ادامه تحصیل بدون مدرک پیش‌دانشگاهی

درصورتی‌که شما در کاردانش، فنی حرفه‌ای و یا هنرستان نظام قدیم تحصیل‌کرده باشید، اجباری برای گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی ندارید. حتی دانش آموزان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند بدون مدرک پیش‌دانشگاهی ادامه تحصیل دهند.

تنها مسئله اینجاست که این افراد نمی‌توانند در هر دانشگاه و هر رشته‌ای ثبت‌نام کنند. در ضمن تنها مقطع تحصیلی که می‌توان در آن بدون مدرک پیش‌دانشگاهی ادامه تحصیل داد، مقطع کاردانی پیوسته است.

کاردانی پیوسته چیست؟

شما برای ثبت‌نام در کاردانی پیوسته فقط مدرک دیپلم نظام جدید یا هنرستان نظام قدیم کافی است و نیازی به گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی ندارید. علاوه بر این، تحصیل در تمامی رشته‌های مقطع کاردانی پیوسته به‌صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد؛ بنابراین شما نیازی به شرکت در آزمون کنکور نخواهید داشت.

پذیرش دانشجو بدون مدرک پیش‌دانشگاهی

دانشگاه‌های شبانه، روزانه و پیام نور مدتی است که مقطع کاردانی پیوسته را از مقاطع تحصیلی خود حذف کرده؛ لذا داوطلبانی که قصد دارند بدون مدرک پیش‌دانشگاهی وارد دانشگاه شوند، باید وارد یکی از دانشگاه‌های علمی کاربردی، فنی حرفه‌ای و یا آزاد شوند.

البته دانشگاه فنی حرفه‌ای مختص فارغ‌التحصیلانی است که دارای مدرک کاردانش و یا فنی حرفه‌ای باشند. افرادی که دیپلم ریاضی، تجربی و یا انسانی دارند نمی‌توانند در این دانشگاه ثبت‌نام کنند.

از طریق لینک‌های زیر می‌توانید با شرایط ثبت‌نام بدون کنکور در هر یک از این دانشگاه‌ها آشنا شوید:

نحوه آموزش دانشگاه علمی کاربردی

ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه فنی و حرفه ای

کاردانی و کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد

لیست رشته‌های بدون پیش‌دانشگاهی

خوشبختانه الزامی در مرتبط بودن رشته دیپلم با رشته‌ای که برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی پیوسته انتخاب می‌کنید وجود ندارد؛ اما رشته‌های مرتبط برای پذیرش بدون کنکور در اولویت هستند.

اگر دفترچه راهنمای ثبت نام هر یک از دانشگاه های آزاد، فنی حرفه ای و یا علمی کاربردی را دریافت کنید، به وضوح مقابل هر رشته، رشته های مرتبط را نوشته است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .