نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99

مصاحبه دکتری یکی از مراحل مهم پذیرش در دوره دکتری تخصصی (PhD) در رشته های علوم پزشکی در ایران است. نمره مصاحبه دکتری وزارت بهداشت، 30 درصد از نمره کل را تشکیل می دهد و از این رو، تاثیر قابل توجهی در قبولی نهایی داوطلبان دارد.

در این مطلب، به بررسی نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت در سال 99 می پردازیم.

ملاک های امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99

در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت، به موارد زیر امتیاز تعلق می گیرد:

  • توانایی علمی و تخصصی داوطلب (40 نمره): این نمره بر اساس تسلط داوطلب بر مباحث علمی و تخصصی رشته مورد نظر، توانایی پاسخگویی به سوالات تخصصی، قدرت تحلیل و استدلال، و خلاقیت و نوآوری داوطلب در زمینه تحقیقاتی مربوط به رشته، تعلق می گیرد.
  • مهارت های ارتباطی و فن بیان داوطلب (30 نمره): این نمره بر اساس لحن و بیان داوطلب، وضوح و شفافیت در ارائه مطالب، توانایی پاسخگویی به سوالات به طور کامل و دقیق، و اعتماد به نفس داوطلب در حین مصاحبه، تعلق می گیرد.
  • انگیزه و تعهد داوطلب (20 نمره): این نمره بر اساس علاقه و انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر، آشنایی با چالش ها و سختی های تحصیل در دوره دکتری، و برنامه های داوطلب برای انجام تحقیقات و فعالیت های علمی در آینده، تعلق می گیرد.
  • ویژگی های اخلاقی و شخصیتی داوطلب (10 نمره): این نمره بر اساس نظم و انضباط داوطلب، احترام به مصاحبه کننده، صداقت و امانتداری، و روحیه کار تیمی و همکاری داوطلب، تعلق می گیرد.

نحوه محاسبه نمره نهایی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99

نمره نهایی مصاحبه دکتری، از ضرب نمره هر یک از ملاک های فوق در ضریب مربوطه و جمع حاصلضرب ها به دست می آید. ضرایب مربوط به هر یک از ملاک های امتیازدهی به شرح زیر است:

  • توانایی علمی و تخصصی: 0.4
  • مهارت های ارتباطی و فن بیان: 0.3
  • انگیزه و تعهد: 0.2
  • ویژگی های اخلاقی و شخصیتی: 0.1

نکاتی برای موفقیت در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99

برای کسب نمره بالا در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت، داوطلبان باید به نکات زیر توجه کنند:

  • مطالعه دقیق منابع علمی و تخصصی رشته مورد نظر: داوطلب باید قبل از مصاحبه، به طور کامل منابع علمی و تخصصی رشته مورد نظر را مطالعه کند و از مباحث آن به طور کامل آگاه باشد.
  • آمادگی برای پاسخگویی به سوالات تخصصی: داوطلب باید برای پاسخگویی به سوالات تخصصی در زمینه رشته مورد نظر، آماده باشد.
  • تمرین فن بیان و مهارت های ارتباطی: داوطلب باید قبل از مصاحبه، فن بیان و مهارت های ارتباطی خود را تمرین کند تا بتواند به طور واضح و شفاف مطالب را به مصاحبه کننده ارائه دهد.
  • حفظ نظم و انضباط و احترام به مصاحبه کننده: داوطلب باید در حین مصاحبه، نظم و انضباط را رعایت کند و با احترام با مصاحبه کننده رفتار کند.
  • اعتماد به نفس و انگیزه بالا: داوطلب باید در حین مصاحبه، از اعتماد به نفس و انگیزه بالایی برخوردار باشد و علاقه و اشتیاق خود را برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر نشان دهد.

با رعایت این نکات، داوطلبان می توانند شانس خود را برای موفقیت در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت و قبولی در دوره دکتری تخصصی (PhD) در رشته های علوم پزشکی افزایش

تغییرات در نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت در سال 1400

لازم به ذکر است که ممکن است در سال 1400، تغییراتی در نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت اعمال شده باشد.

 

داوطلبان کنکور دکتری

کلیه داوطلبانی که در آزمون دکتری وزارت بهداشت 99 شرکت می کنند، می بایست علاوه بر آزمون کتبی که طبق روال شکل می گیرد، بایستی حتما در مصاحبه دکتری نیز شرکت کنند. قبول شدن نهایی در آزمون سراسری دکتری وزارت بهداشت 99 جزء با عبور از این دو سد مستحکم امکان پذیر نخواهد بود. به همین جهت در ادامه به تبیین این دو مرحله و دو آزمون بزرگ روی خواهیم آورد تا کلیه داوطلبان دکتری بتوانند با در نظر داشتن این نکات کلیدی قبولی خویش را در کنکور سراسری دکتری تضمین بخشند.

کنکور دکتری

کنکور سراسری دکتری نیز به مانند سایر کنکورها در مقاطع مختلف به صورت کتبی برگزار می شود و نفرات برتر بعد از یک مدتی مشخص می شوند. یعنی تا این مرحله درست به مثابه سایر کنکورها روال آزمون سراسری دکتری نیز به پیش می رود و افراد می توانند رتبه و تراز خود را در سایت سازمان سنجش پس از مشخص شدن موعد مقرر ببینند. اما قبولی در کنکور سراسری دکتری منوط به آوردن رتبه خوب و حتی رتبه های تک رقمی نیست و بسیار زیاد مشاهده شده است که حتی رتبه های یک و دو کنکور سراسری دکتری نیز شرایط لازم قبولی نهایی را احراز ننموده و از قبول شدن در کنکور بازمانده اند. نقطه مقابل این قضیه نیز مصداق می یابد تا جایی که گاهی اوقات داوطلبی با رتبه بالای 150 نیز توانسته است شرایط قبولی خویش را در کنکور سراسری دکتری کسب کرده و در دانشگاه سراسری قبول شده است. اما این شرایط چیست و چگونه می شود که افراد علاوه بر دانش فنی و علم بالا و کسب رتبه مجاز در مصاحبه دکتری قبول شده و این سد مستحکم را از میان بردارند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این مسئله چالش برانگیز روی آوریم.

نحوه امتیاز دهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99

پس از احراز رتبه مجاز در کنکور سراسری دکتری افرادی که توانسته اند حد نصاب مصاحبه در دانشگاه های مختلف را آورند، می توانند با انتخاب رشته و دانشگاه مربوطه دعوت به مصاحبه دکتری شوند تا بتوانند آخرین غول را نیز بر سر راه خویش بردارند و در مقطع دکتری رشته تخصصی خویش قبول شوند. مصاحبه دکتری به صورت شفاهی در دانشگاه های مختلف در سراسر کشور صورت می پذیرد که در این مصاحبه داوطلبان کنکور را امتیازبندی می کنند تا بر حسب امتیاز اخذ شده و با درنظر گرفتن رتبه کنکوری آنان افراد برگزیده را پذیرش و سایر افراد نیز در این مصاحبه علی رغم رتبه های برتر نیز رد می شوند.
نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99 نسبت به سال های پیش با تغییراتی مواجه گشته است که از جمله مهمترین آن ها می تواند افزایش سهم مصاحبه دکتری از 30 به 50 درصد اشاره کرد که این خود نشان دهنده ارزش بالای مصاحبه دکتری است و بر همین اساس است که معمولا رتبه های بالا نیز از پذیرش نهایی در مصاحبه دکتری باز می مانند. بنابراین شما با رتبه برتر در کنکور سراسری کتبی تنها 50 درصد شانس قبولی دارید و برای 50 درصد باقی مانده حتما بایستی شرایط قبولی در مصاحبه دکتری را نیز دربرداشته باشید. در ادامه به این شرایط خواهیم پرداخت.

شرایط پذیرش داوطلبان و امتیاز دهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99

امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99 در بخش مصاحبه بدین قرار است:
1- تحلیل و بررسی پیشینه آموزشی داوطلبان
اولین مسئله ای که در نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99 برای داوران و امتیازدهندگان مهم می باشد؛ بررسی پیشینه آموزشی داوطلبان می باشد که در این بررسی 5 امتیاز را برای آن در نظر گرفته اند. این 5 امتیاز شامل بخش تدریس نظری یا عملی در مدارس و دانشگاه های مختلف است که به ازای هر واحد، 25 درصد امتیاز را از مجموع 5 امتیاز می توانند احراز نمایند. به این ترتیب که اگر داوطلبی سابقه تدریس 12 واحد درسی دانشگاهی داشته باشد، می تواند از 5 نمره مدنظر، 3 نمره را اخذ نماید. البته باید در نظر داشت که کلیه واحدهای تدریس بایستی حتما مورد تایید معاون آموزشی دانشکده مربوطه باشند.
2- سوابق پژوهشی
بخش دوم که بسیار مورد توجه داوطلبان کنکور می باشد و در مقطع کارشناسی ارشد با آن دست به گریبان هستند، بررسی سوابق پژوهشی داوطلب می باشد که شامل 20 امتیاز می باشد. سوابق پژوهشی داوطلب را میزان مقالات چاپ شده اعم از علمی – پژوهشی، ترویجی، همایشی، تخصصی و … تشکیل می دهند که بر اساس نفر اول یا دوم و سوم امتیاز داوطلب مختلف می باشد. علاوه بر مقالات، حضور در همایش ها، کنگره ها، کارگاه های آموزشی، اختراعات و اکتشافات ثبت شده، کتاب های نگاشته شده و نیز ترجمه کتاب ها و مقالات مختلف نیز در این بخش مورد توجه داوران قرار می گیرد تا بر اساس آن ها نمره ای را در نهایت برای داوطلب مورد نظر تعیین نمایند. هر چقدر داوطلب مورد مصاحبه واقع شده دارای پیشینه و رزومه قوی تری باشد، شانس قبولی او در مصاحبه دکتری به مراتب بالاتر خواهد رفت.
3- ویژگی های فردی داوطلب
علاوه بر موارد گفته شده، برخی از امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99 به مشخصه های فردی داوطلب اعم از: قدرت فن بیان، تجزیه و تحلیل مسائل مختلف، تسلط به دروس و توانایی درک مفاهیم، تسلط بر زبان انگلیسی و… نیز مورد توجه داوران قرار می گیرد. داوران امتیازهای گردآمده را با نمره مصاحبه شفاهی داوطلب و نیز میزان تسلط وی بر پایان نوشته کارشناسی ارشد و جدید و بکر بودن موضوع وی و توانمندی های داوطلب مورد بررسی و سنجش قرار می دهند تا در نهایت پس از تعیین امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99 و جمع گرداندن امتیاز هر داوطلب در موعد مقرر شده، قبولی یا عدم قبولی هر داوطلب را به سایت سازمان سنجش اعلام نمایند.
با توجه به مطالبی که گفته شد و اطلاعاتی که در خصوص امتیازدهی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 99 ارائه گشت، کلیه داوطلبان علاوه بر خوانش دروس تخصصی خویش می بایست برای کسب امتیازهای بیشتر رو به نگاشتن مقالات علمی – پژوهشی و ارتقاء رزومه خویش آورند تا رفته رفته شانس خویش را برای قبولی در پذیرش نهایی دکتری بالاتر ببرند و تنها به صرف خواندن و کسب رتبه خوب در کنکور سراسری توجه نکنند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .