جزئیات شهریه دانشگاه آزاد

دراین مطلب در مورد شهریه دانشگاه آزاد به تفکیک رشته‌های مختلف و در مقاطع تحصیلی متفاوت صحبت می‌کنیم و آن را با سایر دانشگاه‌ها مقایسه خواهیم کرد.
به‌طورقطع یکی از ملاک‌های انتخاب دانشگاه برای داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه، شهریه دانشگاه‌هاست. اینکه بدانید چقدر باید برای تحصیلات خود هزینه کنید باعث می‌شود بعد از ورود به دانشگاه خدای‌ناکرده به خاطر هزینه‌ها مجبور به ترک تحصیل و برگشت به موقعیت قبلی خود نباشید. ازآنجاکه تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد بیشتر از سایر دانشگاه‌هاست، شهریه دانشگاه آزاد نیز یکی پرتکرارترین سؤالات از سوی داوطلبان است در این مطلب به آن پرداخته شده است.

مقایسه شهریه واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها

شهریه دانشگاه آزاد برای همه دانشجویان یکسان است؛ چه آن‌ها که از طریق کنکور پذیرش شده‌اند و چه آن‌ها که بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شده‌اند؛ اما شهریه واحدهای الکترونیکی دانشگاه آزاد متفاوت و کمتر از سایر واحدهاست. از طرفی برخلاف دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور که هر واحد دانشگاهی به‌طور مجزا شهریه را تعیین می‌کند، شهریه کلیه واحدهای دانشگاه آزاد یکسان بوده و مقدار آن به‌صورت سراسری اعلام می‌شود.

شهریه واحدهای درسی دانشگاه آزاد در مقاطع و رشته‌های مختلف

دانشجویان دانشگاه آزاد باید یک شهریه ثابت و یک شهریه متغیر بپردازند. شهریه ثابت که برای هر رشته و هر سال ورودی متفاوت است، بر اساس سال ورود به دانشگاه مشخص می‌گردد و تا پایان تحصیلات دانشجو در مدت مجاز برای تحصیل ثابت باقی می‌ماند. اما شهریه متغیر که هر سال تغییر می‌کند و مقدار آن قبل از هر نیمسال توسط دانشگاه مشخص می‌شود، به ازای هر واحد درسی اخذ می‌گردد؛ بنابراین واضح است که هرچه تعداد واحدهای بیشتری انتخاب کنید، مقدار شهریه متغیر افزایش می‌یابد. شهریه واحدهای عملی و آزمایشگاهی نسبت به واحدهای نظری بیشتر است و میزان شهریه واحد پایان‌نامه هم متفاوت از سایر واحدهاست. در ضمن شهریه مقاطع تحصیلی مختلف نیز با هم تفاوت دارند و هر چه مقطع تحصیلی بالاتر باشد، میزان شهریه ثابت و متغیر آن بیشتر خواهد بود. علاوه بر تفاوتی که در شهریه واحدهای درسی و مقاطع تحصیلی وجود دارد، شهریه رشته‌های مختلف نیز با هم متفاوت‌اند؛ مثلا شهریه ثابت برای رشته‌های فنی و مهندسی اندکی بیشتر از سایر رشته‌هاست و ازآنجاکه این رشته‌ها تعداد واحدهای عملی بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها دارند، مشخصاً هزینه تحصیل در این رشته‌ها بیشتر خواهد بود. در ادامه شهریه دانشگاه آزاد را برای مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی به‌صورت حدودی ذکر می‌کنیم. توجه داشته باشید که این مقادیر متعلق به سال 97 می‌باشند.

شهریه دانشگاه آزاد برای مقطع کاردانی

شهریه ثابت رشته‌های فنی و مهندسی در مقطع کاردانی معادل 450 هزار تومان، برای رشته‌های پیراپزشکی (بهداشت عمومی) 756 و برای سایر رشته‌ها در حدود 280 الی 400 هزار تومان بوده است. شهریه متغیر به ازای هر واحد درس نظری 28 هزار تومان بوده است که این مقدار برای رشته‌های پیراپزشکی متفاوت و معادل 85 هزار تومان بود.

نحوه محاسبه شهریه:

برای محاسبه میزان شهریه یک‌ترم خود، کافی است شهریه متغیر را در تعداد واحدهایی که می‌خواهید انتخاب کنید ضرب کرده و حاصل آن را با شهریه ثابت رشته خود جمع کنید. به‌این‌ترتیب میزان شهریه یک‌ترم شما به ‌دست می‌آید. [اما در مورد تعداد واحدها، در کاردانی و کارشناسی، درصورتی‌که معدل شما بیشتر از 17 و برای رشته‌های علوم انسانی بیشتر از 18 باشد حداکثر می‌توانید تا 24 واحد انتخاب کنید. دانشجویانی که معدل آن‌ها کمتر از این مقادیر باشد فقط مجاز به انتخاب 20 واحد هستند و اگر معدلتان کمتر از 12 شود نمی‌توانید بیش از 14 واحد انتخاب کنید. در ضمن حداقل تعداد واحدهایی که هر دانشجو می‌تواند اخذ کند 12 واحد است.]

شهریه دانشگاه آزاد برای مقطع کارشناسی

مقطع تحصیلی کارشناسی به دو صورت پیوسته و ناپیوسته وجود دارد. دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته از دوره کاردانی واردشده‌اند و معمولاً طی 2 سال تحصیلات کارشناسی خود را به پایان می‌رسانند. دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته از دیپلم در این مقطع پذیرش می‌شوند و برای پایان تحصیلات خود به‌طور متوسط به 4 سال نیاز دارند. برای مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته‌های فنی و مهندسی، شیمی، منابع طبیعی، هنر و تربیت‌بدنی، شهریه ثابت به‌طور متوسط 860 هزار تومان، رشته‌های گروه انسانی 405 هزار تومان و سایر رشته‌ها 600 هزار تومان است. شهریه متغیر نیز برای دروس نظری کلیه رشته‌ها حدود 32 هزار تومان است. در سال 97 شهریه ثابت کارشناسی پیوسته رشته‌های فنی و مهندسی و تربیت‌بدنی حدود 1 میلیون تومان، برای رشته‌های پیراپزشکی 1 میلیون و 700 هزار تومان و برای سایر رشته‌ها حدود 450 هزار تومان بوده است. شهریه متغیر نیز به ازای هر واحد نظری حدود 36 هزار تومان و به ازای هر واحد عملی حدود 76 هزار تومان است که البته برای رشته‌های پیراپزشکی متفاوت و تقریباً برابر با 126 هزار تومان به ازای هر واحد درسی بوده است. اگر با نحوه محاسبه مقدار کل شهریه برای یک ترم آشنایی ندارید، در قسمت «شهریه دانشگاه آزاد برای مقطع کاردانی» توضیح داده‌شده است.

شهریه دانشگاه آزاد برای مقطع کارشناسی ارشد

شهریه ثابت دانشگاه آزاد برای کارشناسی ارشد فنی و مهندسی تقریباً 1 میلیون و 900 هزار تومان و برای سایر رشته‌ها 200 هزار تومان کمتر است. شهریه متغیر کلیه رشته‌های کارشناسی ارشد نیز برای دروس نظری 120 هزار تومان و برای دروس عملی 160 هزار تومان بوده است. شهریه پایان‌نامه هم یک شهریه متغیر بوده و برای تمام رشته‌های دانشگاهی یکسان محاسبه می‌گردد که در سال گذشته میزان آن به‌طور حدودی برابر 580 هزار تومان به ازای هر واحد پایان‌نامه بوده است.

شهریه دانشگاه آزاد دکترای حرفه‌ای

در سال 96 میزان شهریه ثابت دکترای حرفه‌ای (پزشکی) چیزی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان و شهریه متغیر به ازای هر واحد درسی حدوداً 81 هزار تومان بوده است.

شهریه دانشگاه آزاد برای مقطع دکتری

در سال 97 با توجه به شهریه سال‌های قبل و افزایش 12/5 درصدی مبلغ شهریه، شهریه ثابت رشته‌های فنی و مهندسی تقریباً 7 میلیون و 500 هزار تومان و برای رشته‌های علوم انسانی حدود 5 میلیون تومان خواهد بود. مقدار شهریه متغیر نیز با همین محاسبات، به ازای هر واحد نظری حدوداً 500 هزار تومان می‌شود.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .