شرایط تحصیل در دانشگاه شبانه (نوبت دوم)

شرایط و مقررات آموزشی و تحصیلی دانشگاه شبانه (نوبت دوم) مانند روزانه بوده و از خیلی جهات به هم شبیه‌اند هرچند تفاوت‌هایی هم در تسهیلاتی که به دانشجویان ارائه می‌دهند دارند که دانستن آن‌ها اهمیت دارد.

ازآنجاکه دانشگاه سراسری کلاس‌های خود را به‌صورت دوره‌های روزانه و شبانه برگزار می‌کند، درواقع چیزی به اسم دانشگاه شبانه و دانشگاه روزانه نداریم، بلکه این‌ها دوره‌های روزانه و شبانه هستند و یک دانشگاه واحد می‌تواند متولی هر دو دوره آموزشی باشد.

شباهت‌های دانشگاه شبانه و روزانه

سطح آموزشی

بنابراین متوجه شدید که محل برگزاری کلاس‌های شبانه (نوبت دوم) مانند کلاس‌های روزانه است و هردو در دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌شوند. ازاین‌رو اساتید، امکانات آموزشی مانند تجهیزات کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها برای همه دانشجویان چه روزانه و چه شبانه یکسان بوده و هر دودسته دانشجویان از سطح آموزشی یکسانی برخوردار خواهند شد.

زمان برگزاری کلاس‌ها

شاید فکر کنید کلاس‌های شبانه بعدازظهرها برگزار می‌شوند درحالی‌که این‌طور نیست. کلاس‌های دانشجویان شبانه و روزانه هم‌زمان و در یک مکان برگزار می‌شود یعنی دانشجویان روزانه و شبانه سر یک کلاس در کنار یکدیگر می‌نشینند و ازاین‌جهت نیز تفاوتی باهم ندارند.

نحوه پذیرش

نحوه پذیرش و ثبت‌نام در هر دو دوره یکسان بوده و هم از طریق شرکت در کنکور و هم بر اساس سوابق تحصیلی امکان‌پذیر خواهد بود.

مدرک

در مدرک فارغ‌التحصیلی دانشجویان نیز عبارت شبانه قید نخواهد شد و دانشجویان شبانه و روزانه ازنظر مدرک تفاوتی باهم ندارند.

تفاوت‌های دانشگاه شبانه و روزانه

پرداخت شهریه

می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت این دو دوره در هزینه‌های آن‌ها است. بااینکه تحصیل برای دانشجویان روزانه کاملاً رایگان است، اما دانشجویان شبانه باید شهریه ثابت و متغیر بپردازند. برای اطلاع از شهریه باید در زمان انتخاب رشته به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه نمایید.

تسهیلات دانشگاهی

یکی دیگر از این تفاوت‌ها امکان استفاده از خوابگاه است. دانشگاه درصورتی‌که دارای خوابگاه باشد اولویت استفاده را به دانشجویان روزانه خواهد داد و تنها درصورتی‌که امکانات خوابگاهی دانشگاه برای هر دودسته دانشجویان روزانه و شبانه کافی باشد خوابگاه در اختیار دانشجویان شبانه قرار خواهد گرفت. بعضی دانشگاه‌ها نیز تنها برای چندترم و نه برای تمام طول دوره تحصیل، خوابگاه در اختیار دانشجویان شبانه قرار خواهند داد. شرایط هر دانشگاه در مورد خوابگاه و سایر تسهیلات در دفترچه راهنمای ثبت‌نام ذکرشده است.

در مورد وام نیز به همین صورت عمل خواهد شد و دانشگاه تعهدی برای پرداخت وام به دانشجویان شبانه نمی‌پذیرد. البته درصورتی‌که امکان آن برای دانشگاه وجود داشته باشد به دانشجویان شبانه نیز مبلغی به‌عنوان وام تعلق خواهد گرفت که این مبلغ لزوماً به‌اندازه وام دانشجویان روزانه نخواهد بود و ممکن است کمتر یا برابر با آن باشد.

شرایط استفاده از بورس تحصیلی

شما در صورت قبولی در دوره‌های روزانه ملزم به ثبت‌نام و تحصیل در رشته و دانشگاهی هستید که در آن پذیرفته شده‌اید و در صورت عدم ثبت‌نام، چنانچه سال بعد در کنکور شرکت کنید قادر به انتخاب رشته‌های روزانه نخواهید بود. این درحالی است که در مورد رشته‌های شبانه الزامی برای ثبت‌نام وجود ندارد؛ یعنی اگر در دانشگاه شبانه پذیرفته شوید و ثبت‌نام نکنید محدودیتی برای شرکت در کنکور و انتخاب رشته سال بعد نخواهید داشت؛ بنابراین شما می‌توانید درعین‌حال که در دانشگاه شبانه تحصیل می‌کنید مجدداً در کنکور شرکت کنید و در صورت قبولی، از رشته قبلی خود انصراف داده و در رشته‌ای که به‌تازگی در آن پذیرفته شده‌اید به تحصیل بپردازید.

در ضمن اگر شما در دوره‌های روزانه تحصیل می‌کنید تحصیلات شما رایگان است و درواقع از بورس تحصیلی استفاده می‌کنید، به همین دلیل دو برابر مدت‌زمان تحصیلتان تعهد خدمت خواهید داشت. برای مدتی که تعهد خدمت دارید به شما مدرک موقت اعطا خواهد شد و شما حق مهاجرت ندارید تا مدت‌زمان تعهدتان به پایان برسد. البته در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت مبلغی که هزینه آن بیشتر از تحصیل در دوره شبانه خواهد بود تعهد خدمت خود را بخرید. در دانشگاه شبانه شما هزینه تحصیلات خود را پرداخته و از بورس استفاده نکرده‌اید و بنابراین تعهد خدمت نخواهید داشت.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .