ارشد فیزیوتراپی بدون کنکور

در مطلب «رشته فیزیوتراپی بدون کنکور» توضیح داده شد که برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی باید ابتدا وارد مقطع کارشناسی شوید و سپس تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهید؛ اما آیا ممکن است بدون کنکور وارد ارشد فیزیوتراپی شد؟

دانشگاه‌های دارای ارشد فیزیوتراپی بدون کنکور

در مطلب قبل نوشته‌شده که رشته فیزیوتراپی فقط در دانشگاه‌های دولتی و آزاد تدریس می‌شود و دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی این رشته را ندارند.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز این رشته هم چنان در دانشگاه‌های دولتی و آزاد تدریس می‌شود. تنها تفاوت این است که پذیرش کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیلان رشته‌های گروه پزشکی – به‌جز دامپزشکی- توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود. لذا داوطلبان کارشناسی ارشد فیزیوتراپی برای ثبت‌نام باید به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی مراجعه نمایند. سپس در زمان انتخاب رشته، می‌توانند دانشگاه مدنظر خود را انتخاب کنند.

دفترچه ثبت‌نام کارشناسی ارشد پزشکی در مردادماه منتشر می‌شود.

مسئله اینجاست که شما برای ورود به کارشناسی ارشد تمام رشته‌های پزشکی باید در آزمون شرکت کنید و هیچ‌یک از رشته‌های گروه علوم پزشکی بدون کنکور دانشجو نمی‌پذیرند. رشته فیزیوتراپی نیز از این امر مستثنا نیست.

اما همواره یک روش کلی برای پذیرش بدون کنکور در کارشناسی ارشد کلیه رشته‌ها وجود دارد:

ارشد فیزیوتراپی بدون کنکور

دانشجویان استعدادهای درخشان کارشناسی رشته فیزیوتراپی می‌توانند بدون کنکور به مقطع ارشد راه یابند.

در ضمن اگر شما جزء استعدادهای درخشان باشید ولی برای ادامه تحصیل بدون کنکور در اولویت قرار نگیرید، می‌توانید در کنکور ارشد شرکت کنید. در صورت کسب 90% نمره آخرین فرد قبول‌شده، می‌توانید در آن رشته و دانشگاه – مازاد بر ظرفیت – ادامه تحصیل دهید.

این قوانین در دفترچه راهنمای ثبت‌نام نوشته‌شده. دفترچه ثبت‌نام سال 97 را برای نمونه از لینک زیر دریافت کنید:

دفترچه ثبت نام ارشد پزشکی

رشته‌های فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد

فارغ‌التحصیلان کارشناسی فیزیوتراپی می‌توانند تحصیلاتشان را در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دو رشته ارشد فیزیوتراپی یا فیزیوتراپی ورزشی ادامه دهند.

شرایط ادامه تحصیل در ارشد فیزیوتراپی

در رشته‌های گروه علوم پزشکی تغییر رشته از مقطعی به مقطع دیگر امکان‌پذیر نیست و فقط فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی می‌توانند وارد مقطع ارشد آن شوند.

درنتیجه آزمون این گروه آزمایشی نیز مانند کنکوری که توسط وزارت علوم برگزار می‌شود، معدل کل داوطلبان – به میزان 20% – در مقطع کارشناسی تأثیر داده می‌شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .