دوره آموزش نرم‌افزار سیمولینک متلب (معرفی)

سیمولینک (Simulink) درواقع یک افزونه است که به نرم‌افزار متلب اضافه می‌شود و به آن یک محیط نموداری برای شبیه‌سازی و طراحی مدل‌ها اضافه می‌کند.

کاربردهای سیمولینک

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیمولینک توانایی مدل‌سازی سیستم‌های غیرخطی است؛ اما به‌طور جزئی از افزونه سیمولینک جهت موارد زیر استفاده می‌شود:

  • شبیه‌سازی
  • طراحی مدل‌ها
  • تجزیه‌وتحلیل سیستم‌های دینامیکی
  • طراحی در سطح سیستم
  • تولید خودکار کد
  • تست و بازیابی دائمی سیستم‌های پنهان (embedded systems)

روش عملکرد سیمولینک

سیمولینک برای مدل‌سازی و شبیه‌سازی سیستم‌های دینامیکی، یک محیط گرافیکی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که شامل یک کتابخانه کامل از بلوک‌های تعریف‌شده و قابل تنظیم است. کاربر می‌تواند با استفاده از کشیدن و رها کردن ماوس (drag and drop) از این بلوک‌ها برای ساخت مدل‌های گرافیکی سیستم‌های مختلف استفاده کند.

به‌علاوه، ازآنجاکه سیمولینک به‌عنوان یک افزونه به متلب اضافه شده، می‌تواند برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر مدل‌های ساخته‌شده و درنتیجه، انجام یک شبیه‌سازی بهتر، از الگوریتم‌های متلب استفاده کند.

شروع کار با سیمولینک

تا اینجا متوجه شدید که سیمولینک یک افزونه برای نرم‌افزار متلب است که یک محیط گرافیکی در آن به کاربر ارائه می‌دهد تا بتواند راحت‌تر به شبیه‌سازی و مدل‌سازی بپردازد.

بنابراین برای کار با سیمولینک لازم است که ابتدا وارد برنامه متلب شده و سپس از نوارابزار بالای برنامه، بخش Home را انتخاب کرده و روی Simulink کلیک کنید. (شکل زیر)

سیمولینک در متلب

یک پنجره جدید برای سیمولینک باز می‌شود که در آن می‌توانید گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید، مثلاً Blank Model، Blank Library و … .

مدل‌های سیمولینک

وقتی Blank Model را انتخاب کنید، یک مدل خالی برای شما باز خواهد شد. در اینجا شما می‌توانید با دکمه‌های Ctrl-O یکی از فایل‌هایی که از قبل داشتید را در سیمولینک باز کنید و یا می‌توانید با دکمه‌های Ctrl-N یک مدل جدید از صفر بسازید.

شروع کار با سیمولینک

در سیمولینک، سیستم‌های مختلف به‌صورت نمودارهای بلوکی روی صفحه‌نمایش کشیده شده‌اند. عناصر این نمودارهای بلوکی (شامل تابع انتقال، نقطه جمع یا summing junctions و غیره) در افزونه دسترس هستند.

عناصر اصلی

سیمولینک دو عنصر اصلی مهم دارد: یکی بلوک و دیگری خط.

از بلوک‌ها برای ساخت، تعریف، ترکیب، خروجی و نمایش سیگنال‌ها و از خط برای انتقال سیگنال‌ها از یک بلوک به بلوک دیگر استفاده می‌شود.

یک مثال عملی و عینی از سیمولینک

در پست‌های بعدی به معرفی عناصر اصلی سیمولینک – شامل بلوک ها و خطوط – پرداخته و سپس یک مثال عملی از سیمولینک نشان داده خواهد شد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .