کارشناسی طب سنتی بدون کنکور

اصولاً رشته طب سنتی به‌عنوان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و چیزی به‌عنوان کارشناسی طب سنتی بدون کنکور نداریم؛ اما روش‌های جایگزینی برای علاقه‌مندان وجود دارد تا بتوانند در رشته مطلوبشان بدون کنکور تحصیل کنند.

این روش‌ها عبارت‌اند از:

ثبت‌نام در مؤسسات آموزش طب سنتی

مؤسساتی درزمینهٔ آموزش طب سنتی فعالیت می‌کنند.

برخی از این مؤسسات تحت نظر دانشگاه‌های خارجی فعالیت می‌کنند و برخی دیگر از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مجوز دارند. البته مدرک این مؤسسات معادل مدرک کارشناسی محسوب نمی‌شود؛ اما اگر علاقه دارید با روش‌های درمانی طب سنتی آشنا شوید می‌توانید بدون هیچ‌گونه آزمونی در این مؤسسات ثبت‌نام کرده و آموزش ببینید.

توصیه می‌شود قبل از اقدام به ثبت‌نام در این مؤسسات از مجاز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

درصورتی‌که قصد دارید با مدرک این مؤسسات در آینده وارد بازار کار شوید می‌توانید در فروشگاه‌های داروهای سنتی و برخی درمانگاه‌های طب سنتی فعالیت کنید.

کارشناسی ارشد طب سنتی

اگر قصد داشته باشید رشته طب سنتی را حتماً در دانشگاه بخوانید و مدرک دانشگاهی داشته باشید، باید بدانید که این رشته در دانشگاه فقط در مقاطع کارشناسی ارشد (در رشته تاریخ علوم پزشکی) و دکترای تخصصی (در چهار رشته طب سنتی ایرانی، داروسازی سنتی، تاریخ علوم پزشکی و طب چینی) تدریس می‌شود.

کارشناسی ارشد تاریخ علوم پزشکی

با مدرک کارشناسی تمامی رشته‌ها اعم از رشته‌های وزارت علوم و یا وزارت بهداشت می‌توانید در کارشناسی ارشد تاریخ علوم پزشکی ثبت‌نام کنید. ثبت‌نام این رشته از طریق وب سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور صورت می‌گیرد.

درضمن درصورتی‌که جزء دانشجویان استعدادهای درخشان باشید می‌توانید بدون کنکور برای این رشته ثبت‌نام کنید.

در این مورد می‌توانید در مطلب «معرفی رشته طب سنتی و شرایط تحصیل بدون کنکور» بیشتر بخوانید.

ثبت‌نام در رشته‌های مشابه

همان‌طور که گفته شد، رشته طب سنتی بااینکه در دانشگاه‌های داخل کشور تدریس می‌شود اما در مقطع تحصیلی کارشناسی پذیرش دانشجو ندارد. اگر شما قصد ندارید تحصیلات خود را در سطح عالی ادامه دهید، می‌توانید در یکی از رشته‌های مشابه بدون کنکور ثبت‌نام کنید.

کارشناسی گیاهان دارویی بدون کنکور

رشته گیاهان دارویی می‌تواند مشابه رشته داروسازی سنتی اما در سطحی پایین‌تر باشد. درواقع در این رشته شما با اصول کشت و پرورش گیاهان دارویی آشنا می‌شوید.

تحصیل در کارشناسی طب سنتی بدون کنکور سایر کشورها

یکی دیگر از روش‌های تحصیل در کارشناسی طب سنتی بدون کنکور این است که وارد دانشگاه‌های طب سنتی سایر کشورها شوید؛ برای مثال کشور هند حتی در مقطع کارشناسی هم برای طب سنتی دانشجو می‌پذیرد. در ضمن امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترای طب سنتی در هند وجود دارد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .