مدرک زبان برای مصاحبه دکتری: الزام یا امتیاز؟

یکی از سوالات رایج داوطلبان آزمون دکتری، اهمیت مدرک زبان برای قبولی در مصاحبه دکتری است. در این مطلب، به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا داشتن مدرک زبان برای قبولی در مصاحبه دکتری الزامی است یا خیر؟ و نقش و تاثیر مدرک زبان در این مرحله از پذیرش دکتری چیست؟

مدرک زبان الزامی است یا خیر؟

پاسخ به این سوال، به دانشگاه و رشته ی مورد نظر شما بستگی دارد. برخی از دانشگاه ها و رشته ها برای پذیرش در مقطع دکتری، داشتن مدرک زبان با نمره ی حداقصر مشخص را الزامی می دانند. در این صورت، داوطلبان بدون مدرک زبان یا با نمره ی پایین تر از حد نصاب، امکان شرکت در مصاحبه دکتری را نخواهند داشت.

اما در بسیاری از دانشگاه ها و رشته ها، داشتن مدرک زبان الزامی نیست و فقط به عنوان یک امتیاز در نظر گرفته می شود. یعنی داوطلبان بدون مدرک زبان نیز می توانند در صورت داشتن سایر شرایط لازم، در مصاحبه دکتری شرکت کنند.

نقش و تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری

حتی در دانشگاه ها و رشته هایی که مدرک زبان الزامی نیست، داشتن آن می تواند مزایای زیادی برای داوطلبان در مصاحبه دکتری داشته باشد. از جمله ی این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتماد به نفس: داشتن مدرک زبان می تواند به داوطلبان اعتماد به نفس بیشتری در حین مصاحبه دکتری** بدهد.
  • ایجاد تصویر مثبت در ذهن مصاحبه کنندگان: داشتن مدرک زبان نشان دهنده ی تسلط داوطلب بر زبان انگلیسی و توانایی او در مطالعه ی منابع علمی به زبان اصلی** است. این امر می تواند تصویر مثبتی از داوطلب در ذهن مصاحبه کنندگان ایجاد کند.
  • تمایز از سایر داوطلبان: در رشته هایی که رقابت برای پذیرش در دکتری بالا است، داشتن مدرک زبان می تواند داوطلب را از سایر رقبا متفاوت کرده و شانس قبولی او را افزایش دهد.**

انواع مدرک زبان مورد قبول برای مصاحبه دکتری

دانشگاه ها و رشته های مختلف، مدرک زبان های مختلفی را برای مصاحبه دکتری قبول می کنند. رایج ترین مدرک زبان مورد قبول، آزمون آیلتس (IELTS) است. علاوه بر آیلتس، مدرک زبان تافل (TOEFL) نیز در بسیاری از دانشگاه ها پذیرفته می شود. برخی از دانشگاه ها مدرک زبان های دیگری مانند زبان آلمانی، زبان فرانسه و زبان چینی را نیز برای مصاحبه دکتری قبول می کنند.

نمره ی حداقصر مورد نیاز برای مدرک زبان

نمره ی حداقصر مورد نیاز برای مدرک زبان در مصاحبه دکتری، توسط هر دانشگاه و رشته ی به طور جداگانه تعیین می شود. این نمره معمولا بین 6 تا 7 برای آزمون آیلتس و 80 تا 100 برای آزمون تافل است. داوطلبان باید برای اطلاع از نمره ی حداقصر مورد نیاز، به اطلاعیه ی دانشگاه و رشته ی مورد نظر خود مراجعه کنند.

نکات مهم در خصوص مدرک زبان برای مصاحبه دکتری

  • به تاریخ انقضای مدرک زبان خود توجه کنید. مدرک زبان شما باید در زمان مصاحبه دکتری** معتبر باشد.
  • اگر در حال حاضر مدرک زبان ندارید، برای برنامه ریزی و شرکت در آزمون زبان اقدام کنید.
  • توجه داشته باشید که مدرک زبان فقط یکی از معیارهای ارزیابی داوطلبان در مصاحبه دکتری است. عوامل دیگری مانند معدل، مقاله های علمی، تجربه ی کار تحقیقاتی و انگیزه ی داوطلب نیز در قبولی او در مصاحبه دکتری نقش دارند.

 

در این پست از موسسه هورین قصد داریم تا در مورد ضرورت مدرک زبان برای مصاحبه دکتری توضیح دهیم. در ادامه بیان می‌کنیم که کدام آزمون‌های زبان از نظر دانشگاه‌های مختلف معتبر هستند.

ضرورت مدرک زبان برای مصاحبه دکتری

بعد از قبولی در مرحله اول کنکور دکتری، تازه رقابت متقاضیان شروع می‌شود و افرادی که بتوانند امتیاز بیشتری در روز مصاحبه کسب کنند، موفق‌تر بوده و شانس بیشتری برای قبولی دارند. اساتید شرکت‌کننده در مصاحبه دکترا سطح علمی و دانش تخصصی افراد قبول‌شده در مرحله اول را مورد ارزیابی قرار داده و نمره می‌دهند.

علاوه بر  دانش علمی، سطح زبان ازجمله فاکتورهای مهم در قبولی متقاضیان و شرکت‌کنندگان در آزمون دکتری در همه ادوار بوده است. یعنی اگر دو نفر با سطح علمی تقریباً یکسانی در مرحله اول کنکور قبول شده و برای مصاحبه یک دانشگاه دعوت شده باشند، اساتید آن دانشگاه فردی را ترجیح می‌دهند که دانش زبانی بیشتری داشته باشد. ازاین‌رو به متقاضیان قبول شده در آزمون دکتری توصیه می‌شود که در روز  مصاحبه، مدرک زبان خود را به همراه داشته باشند. توجه کنید که 8 نمره از کل نمره مصاحبه دکتری به مدرک زبان اختصاص داده شده است.

مدرک زبان‌ معتبر در روز مصاحبه دکتری

از جمله مدرک زبان‌های معتبر در روز مصاحبه عبارتند از:

مدرک تافل و آیلتس

مدرک تافل و آیلتس از جمله مدارک معتبری است که نه تنها در دانشگاه‌های داخل کشور بلکه در دانشگاه‌های سراسر جهان مورد تایید بوده و آن‌ها سطح آشنایی متقاضیان با زبان انگلیسی را با این مدرک می‌سنجند. هر چه نمره فردی در هر یک از این آزمون‌ها بالاتر باشد، شانس بیشتری برای قبولی در مصاحبه دکترا و اخذ پذیرش دارد.

در موسسه هورین کارگاهی برای آموزش نحوه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های معتبر ارائه می‌شود؛ برای مشاهده جزئیات بیشتر روی لینک ” دوره آموزشی اخذ پذیرش دکترا ” کلیک کنید.

مدرک MSRT (آزمون زبان ام‌اس‌آرتی)

 آزمون زبان ام‌اس‌آرتی هر ماه در داخل کشور برگزار می‌شود و نمره آن مورد تایید تمام دانشگاه‌های دولتی و آزاد داخل کشور است.

تولیمو (TOLIMO)

یکی دیگر از آزمون‌های معتبر زبان انگلیس، آزمون تولیمو است که این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود.

برای شرکت در دوره های آموزشی آمادگی مصاحبه دکتری اینجا کلیک کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .