کارشناسی ناپیوسته چیست؟

کارشناسی ناپیوسته یک مقطع تحصیلی دانشگاهی بعد از مقطع کاردانی است؛ یعنی دانشجویان بعد از گذراندن مقطع کاردانی برای ادامه تحصیل باید به این مقطع تحصیلی وارد شوند.

تفاوت‌های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

در انتهای این مقطع تحصیلی، مدرک کارشناسی (لیسانس) به دانش‌آموختگان اعطا خواهد شد. مدرکی که دانش‌آموختگان در انتهای این دوره تحصیلی اخذ می‌کنند ازنظر اعتبار و ارزش هیچ تفاوتی با مدرک کارشناسی پیوسته ندارد. تنها تفاوت این دودسته دانش‌آموخته در نوع گذراندن این دوره است به‌طوری‌که دانشجویان کارشناسی پیوسته بعد از اخذ پیش‌دانشگاهی تحصیلاتشان را به‌طور پیوسته در دانشگاه تا مقطع کارشناسی ادامه می‌دهند اما دانشجویان ناپیوسته همان‌طور که از نامش پیداست تحصیلاتشان در دانشگاه را تا مقطع کارشناسی به‌صورت ناپیوسته سپری می‌کنند؛ یعنی ابتدا مدرک کاردانی می‌گیرند و سپس کارشناسی. دیگر تفاوت‌های مقاطع تحصیلی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در طول سال‌های مجاز تحصیل و تعداد واحدهاست.

کارشناسی ناپیوسته چندترم است؟

این مقطع تحصیلی چهار ترم به طول می‌انجامد که معادل با دو سال تحصیلی است؛ اما دانشجویان می‌توانند این مدت را تا دو سال و نیم ادامه دهند. درصورتی‌که مدت تحصیل دانشجو از دو سال و نیم بیشتر شود دانشجو اخراج می‌گردد مگر اینکه شورای دانشگاه به دانشجو اجازه ادامه تحصیل دهد. طی این مدت دانشجویان باید 72 الی 82 واحد را بگذرانند. از این میان 10 واحد عمومی بوده و بقیه دروس تخصصی، پایه و اصلی هستند. همان‌طور که می‌دانید در مقطع کارشناسی ناپیوسته الزامی برای مرتبط بودن رشته مقطع کاردانی به کارشناسی وجود ندارد؛ اما درصورتی‌که رشته خود را تغییر داده باشید باید یک سری دروس پیش‌نیاز بگذرانید. قوانین تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته مانند قوانین پیوسته است که در مطلب «کارشناسی پیوسته چیست؟» به آن پرداخته شده است.

کارشناسی ناپیوسته بدون کنکور

در حال حاضر دانشگاه‌های علمی کاربردی، آزاد و سراسری (شامل روزانه، شبانه و غیرانتفاعی) بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور در این مقطع تحصیلی دانشجو می‌پذیرند. هم‌چنین از مطلب «کاردانی به کارشناسی بدون کنکور» می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در این زمینه به دست آورید.

کارشناسی ناپیوسته به انگلیسی

در زبان انگلیسی معادل مدرک کارشناسی Bachelor’s degree است؛ اما در این کشورها دوره کارشناسی به‌صورت پیوسته و ناپیوسته وجود ندارد و حتی دارندگان مدرک فوق‌دیپلم یا کاردانی (Associate’s degree) درصورتی‌که قصد ادامه تحصیل داشته باشند باید دوره کارشناسی را به‌صورت کامل یعنی پیوسته طی کنند. به‌عبارت‌دیگر تنها روش تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشورها به‌صورت پیوسته است.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .