معرفی رشته‌های علمی کاربردی

رشته‌های علمی کاربردی اندکی با دانشگاه‌های دیگر تفاوت دارد؛ چون هدف دانشگاه علمی کاربردی همان‌طور که از نامش برمی‌آید آموختن کاربردی دروس به دانشجویان است تا بتوانند برای مشاغل آینده آماده باشند. ازاین‌رو رشته‌ها کاملاً متناسب با فضای کاری نام‌گذاری و طراحی‌شده‌اند و شما رشته‌هایی را در دانشگاه علمی کاربردی می‌بینید که شاید در هیچ دانشگاه دیگری وجود نداشته باشند. این رشته‌ها آن‌قدر متنوع و تخصصی هستند که توصیه می‌کنم حتماً قبل از انتخاب هر دانشگاه و یا رشته‌ای، به رشته‌های علمی کاربردی سری بزنید. چون به‌احتمال‌زیاد می‌توانید زمینه موردعلاقه خود را از میان آن‌ها بیابید.

انتخاب رشته دانشگاه علمی کاربردی

شما در انتخاب رشته علمی کاربردی می‌توانید تا 30 رشته از یکی از گروه‌های آموزشی انتخاب کنید. اگر مایلید بیشتر با شرایط تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی آشنا شوید به مطلب همه چیز درباره علمی کاربردی مراجعه کنید؛ اما در اینجا فقط به رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی پرداخته شده است.

دسته‌بندی رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی کلیه رشته‌های خود را به چهار گروه تقسیم‌بندی کرده:
  • کشاورزی
  • فرهنگ و هنر
  • مدیریت و خدمات اجتماعی
  • صنعت
در هرکدام از این گروه‌های آموزشی افرادی که در مقطع تحصیلی قبلی، در رشته مرتبط تحصیل کرده باشند برای پذیرش اولویت دارند؛ اما پذیرش از میان تمام رشته‌های تحصیلی صورت می‌گیرد. اینکه کدام رشته‌ها برای کدام گروه اولویت دارند در دفترچه راهنمای علمی کاربردی به‌طور دقیق مشخص شده‌ ولی به‌طورکلی گروه صنعت با رشته ریاضی و کمی نیز به تجربی مرتبط است، گروه کشاورزی با رشته تجربی ارتباط دارد، گروه مدیریت و خدمات اجتماعی مرتبط با رشته انسانی و گروه فرهنگ و هنر برای کلیه رشته‌هاست. البته ارتباط رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای با هر یک از رشته‌های دانشگاهی به‌طور دقیق در دفترچه راهنما ذکر شده‌است.

مقاطع تحصیلی دانشگاه علمی کاربردی

نکته‌ای که در مورد دانشگاه‌های علمی کاربردی باید به آن توجه کنید این است که این دانشگاه کارشناسی پیوسته ندارد و شما ابتدا باید وارد مقطع کاردانی پیوسته شوید و سپس برای کارشناسی ناپیوسته ثبت‌نام کنید. فعلاً کارشناسی بالاترین مقطعی است که در دانشگاه علمی کاربردی تدریس می‌شود. برای آشنایی با مقاطع تحصیلی مختلف می‌توانید بر روی لینک «معرفی مقاطع تحصیلی دانشگاهی» کلیک کنید.

رشته‌های کاردانی پیوسته دانشگاه علمی کاربردی

برای مشاهده رشته‌های کاردانی پیوسته دانشگاه علمی کاربردی به مطلب «دانشگاه علمی کاربردی بدون مدرک پیش‌دانشگاهی» مراجعه کنید.

رشته‌های کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی

لیست رشته‌های علمی کاربردی به تفکیک گروه‌های آموزشی برای مقطع کارشناسی ناپیوسته را از صفحه «لیست رشته‌های کارشناسی علمی کاربردی» مشاهده کنید. توجه داشته باشید که در اینجا رشته‌های هر یک از گروه‌های آموزشی به یک سری دسته‌های جزئی‌تر تقسیم شده‌اند. این کار فقط برای این است که شما بتوانید راحت‌تر زمینه موردعلاقه خود را بیابید وگرنه در دفترچه دانشگاه علمی کاربردی فقط چهار دسته اصلی وجود دارد.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .