قوانین و عناوین رشته‌های شناور

در دفترچه ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد نوشته‌شده که هر داوطلب می‌تواند علاوه بر رشته اصلی خود یکی از رشته‌های شناور را نیز انتخاب نماید.

اما رشته شناور چیست و انتخاب آن چه قوانینی دارد؟

درواقع شما در کنکور ارشد حداکثر می‌توانید دو رشته انتخاب کرده و در آن دو رشته کنکور بدهید. رشته‌ای که اول انتخاب می‌کنید به‌عنوان رشته اصلی و رشته‌ای که دوم انتخاب می‌کنید رشته شناور نامیده می‌شوند.

اینکه چه رشته‌هایی شناور محسوب می‌شوند در دفترچه کنکور ذکرشده و در انتهای همین مطلب هم نوشته شده‌اند.

زمان کنکور رشته‌های شناور

زمان کنکورِ رشته‌های شناور متفاوت از رشته‌های اصلی است؛ بنابراین ازنظر زمان برگزاری کنکور نگرانی نداشته باشید چون این دو با هم تداخل نخواهند داشت و شما بدون مشکلی می‌توانید در آزمون هر دو رشته شرکت کنید.

زبان خارجی رشته‌های شناور

نکتهٔ دیگری که در مورد رشته‌های شناور وجود دارد این است که شما می‌توانید یک زبان خارجی متفاوت برای آن انتخاب کنید و مجبور نیستید برای هر دو رشته اصلی و شناور با یک زبان خارجی واحد کنکور بدهید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید گزینه انتخاب زبان خارجی برای هر یک از این دو رشته جداگانه است. مثلاً می‌توانید برای رشته اصلی خود زبان انگلیسی را انتخاب کنید و برای رشته شناور (رشته دوم) زبان آلمانی.

رشته شناور

انتخاب رشته شناور به جای رشته اصلی

شما حتی می‌توانید یکی از رشته‌های شناور را به‌عنوان رشته اصلی خود انتخاب نمایید. در این حالت باید کد آن رشته شناور را به‌جای رشته اصلی نوشته و جای کد رشته شناور را خالی بگذارید.

سایر نکات

اما توجه داشته باشید که اگر دو رشته برای کنکور ارشد انتخاب می‌کنید باید دو کارت تهیه کنید؛ یعنی علاوه بر کارت ثبت‌نام اصلی که در ابتدا خریداری نموده‌اید باید یک کارت دیگر هم برای رشته شناوری که انتخاب خواهید کرد تهیه کنید.

اما انتخاب رشته شناور منافاتی با ثبت‌نام برای کنکور پیام نور، غیرانتفاعی یا مؤسسات غیردولتی ندارد؛ یعنی شما می‌توانید هم رشته‌های اصلی و شناور را انتخاب کنید و هم برای پذیرش در پیام نور و دانشگاه‌های غیردولتی درخواست بدهید. در این صورت نیز به ازای هر یک از دانشگاه‌ها مجدداً کارت خریداری می‌کنید.

کدام رشته‌ها شناور هستند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان رشته دوم انتخاب کرد؟

64 رشته به‌عنوان رشته‌های شناور معرفی شده‌اند که این رشته‌ها در سال 97 عبارت بودند از:

رشته‌های شناور

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .