در تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها، گاهی اوقات باید داده‌های جمع‌آوری شده را بین دو گروه (مثلاً بین زن و مرد و یا بین بیماران و افراد سالم) مقایسه کرد. اگر می‌خواهید فراوانی‌ها، مقادیر آمار توصیفی و آمار استنباطی نسبت به دسته‌های یک متغیر به دست آورید، باید داده‌ها را در نرم افزار SPSS نسبت به متغیر موردنظر خود گروه بندی کنید. گروه بندی متغیرها در SPSS یکی از دستورات مهم در تحلیل‌های آماری مقالات و پایان نامه‌ها است. ازاین‌رو در این پست از سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای هورین با تصویر نحوه گروه بندی متغیرها در SPSS توضیح داده شده است.

دستور split در SPSS

برای گروه بندی داده‌ها ، ابتدا متغیرها را در نرم افزار SPSS تعریف کرده و داده‌های خام پرسشنامه را در صفحه Data View وارد کنید. سپس از منوی SPSS، روی Data و سپس Split File کلیک کنید.

پنجره Split File ظاهر خواهد شد. به‌طور پیش‌فرض، مجموعه داده‌ها بر اساس هیچ معیاری تقسیم نشده و هیچ گروه بندی صورت نگرفته است. شما می‌توانید یکی از دو روش Compare groups و Organize output by groups را مانند شکل زیر برای تقسیم داده‌ها انتخاب کنید:

سپس باید متغیری را که می‌خواهید براساس آن گروه بندی صورت بگیرد، مانند شکل زیر، از ستون سمت چپ انتخاب کرده و روی علامت فلش کلیک کنید (در اینجا متغیری را که براساس آن گروه بندی صورت گرفته، متغیر جنسیت (Gender) است). پس از آن روی ok کلیک کنید.

متغیر گروه بندی در SPSS

در انتخاب متغیر گروه بندی باید نکته زیر را رعایت کرد:

بهتر است متغیری را که برای گروه بندی استفاده می‌کنید، یک متغیر اسمی یا یک متغیر رتبه‌ای باشد. اگر متغیر پیوسته‌ای برای گروه بندی استفاده کنید، نرم افزار SPSS هر کدام از مقادیر متغیر پیوسته را به‌عنوان یک طبقه مجزا در نظر می‌گیرد که برای مقایسه داده‌ها مناسب نیست.

لینک‌های مفید دیگر را نیز مطالعه کنید:

چگونه مقاله ISI بنویسیم؟
تحلیل آماری  مقاله و پایان نامه در SPSS
کارگاه پایان نامه نویسی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .