آموزش مقاله نویسی isi از صفر تا صد به صورت اصولی و استاندارد

آموزش مقاله نویسی ISI از صفر تا صد به صورت اصولی و استاندارد

مقدمه:

نوشتن مقاله ISI یکی از مهم ترین مهارت هایی است که یک پژوهشگر باید برای انتشار یافته های علمی خود و ارتقا سطح علمی خود و جامعه ی خود به آن مسلط باشد. مقالات ISI در مجلات علمی معتبر بین المللی منتشر می شوند و از اعتبار و ارزش بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند.

در این مقاله، به ارائه ی آموزش گام به گام و اصولی برای نوشتن مقاله ISI می پردازیم تا شما را در این مسیر یاری رسانیم.

مراحل نگارش مقاله ISI:

1. انتخاب موضوع:

  • انتخاب موضوعی که نو، جالب، و مرتبط با رشته ی تحصیلی شما باشد، اولین قدم در نوشتن مقاله ISI است.
  • برای انتخاب موضوع می توانید از مطالعه ی مقالات علمی منتشر شده در مجلات معتبر، شرکت در کنفرانس های علمی، و مشورت با اساتید راهنمای خود استفاده کنید.

2. مطالعه ی منابع:

  • پس از انتخاب موضوع، باید به مطالعه ی عمیق و دقیق منابع مربوط به آن موضوع بپردازید.
  • منابع مورد استفاده ی شما باید معتبر و به روز باشند.
  • می توانید از کتاب ها، مقالات علمی، و پایگاه های اطلاعاتی آنلاین برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید.

3. نگارش پیش نویس:

  • پس از مطالعه ی منابع، نوبت به نگارش پیش نویس مقاله می رسد.
  • در پیش نویس، لازم نیست به تمام جزئیات و ظرافت های نگارش توجه کنید.
  • فقط کافی است ایده ها و یافته های خود را به صورت منظم و ساختارمند بر روی کاغذ بیاورید.

4. ساختاردهی به مقاله:

  • یک مقاله ISI باید دارای ساختار منظم و استانداردی باشد.

  • ساختار کلی یک مقاله ISI به شرح زیر است:

    • عنوان: عنوان مقاله باید کوتاه، گویا، و مرتبط با موضوع مقاله باشد.
    • چکیده: چکیده باید خلاصه ای از محتوای کل مقاله را در چند جمله ارائه دهد.
    • مقدمه: در مقدمه باید زمینه ی تحقیق، اهمیت موضوع، و اهداف مقاله را بیان کرد.
    • روش شناسی: در این بخش باید روش های جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را به طور کامل شرح داد.
    • یافته ها: در این بخش باید نتایج حاصل از تحقیق را به طور واضح و دقیق ارائه کرد.
    • بحث: در این بخش باید یافته های تحقیق را تفسیر و تجزیه و تحلیل کرد و ارتباط آنها با سایر تحقیقات در آن زمینه را مورد بررسی قرار داد.
    • نتیجه گیری: در نتیجه گیری باید مهم ترین یافته های تحقیق را به طور خلاصه بیان کرد و اهمیت و کاربرد آنها را شرح داد.
    • منابع: در این بخش باید فهرست کاملی از تمام منابع مورد استفاده در مقاله ارائه شود.

5. ویرایش و بازنگری:

  • پس از نگارش پیش نویس، باید مقاله را به دقت ویرایش و بازنگری کنید.
  • در ویرایش باید به گرامری، املایی، نگارشی، و وضوح و انسجام متن توجه کنید.
  • می توانید از نرم افزارهای ویرایشگر متن و یا از افراد متخصص برای ویرایش مقاله خود استفاده کنید.

6. ارسال مقاله به مجله:

  • پس از نهایی شدن مقاله، باید آن را به یک مجله ی علمی معتبر در رشته ی تحصیلی خود ارسال کنید.
  • برای انتخاب مجله می توانید از فهرست مجلات ISI و یا از پایگاه های اطلاعاتی آنلاین استفاده کنید.
  • قبل از ارسال مقاله، باید دستورالعمل های نگارش آن مجله را به دقت مطالعه و رعایت کنید.

نکات مهم در نگارش مقاله ISI:

  • از زبان علمی و تخصصی استفاده کنید.
  • از اصطلاحات و واژگان دقیق و مرتبط با موضوع مقاله استفاده کنید.
  • مقاله خود را به طور مستند بنویسید و از منابع معتبر برای استناد به یافته های خود استفاده کنید.
  • رعایت اخلاق علمی در نگارش مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است. از سرقت ادبی و تقلید خودداری کنید.

 

مقاله و مقاله نویسی

مقاله نویسی اگر به شکل حرفه ای و استاندارد خود روال نگارش خویش را به پیش ببرد، برای اولین بار در وهله نخست کار ساده ای به نظر نمی آید. چرا که بایستی حتما اصول و قواعد مقاله نویسی را در آن پیاده سازی نمود. امروزه انواع و اقسام مقاله ها به رشته تحریر درآورده می شوند که به نام های گوناگونی از آن ها یاد می شود. در این بین مقاله همایشی ضعیف ترین نوع مقاله از نظر رتبه و امتیاز بندی و مقاله isi یا همان مقاله علمی – پژوهشی از جمله بالاترین سطح مقاله نویسی از نظر رتبه و رزومه برتر به شمار می آید. کلیه داوطلبان کنکور دکتری که قصد دارند با شرکت در این آزمون و دعوت به مصاحبه، قبولی خویش را تضمین نمایند، می بایست حتما رو به نوشتن مقاله نویسی isi آورند تا از خود یک شخصیت آکادمیک و دانشجویی پژوهشی معرفی سازد تا زودتر و بهتر در چشم داوران خود را جای دهد. بنابراین جای هیچ گونه تردیدی وجود ندارد که شیوه مقاله نویسی isi برای تمامی این داوطلبان از درجه بسیار بالایی از اهمیت برخوردار است که بتوانند با فراگیری نکات لازم مقالاتی درخور و شأن خویش به مرحله چاپ برسانند. در ادامه شیوه مقاله نویسی isi را بیشتر توضیح خواهیم داد.

شیوه مقاله نویسی isi

پس از آنکه اهمیت بالای مقاله نویسی isi بر شما آشکار گشت، اینک ممکن است از خود سوال کنید که شیوه نگارش مقاله isi چگونه است و چطور می توان یک مقاله آی اس آی را به رشته تحریر درآورد؟ در این بخش به ذکر پاره ای نکات مفید و کاربردی خواهیم پرداخت تا کلیه دانشجویان عزیز بتوانند از آن ها در مقالات خود استفاده به عمل آورند و شیوه مقاله نویسی isi را در پیش بگیرند تا امتیاز و رتبه بندی خود را در زمینه پژوهشی افزایش دهند.
روال عادی مقاله نویسی isi به این صورت است که می بایست علاوه بر آوردن یافته های علمی و تخصصی به برخی از نکات مقاله نویسی نیز توجه خاصی ورزید. نوع ارجاع های درون متنی، ارجاهای مستقیم و غیر مستقیم، رعایت علایم نگارشی، شیوه نگارش چکیده و تمایز آن با مقدمه و نتیجه، منابع معتبر و مورد اطمینان و تعداد قابل توجه آن ها، نقش باحث و نویسنده مقاله در اثنای نگارش، ارائه مستندات صحیح با تکیه بر یافته های دقیق و علمی و… همه و همه از جمله ویژگی هایی هستد که شیوه مقاله نویسی isi را با نوع نگارش یک مقاله همایشی از یکدیگر به طور کامل متمایز می سازد. بنابراین در طی مقاله نویسی isi بایستی دقت نظر نمود تا با رعایت نکات مقاله نویسی استاندارد و اصولی همه موارد را در نظر داشت تا یک مقاله سطح بالا و فوق العاده ناب نوشت که نشان دهنده قدرت قلم نویسنده و احاطه وی به موضوع مورد نظر است.

ساختار کلی مقاله نویسی isi

مقاله نویسی isi یک ساختار و اسلوب استاندارد نگارشی دارد که تمامی مقاله های چاپ شده در مجلات معتبر می بایست حتما از خط مشی ها و قوانین آن پیروی کنند تا در نهایت شرایط چاپ یک مقاله در مجله معتبر علمی – پژوهشی را احراز نماید. این ساختار کلی مقاله نویسی isi به شرح زیر می باشد:
1- ذکر عنوان یا موضوع مقاله
اولین مطلب که بایستی مورد توجه قرار گیرد، عنوان یا موضوع مقاله است که در بالای صفحه نوشته می شود. هر چقدر موضوع جدیدتر و بکر تر باشد، بیشتر چشم داور را می گیرد تا بتوان زودتر آن را چاپ کرد. موضوعات مقالات همایشی قابل مقایسه با مقاله نویسی isi و موضوعات آن ها نیستند.
2- نام مولف یا مولفان به همراه استاد راهنما
هر مقاله ای حداقل از دو نویسنده تشکیل شده است که در گوشه سمت چپ بالای صفحه بایستی نام مولف یا مولفان به همراه استاد راهنمای آن ها درج گردد. در پاره ای از مواقع ذکر نام استاد تمام و صاحب نام نیز خود به منزله ارزش بالای مقاله است.
3- چکیده
شیوه نوشتن چکیده قواعد خاص خود را دارد. خلاصه کل مقاله باید در قالب یک صفحه نگاشته شود که در آن بایستی حتما موضوع مورد بحث به خوبی تبیین گردد و در پایان یکی دو خط از نتیجه یافته های پژوهش نیز باید قید گردد. به همین دلیل است که گویند همیشه چکیده را پس از بررسی های مختلف بنویسید یا جای آن را خالی گذاشته و پس از دریافت یافته های مورد پژوهش، چکیده خود را کامل کنید.
4- واژگان کلیدی
در پایان صفحه چکیده معمولا 3 تا 7 کلمه تحت عنوان واژگان کلیدی آورده می شود که کلمات پربازده و مرتبط با موضوع مقاله هستند که بهتر است از عام به خاص به ترتیب نوشته شوند.

5- مقدمه
مقدمه پژوهش بسط موضوع به صورت کلی است که خود شامل موارد مختلفی است که بایستی به ترتیب ذکر گردند. پیش از ذکر زیرعنوان های مقدمه، در ابتدای امر باید حدود 1 صفحه به طور کلی در مورد موضوع اصلی مقاله سخن به میان آید. سپس به زیرعنوان های آن به ترتیب پرداخته شود. این زیرعنوان ها عبارتند از:
الف) اهمیت بحث و روش آن: اهمیت بحث مورد نظر بایستی در چند خط تبیین گردد و سپس روش پژوهش مورد نظر نیز درج گردد.
ب) سوالات پژوهش: اصلی ترین سوال یا سوالات پژوهش در حدود 1 تا 3 الی 4 سوال بایستی نگاشته شود.
ج) فرضیه پژوهش: فرضیه پژوهش، به نوعی جواب سوالات به صورت یک خطی و در قالب استفاده از فعل های اسنادی است که در بدنه اصلی متن به طور کامل تبیین می گردند.
د)پیشینه پژوهش: یکی از اصلی ترین بخش های مقاله، پیشینه پژوهش است که در آن بایستی به تمامی مقالات و کتاب های مرتبط با موضوع مقاله مورد نظر اشاره شود و در پایان وجه تمایز خود را حتما بایستی با سایر مقالات پیشین مشخص سازید و به این نکته بپردازید که مقاله حاضر در نوع جدید بکر و جدید است و تاکنون چنین مقاله ای نگاشته نشده است.
6- بحث نظری پژوهش
در این بخش حدود 6 الی 7 صفحه از منابع معتبر در خصوص موضوع کلی بحث توضیحاتی از کل به جزء داده می شود و تمامی مباحث مورد نظر را در بدنه اصلی مقاله می آورید.
7- بحث عملی و تحلیل مقاله
در این بخش است که هنر نویسنده در تحلیل به خوبی مشخص می شود. وی می بایست با استناد به منابع نظری، مطالب گفته شده را در قالب نمونه های مختلف پیاده سازی نماید.
8- نتیجه پژوهش
در پایان نتیجه پژوهش با نکات مقاله نویسی isi نوشته می شود.
9- منابع
آخرین صفحه مقاله را هم بخش منابع به خود اختصاص می دهند.
مقاله نویسی isi با رعایت تمامی این نکات نوشته می شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .