رشته طراحی دکوراسیون داخلی بدون کنکور

با تغییر سبک زندگی شهرنشینی، مردم بعد از ساعات کاری غالب زمان خود را در منزلشان سپری می‌کنند، ازاین‌رو زیبایی فضای داخلی منازل برای خانواده‌ها اهمیت بیشتری پیداکرده؛ از سوی دیگر بخشی از مسئله تجمل‌گرایی به دکوراسیون مربوط می‌شود. امروزه حتی زیبایی فضای فروشگاه‌ها و شرکت‌ها نیز در جذب مشتری و افزایش برگشت سرمایه برای مدیران و سرمایه‌داران تأثیر دارد. همه این‌ها به رشته طراحی دکوراسیون داخلی برمی‌گردد و آن را به یکی از رشته‌های مهم و ضروری برای نسل‌های فعلی و آینده تبدیل می‌کند.

در دانشگاه‌های ایران، حتی در دانشگاه علمی کاربردی، رشته‌ای به اسم «طراحی دکوراسیون داخلی» وجود ندارد؛ اما می‌توان همین دروس  تحت عنوان دیگری تدریس می‌شوند.

راه‌های تحصیل در رشته طراحی دکوراسیون داخلی بدون کنکور

دانشگاه علمی کاربردی

در رشته «کارشناسی حرفه‌ای طراحی محیط داخلی» که در دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کارشناسی ناپیوسته تدریس می‌شود، دروسی مبنی بر طراحی دکوراسیون داخلی تدریس می‌شود. ورود به دانشگاه علمی کاربردی نیز بدون کنکور است.

اگر قصد دارید در این رشته تحصیل کنید، داوطلبانی که مدرک کاردانی رشته‌های ارتباط تصویری (همه گرایش‌ها)، طراحی و ساخت طلا و جواهر، مرمت آثار فرهنگی (همه گرایش‌ها)، معماری (گرایش‌های معماری داخلی و مرمت ابنیه)، نقاشی (همه گرایش‌ها)، طراحی نقش پارچه (همه گرایش‌ها)، گرافیک (همه گرایش‌ها)، معماری سنتی و هنرهای تجسمی (همه گرایش‌ها) را داشته باشند برای پذیرش در اولویت قرار دارند؛ اما درهرحال پذیرش از همه رشته‌ها صورت خواهد گرفت.

شهریه و شرایط ثبت‌نام علمی کاربردی را از اینجا بخوانید.

جهاد دانشگاهی تهران

مرکز آموزش هنر و معماری جهاد دانشگاهی تهران نیز اقدام به برگزاری کلاس‌های دکوراسیون داخلی کرده که سرفصل دروس آن را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

سرفصل دروس دکوراسیون داخلی جهاد دانشگاهی تهران

آموزشگاه‌های آزاد

یکی دیگر از روش‌های تحصیل در دکوراسیون داخلی بدون کنکور این است که بدون کنکور وارد رشته معماری داخلی شوید و در کنار آن در آموزشگاه‌هایی که رشته طراحی دکوراسیون داخلی را آموزش می‌دهند ثبت‌نام کنید. بعضی از این آموزشگاه‌ها مدرک رسمی وزارت علوم را نیز به دانش‌آموختگانشان اعطا می‌کنند. برخی دیگر نیز دوره‌های غیرحضوری دارند.

سرفصل دروسی که هر یک از این آموزشگاه‌ها به هنرجویان ارائه می‌دهند با یکدیگر متفاوت است؛ اما به‌طورکلی شما می‌توانید در مورد سبک‌های معماری، نرم‌افزارهای موردنیاز برای معماری، کاربرد رنگ و نور، طراحی نما و دکوراسیون هر یک از فضاهای مختلف آموزش ببینید.

دروس رشته دکوراسیون داخلی

درصورتی‌که در دانشگاه علمی کاربردی در رشته طراحی دکوراسیون داخلی بدون کنکور ثبت‌نام کنید باید دروسی مانند معماری جهان اسلامی، گرافیک معماری، آرایه و چیدمان وسایل، طراحی فضاهای داخلی [تجاری و اداری، مذهبی و فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی]، مسائل حقوقی و اخلاقی معماری و … را مطالعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده کامل دروس به دفترچه راهنمای رشته معماری محیط داخلی دانشگاه علمی کاربردی مراجعه نمایید.

تفاوت‌های معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی

چارت درسی رشته معماری داخلی که در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی تدریس می‌شود با چارت درسی رشته معماری محیط داخلی که در دانشگاه علمی کاربردی مقطع کارشناسی ناپیوسته تدریس می‌شود تفاوت دارد.

دروس طراحی محیط داخلی را در بخش قبلی مشاهده کردید؛ اما دروسی که در رشته معماری داخلی مطالعه خواهید کرد عبارت‌اند از اصول فنی ساختمان، عناصر مدولار پیش‌ساخته، باغ آرایی، نماد شناسی، مرمت و نگهداری معماری داخلی، محوطه‌سازی، طرح تغییر عملکرد معماری داخلی و … است (لینک چارت درسی کامل طراحی داخلی).

با توجه به تفاوتی که در دروس دانشگاهی این دو رشته مشاهده می‌شود، مشخص است که هدف از هر یک از این رشته‌ها متفاوت از دیگری است. برای درک بهتر این تفاوت می‌توانید به بخش بعدی که مشاغل هر دو رشته معرفی‌شده‌اند را مطالعه نمایید.

معرفی رشته‌های مشابه با رشته طراحی دکوراسیون داخلی

اگر به رشته طراحی دکوراسیون داخلی علاقه دارید، ممکن است به رشته‌های معماری داخلی، کاردانی فنی صنایع چوب – تولید مبلمان، کاردانی فنی صنایع نساجی – تولید فرش ماشینی، کاردانی فنی صنایع‌دستی – فرش دستباف و کاردانی حرفه‌ای طراحی کیف و کفش نیز علاقه‌مند باشید.

تمام این رشته‌ها در دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور تدریس می‌شوند.

مشاغل طراحی دکوراسیون داخلی

کار یک معمار داخلی، طراحی آب‌نما، پاسیو، کف‌پوش، تعیین مشخصات مواد مصرفی داخل ساختمان و … است؛ درحالی‌که کار یک طراح دکوراسیون داخلی به‌کارگیری آن آب‌نما، کف‌پوش، شیرآلات و مبلمانی که در یک فضا به کار می‌روند است به‌گونه‌ای که زیبایی بصری کل فضا حفظ‌شده و آرامش را برای افراد به ارمغان بیاورد.

محل کار این افراد می‌تواند شرکت‌های انجام دکوراسیون، معماری، تولیدات مبلمان، شرکت‌های طراحی و ساخت کابینت و … باشد.

معادل انگلیسی رشته دکوراسیون داخلی

رشته دکوراسیون داخلی معادل رشته interior design است که در خارج از کشور تدریس می‌شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .