کارشناسی ارشد MBA بدون کنکور

رشته MBA مخفف Master of Business Administrator بوده و به دلیل تازگی و بازار کار خوبی که دارد داوطلبان زیادی قصد ورود به این رشته را دارند. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود و خوشبختانه تعداد زیادی از دانشگاه‌ها به‌صورت بدون کنکور از داوطلبان MBA ثبت‌نام می‌کنند.

معرفی رشته MBA

مشاغل رشته MBA

هدف از ایجاد این رشته پرورش مدیرانی برای اداره سازمان‌های مختلف بوده است.

  • مدیرانی که بتوانند بخش مربوط به خود را به‌صورت کارآمد اداره کنند، در آن تحول ایجاد نمایند و بعد از کسب تجربه عملی این تحول را به کل سازمان هدایت کنند.
  • افراد در این رشته می‌آموزند تا خلأهای موجود درزمینهٔ کاری خود را کشف کنند، با ایجاد فعالیت‌های جدید کسب‌وکارشان را توسعه دهند و یا کارآفرین باشند.
  • یکی دیگر از اهداف این رشته پرورش افرادی است که بتوانند به مدیران در زمینه‌هایی که گفته شد مشاوره دهند.

گرایش‌های رشته MBA

رشته MBA یا مدیریت کسب‌وکار در مقطع کارشناسی ارشد دارای هشت گرایش استراتژی، بازاریابی، رفتار سازمانی و منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، عملیات و زنجیره تأمین، فناوری، مالی و انرژی است.

شرایط پذیرش در کارشناسی ارشد MBA

رشته مدیریت کسب‌وکار در مقطع کارشناسی تدریس نمی‌شود. از کارشناسی تمامی رشته‌ها، حتی رشته‌های وزارت بهداشت می‌توان وارد کارشناسی ارشد MBA شد.

شما می‌توانید به‌صورت بدون کنکور و یا از طریق کنکور به این رشته راه پیدا کنید:

الف- کارشناسی ارشد MBA بدون کنکور دانشگاه‌های دولتی

بااینکه پذیرش در کارشناسی ارشد MBA کار مشکلی تلقی می‌شود اما در دانشگاه‌های دولتی زیادی در دوره‌های روزانه، شبانه و مجازی ارائه می‌شود. این رشته در مقطع ارشد در پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی نیز پذیرش دارد.

برای مشاهده دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند به لینک زیر مراجعه کنید.

دانشگاه‌های دارای گرایش‌های مختلف کاشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

کارشناسی ارشد MBA بدون کنکور دانشگاه تهران

دانشگاه تهران نیز طبق شیوه‌نامه‌ای که منتشر کرده، در پردیس‌های کیش، ارس و البرز اقدام به پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد نموده است.

در مطلب «ثبت‌نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه تهران» در مورد جزئیات این مورد توضیح داده شده است.

تمام پردیس‌های دانشگاه تهران در گرایش‌های استراتژی و بازاریابی رشته MBA بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد ثبت‌نام می‌کنند.

ب- رشته MBA کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در تمام گرایش‌های MBA به‌جز انرژی از طریق کنکور دانشجو می‌پذیرد. تنها راه ورود بدون کنکور به دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد، استعدادهای درخشان است که شرح آن در مطلب «روش های ثبت‌نام بدون کنکور کارشناسی ارشد» داده شده.

 ج- کارشناسی ارشد MBA بدون کنکور دانشگاه پیام نور

کارشناسی ارشد این رشته در بسیاری از مراکز پیام نور به‌صورت حضوری و مجازی از طریق کنکور پذیرش دارد؛ اما برای ورود بدون کنکور به رشته‌های کارشناسی ارشد پیام نور دو راه پیش رو دارید: ثبت‌نام در فراگیر و یا مراکز بین‌المللی پیام نور.

رشته MBA فراگیر پیام نور

فراگیر پیام نور برای ارشد رشته مدیری کسب‌وکار در گرایش‌های استراتژی، بازاریابی، رفتار سازمانی و منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات و گرایش مالی پذیرش دارد.

برای آگاهی از شرایط ثبت‌نام و تحصیل در فراگیر پیام نور به لینک «ثبت‌نام فراگیر پیام نور» مراجعه نمایید.

رشته MBA در مراکز بین‌المللی پیام نور

مراکز بین‌المللی پیام نور نیز در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. این مراکز رشته MBA را در گرایش‌های توسعه منابع انسانی، مدیریت تحول، گرایش بازاریابی و گرایش استراتژی را ارائه می‌دهند.

در مورد شرایط مراکز بین‌المللی پیام نور و نحوه جذب دانشجو در آن‌ها در صفحه «ثبت‌نام بدون کنکور مراکز بین الملل دانشگاه پیام نور» توضیح داده شده است.

کنکور رشته MBA کارشناسی ارشد

دروسی که برای کنکور MBA باید در آن‌ها تسلط داشته باشید عبارت‌اند از زبان تخصصی انگلیسی رشته مدیریت کسب‌وکار، استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت و ریاضی عمومی 1 و 2 فنی و مهندسی.

ضریب زبان تخصصی 1 و دو درس دیگر با ضریب 2 در نتیجه آزمون اعمال می‌شوند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این دروس ازنظر تعداد اندک‌اند و شاید به‌راحتی بتوان در آن‌ها برای آزمون آماده شد؛ اما این را بدانید که برای پذیرفته شدن باید به این دروس به‌خوبی مسلط باشید.

چند سالی است که کنکور کلیه دانشگاه‌ها تجمیع شده؛ یعنی شما برای ورود به دانشگاه‌های آزاد، روزانه و شبانه، پیام نور، مجازی و غیرانتفاعی باید در کنکور سراسری که از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود شرکت کنید.

کارشناسی ارشد MBA در دانشگاه‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، آزاد، پیام نور و به‌صورت مجازی (مجازی دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد) تدریس می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد، برای ورود بدون کنکور به کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار یا MBA چهار راه پیش رو دارید:

  • ثبت‌نام در پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی
  • ثبت‌نام در فراگیر پیام نور
  • ثبت‌نام در مراکز بین‌المللی دانشگاه پیام نور
  • استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان (ویژه دانشجویان کارشناسی)

درصورتی‌که هیچ‌یک از گزینه‌های بالا مدنظر شما نیست، باید در کنکور شرکت کنید. همه دانشگاه‌ها این رشته را از طریق کنکور ارائه می‌دهند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .