انتخاب رشته کارشناسی ارشد

اعلام نتایج کنکور و بعدازآن انتخاب رشته کارشناسی ارشد معمولاً در خردادماه هرسال صورت می‌گیرد. در این زمان داوطلبان بر اساس این که در دانشگاه سراسری مجاز شده باشند و یا در دانشگاه آزاد می‌توانند به وب‌سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کرده و انتخاب رشته کنند.

در ضمن چنانچه در هر دو دانشگاه سراسری و آزاد مجاز شناخته شده باشید می‌توانید برای هر دو به‌طور جداگانه انتخاب رشته کنید و مشکلی پیش نخواهد آمد.

در این مطلب در مورد انتخاب رشته و تغییر رشته کارشناسی ارشد صحبت شده است.

الف – انتخاب رشته:

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری

سازمان سنجش 64 رشته را به‌عنوان رشته‌های شناور معرفی کرده که داوطلبان می‌توانند علاوه بر رشته اصلی خود یک رشته دیگر نیز از میان این رشته انتخاب کنند. در مطلب رشته های شناور به‌طور مفصل به این بحث پرداخته شده است.

درصورتی‌که علاوه بر رشته اصلی یک رشته شناور هم انتخاب کنید در کارنامه کنکور، قبولی در هر رشته به‌طور جداگانه مشخص می‌شود. چنانچه در هر دو رشته مجاز به انتخاب رشته شده باشید می‌توانید رشته محل‌های مربوط به هر دو را انتخاب نمایید.

شما درمجموع حق انتخاب 100 رشته محل در دانشگاه سراسری دارید؛ بنابراین درصورتی‌که در دو رشته مجاز شناخته شده باشید باید رشته و دانشگاه‌های انتخابی هر دو را در میان این 100 انتخاب به ترتیب اولویت بگنجانید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

درصورتی‌که در کارنامه شما مشخص شده باشد که برای دانشگاه آزاد نیز مجاز به انتخاب رشته شده‌اید باید راهنمای انتخاب رشته را باید از سایت azmoon.org دریافت کرده و انتخاب رشته را از طریق سایت خود دانشگاه آزاد انجام دهید.

در دانشگاه آزاد شما 100 حق انتخاب دارید و اگر در دو رشته شرکت کرده‌اید، مانند دانشگاه سراسری رشته‌های هر دو را بر اساس اولویت در میان این 100 رشته بنویسید.

اعلام نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

توجه داشته باشید بااینکه انتخاب رشته دانشگاه آزاد مستقل بوده و از طریق سایت دانشگاه آزاد انجام می‌شود، نتایج نهایی آن از طریق سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد سه نوع پذیرش دارد: کنکور سراسری، فراگیر پیام نور و پذیرش بدون کنکور.

کنکور دانشگاه پیام نور مانند گذشته با کنکور دانشگاه روزانه و شبانه یکی است و ثبت‌نام و انتخاب رشته آن از طریق سایت سازمان سنجش انجام خواهد شد.

پذیرش بدون کنکور دانشگاه پیام نور در مقطع ارشد فقط در مراکز بین‌الملل پیام نور انجام می‌شود و برای ثبت‌نام باید به پورتال مراکز بین‌الملل دانشگاه پیام نور مراجعه نمایید. در مطلب مراکز بین‌الملل پیام نور توضیحات کامل‌تری در این زمینه ارائه شده است.

اما ثبت‌نام فراگیر پیام نور در اوایل آبان ماه هرسال و از طریق وب‌سایت سازمان سنجش کشور صورت می‌گیرد. برای ثبت‌نام باید دفترچه راهنمای ثبت‌نام را از سایت مذکور دریافت کرده و بر اساس آن عمل نمایید.

ب – تغییر رشته:

تغییر رشته در کارشناسی ارشد

تمام داوطلبان ورود به مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند گرایش یا حتی رشته کارشناسی خود را در کارشناسی ارشد تغییر دهند. این تغییر حتی می‌تواند شامل تغییر گروه آزمایشی باشد. مثلاً شما می‌توانید از گروه ریاضی و فنی رشته خود را به رشته‌های گروه علوم انسانی تغییر دهید.

درصورتی‌که رشته خود را تغییر دهید، باید منابع رشته انتخابی خود برای کارشناسی ارشد را مطالعه و در آن گروه آزمایشی آزمون دهید.

تغییر رشته در کارشناسی ارشد به پزشکی

بسیاری از افراد در طلب رشته پزشکی‌اند. برخی ممکن است به دلیل محیا نشدن شرایط تحصیل در این رشته، به‌ناچار در رشته‌ای دیگر در مقطع کارشناسی به تحصیل پرداخته باشند. خوشبختانه اکنون شرایطی به وجود آمده که دارندگان مدرک کارشناسی تحت شرایطی بتوانند بدون کنکور در رشته پزشکی تحصیل کنند. درصورتی‌که تمایل دارید شرایط تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی را بدانید می‌توانید به مطلب «ورود به پزشکی بدون کنکور» مراجعه کنید.

تغییر رشته در کارشناسی ارشد بعد از قبولی

طبق اعلام معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران، هرگونه تغییر رشته و گرایش در کارشناسی ارشد ممنوع است. (منبع)

در دانشگاه آزاد نیز به همین صورت، تغییر رشته و گرایش در مقطع کارشناسی ارشد ممنوع می‌باشد. (منبع) بنابراین سعی کنید رشته و گرایش خود را با دقت و تحقیقات کافی انتخاب نمایید تا بعداً دچار پشیمانی نشوید.

انتقال و مهمانی در کارشناسی ارشد

در کارشناسی ارشد انتقال و مهمانی ممنوع است مگر در موارد خاص و با تأیید کمیسیون موراد خاص.

البته تعداد نادری از دانشگاه‌ها با نقل‌وانتقال دائم یا موقت (مهمان) دانشجویان کارشناسی ارشد مشکلی ندارند. در این حالت نیز باید هر دو دانشگاه مبدأ و مقصد موافق این امر باشند. البته همان‌طور که گفته شد اکثر دانشگاه‌ها موافقت نمی‌کنند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .