250 نیز در مصاحبه شفاهی برای آن ها مقدور باشد. بهر حال زمان مصاحبه دکتری 99 برای تمامی کسانی مهم و حائز اهمیت است که تراز اولیه را گرفته اند و می توانند حتی در یکی دو دانشگاه شهرستان نیز به مصاحبه روند.

 

زمان مصاحبه دکتری 99 برای شرکت در مصاحبه شفاهی

 

هر ساله پس از اعلام نتایج آزمون کتبی که سازمان سنجش اعلام می دارد، کارنامه ای در این سایت برای داوطلبانی منتشر می گردد که نام تمامی دانشگاه هایی در آن درج شده است که داوطلب مورد نظر، حد نصاب لازم را برای مصاحبه شفاهی در آن گرفته است. معمولا زمان مصاحبه دکتری 99 از نیمه اول خرداد ماه شروع می شود و تا تیر ماه ادامه می یابد. به این صورت که زمان مصاحبه دکتری 99 دانشگاه تهران ممکن است 9 خرداد باشد و زمان مصاحبه دکتری 99 دانشگاه کرمانشاه ممکن است 2 تیر ماه باشد. این زمان بندی دانشگاه ها منوط به هر دانشگاهی است که زمان مصاحبه دکتری 99 را در سازمان سنجش قرار می دهند تا داوطلبی که می خواهد در چند دانشگاه مختلف حضور به عمل رساند، بتواند در تمامی دانشگاه های مذکور رفته و مصاحبه دکتری خود را در آن دانشگاه صورت دهد. بنابراین زمان مصاحبه دکتری 99 طبق روال سال های پیش در یک روز خاصی نیست و هر دانشگاهی تاریخ خاصی را برای خود در نظر گرفته است تا امکان مصاحبه در دانشگاه های مختلف وجود داشته باشد.

در صورتی که بخواهید دقیق زمان مصاحبه دکتری 99 را بدانید، بایستی پس از انتشار نتایج انتخاب رشته دکتری به سایت سازمان سنجش مراجعه نموده تا زمان مصاحبه دکتری 99 را به طور دقیق بدانید و با مراجعه به دانشگاه های مدنظر خود اطلاعیه های زمان مصاحبه دکتری 99 را مطالعه کرده تا برای خود برنامه ریزی کنید و طبق برنامه رهسپار دانشگاه های مختلف برای مصاحبه شفاهی شوید. البته باید در نظر داشته باشید که علاوه بر مطلع شدن از زمان مصاحبه دکتری 99 بایستی اطلاعیه را به طور دقیق بخوانید تا تمامی مدارک خواسته شده را برای دانشگاه مورد نظر آماده کنید و پس از آماده کردن مدارک مورد نظر خود راهی دانشگاه های مختلف در سراسر کشور شوید.

 

اعلام نتایج نهایی

 

پس از اعلام زمان مصاحبه دکتری 99 و انجام مصاحبه های شفاهی به تمامی داوطلبان نمره ای داده می شود و آن ها را دانشگاه های مختلف به سازمان سنجش می فرستند تا پس از بررسی های به عمل آمده سرانجام نتایج پایانی هر داوطلب را در سایت سازمان سنجش اعلام کنند. نکته ای که در این خصوص وجود دارد، ذکر این مسئله است که در سال های پیش ممکن بود یک داوطلب در دو یا سه و حتی بیشتر از سه دانشگاه ها پذیرش شده باشد و این به انتخاب خود دانشجو بود که یکی از دانشگاه های مورد نظر را رفته و از رفتن به سایر دانشگاه ها صرف نظر کند تا جای دیگران را باز کرده باشد. اما در سال های اخیر و به ویژه سال 99 روند پذیرش به این شیوه است که طبق اولویت انتخاب رشته دانشجو پذیرش می شود. به عنوان مثال اگر داوطلبی در انتخاب رشته دانشگاه تبریز را در رتبه اول زده باشد و دانشگاه تهران را رتبه سوم، در صورتی که در هر دو دانشگاه قبول شده باشد، طبق اولویت اول همان دانشگاه تبریز برای وی ثبت می شود و نمی تواند به دانشگاه تهران برود. بنابراین انتخاب رشته و اولویت آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .