نحوه وارد كردن اطلاعات پرسشنامه در spss

در آموزش‌های قبلی در مورد پنجره ویرایشگر داده صحبت کردیم. اکنون درباره نحوه وارد كردن اطلاعات پرسشنامه در spss صحبت می کنیم. ابتدا نگاهی به زبانه data view می‌اندازیم. در این زبانه، هر ردیف از شماره‌های 1,2,3,4,… مشخصات یک case را نشان می‌دهد. ستون‌ها variable یا متغیر هستند. به‌طور مثال، 50 نفر را موردبررسی قراردادیم و می‌خواهیم اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در نرم‌افزار spss وارد کنیم. 25 نفر از این افراد گروه درمانی a، و 25 نفر دیگر گروه درمانی b را تشکیل می‌دهند.

نحوه وارد كردن اطلاعات پرسشنامه در spss ؛ تعریف کردن متغیر‌ها

در تب variable view باید متغیرها را تعریف کنیم. بدین منظور اسم متغیر، سن، نوع و اینکه تا چند رقم اعشار را در نظر بگیرد، مشخص می‌کنیم. در تب variable view ، اعداد 1,2,3,… دیگر متغیر نیستند. در ستون Name اول یک متغیر به نام id یا code وارد می‌کنیم که همان شماره‌ها در زبانه data view هستند که در اینجا تعریف می‌شوند. زمانی که code را تعریف کردیم، به data view آمده، می‌بینیم که اولین ستون عنوان code را به خود گرفته است. برای id یا code مقدار اعشار اهمیتی ندارد بنابراین در variable view اعشار (Decimals) را صفر قرار می‌دهیم. اولین متغیر به نام code را ساختیم.

نحوه وارد كردن اطلاعات پرسشنامه در spss
نحوه وارد كردن اطلاعات پرسشنامه در spss

وارد کردن اعداد در spss

تعداد Case ها 50 نفر است. از 1-50 را وارد می‌کنیم اگر 1000 نفر بود ، از 1-1000  را وارد می‌کنیم.  ازآنجاکه واردکردن دستی اعداد زمان زیادی می‌برد، بهترین روش استفاده از خاصیت AutoFill نرم‌افزار excel است.  ابتدا یک فایل excel بازکرده عدد1،2،3 را در سه خانه اول وارد کرده، سپس این سه سلول را انتخاب می‌کنیم موس را گوشه پایین آورده زمانی که به شکل+ در آمد آن را گرفته و به پایین می‌کشیم. اعداد به‌صورت خودکار تایپ می‌شوند. کلیک راست می‌کنیم، copy و اعداد را در اس پی اس اس، paste می‌کنیم. در اینجا متغیر code وارد شد. در بخش بعد درباره نحوه وارد كردن اطلاعات پرسشنامه در spss ازجمله متغیر اصلی بحث خواهیم کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .