ورود به دانشگاه در پزشکی بدون کنکور

با ایجاد امکان تحصیل در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی بدون کنکور، داوطلبان بیشتر در پی کسب اطلاعات در مورد نحوه ثبت‌نام بدون کنکور در رشته‌های پر متقاضی مانند پزشکی‌اند. درحالی‌که با دریافت دفترچه ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌های سراسری و آزاد متوجه می‌شوید تنها برخی رشته‌های کاردانی گروه پزشکی بدون کنکور پذیرش دارند.

البته ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی تنها راه ورود به رشته‌های بدون کنکور نیست. در دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی شهرها امکان تحصیل در پزشکی بدون کنکور به وجود آمده است.

از طرفی با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش ریال، خیلی از دانشجویان پزشکی خارج از کشور مجبور به بازگشت به ایران شدند. وزارت بهداشت شرایطی را ایجاد کرد که این دسته افراد بتوانند بدون کنکور تحصیلاتشان را در داخل کشور ادامه دهند.

یکی دیگر از روش‌های تحصیل در پزشکی بدون کنکور، تحصیل در خارج از کشور است. در این مطلب به جزئیات و شرایط همه این موارد پرداخته خواهد شد.

پزشکی بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی

برای ثبت‌نام در رشته‌های پزشکی بدون کنکور باید دفترچه راهنمای ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه مدنظر خود را دریافت کرده و بر اساس دستورالعمل‌های ارائه‌شده در دفترچه ثبت‌نام کنید.

البته باید توجه داشته باشید که پزشکی بر اساس سوابق تحصیلی در مقطع دکترای حرفه‌ای پذیرش ندارد و فقط می‌توانید در مقطع کاردانی گروه علوم پزشکی ثبت‌نام نمایید.

دانشگاه‌های سراسری (روزانه و شبانه)

در دانشگاه‌های سراسری رشته‌های بهداشت محیط (دانشگاه کرمان)، بهداشت عمومی- خانواده (بم، بندرعباس، جیرفت، ایرانشهر، کرمان)، بهداشت عمومی – مبارزه با بیماری‌ها (بم، بندرعباس، جیرفت، ایرانشهر، کرمان، لرستان)، هوشبری (لرستان) و علوم آزمایشگاهی (تبریز) در مقطع کاردانی پذیرش بدون کنکور دارند.

پذیرش بدون کنکور در رشته‌های گروه علوم پزشکی دانشگاه سراسری به‌صورت نیمه‌متمرکز بوده و داوطلبان باید بعدازاینکه بر اساس معدل خود پذیرش شدند در مصاحبه، معاینه و در برخی موارد آزمون علمی دانشگاه شرکت کنند.

دانشگاه علمی کاربردی

همان‌طور که مستحضرید دانشگاه علمی کاربردی فقط در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته پذیرش دارد و ثبت‌نام فقط بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌پذیرد.

داوطلبان ثبت‌نام در دانشگاه علمی کاربردی می‌توانند در کاردانی حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، خدمات سلامت (گرایش‌های دارویاری و مطب داری)، امداد سوانح و امداد و نجات شهری ثبت‌نام کنند.

دانشگاه آزاد

بااینکه کنکور دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری تجمیع شده ولی برای ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد باید از طریق وب‌سایت خود دانشگاه آزاد اقدام کنید.

در دانشگاه آزاد تنها کاردانی دامپزشکی، بهداشت، بیماری‌های طیور و علوم آزمایشگاهی دامپزشکی بدون کنکور پذیرش دارند.

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور به‌طورکل کنکور را از مقطع کارشناسی برداشته است؛ اما متأسفانه در حال حاضر دانشگاه پیام نور در هیچ یک از رشته های علوم پزشکی پذیرش دانشجو ندارد.

پزشکی بدون کنکور از طریق پذیرش دانشگاهی

برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسری (روزانه و شبانه) در برخی رشته‌های علوم پزشکی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند.

درصورتی‌که علاقه‌مند به ثبت‌نام به این روش در پزشکی بدون کنکور هستید، بهترین کار این است که به وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی مدنظر خود مراجعه نمایید. اطلاعات مربوط به پذیرش بدون کنکور و شرایط ثبت‌نام در آن‌ها در وب‌سایت دانشگاه‌ها منتشر می‌شوند.

در اینجا ثبت‌نام بدون کنکور دو دانشگاه علوم پزشکی ایلام و تهران را موردبررسی قرار می‌دهیم:

دانشگاه ایلام

دانشگاه ایلام در رشته کاردانی تکنسین سلامت دهان از میان دانشجویان بومی بدون کنکور دانشجو می پذیرد. هدف این است که از نیروی تربیت‌شده در سطح استان بهره بگیرند و تا حدی از نیازهای استان به خدمات بهداشتی و پزشکی کاسته شود.

دانشگاه تهران

دانشگاه علوم پزشکی تهران از مقطع کارشناسی برای پزشکی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. البته باید توجه داشته باشید که در این روش پذیرش داوطلبان نیازی به شرکت در کنکور ندارند اما باید علاوه بر برخورداری از یک سری شرایط که در ادامه آورده می‌شود، در چند مرحله آزمون کتبی و شفاهی شرکت کنند.

درصورتی‌که تمایل دارید از این موقعیت استفاده کنید باید دارای شرایط زیر باشید:

  • فارغ‌التحصیل کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته یکی از رشته‌های گروه ریاضی یا تجربی باشد.
  • حداکثر سن در زمان ثبت‌نام 25 سال باشد. برای افرادی که خدمت سربازی رفته باشند، مدت‌زمان سربازی به حداکثر سن اضافه می‌شود.
  • دانشجوی استعداد درخشان یا برگزیده المپیاد علمی دانشجویی باشد و یا معدل کل دیپلم حداقل 18 و کارشناسی حداقل 16 باشد.
  • مدرک زبان انگلیسی MHLE 50، MCHE 50، MSRT 50، TOEFL (PBT) 480، TOEFL (IBT) 60، IELTS 5، TOLIMO 480، MELAB 70 داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برگزاری آزمون‌ها و نحوه پذیرش به وب‌سایت دانشگاه تهران مراجعه نمایید.

انتقال از پزشکی خارج از کشور

دانشجویان رشته پزشکی که تا قبل از تیر ماه 1397 در خارج از کشور مشغول تحصیل بوده اند در صورت تمایل به بازگشت به کشور می توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه های داخل کشور تقاضا دهند.

البته دانشگاه محل تحصیل این دسته افراد باید مورد تأیید وزارت بهداشت کشور باشد، معدل دیپلم حداقل 16، پیش‌دانشگاهی 17 و دانشگاه 15 باشد و حداقل 36 واحد طبق سرفصل دروس رشته مربوطه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را گذرانده باشند.

درصورتی‌که وزارت بهداشت با تقاضای این دانشجویان مبنی بر ادامه تحصیل در داخل کشور موافقت کند، متقاضی باید شخصاً از دانشگاه مدنظر در داخل کشور پذیرش بگیرد و در هنگام ثبت‌نام شهریه‌ای معادل شهریه دانشگاه خود در خارج از کشور پرداخت نماید.

در فهرست وب‌سایت برخی دانشگاه‌ها گزینه پذیرش دانشجو از خارج کشور به چشم می‌خورد، پردیس‌های خودگردان از آن جمله‌اند.

تحصیل پزشکی در خارج از کشور

یکی دیگر از روش‌های تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور، مهاجرت و تحصیل در کشورهای خارجی است. مثلاً کشور روسیه از جمله کشورهایی است که اخذ پذیرش پزشکی بدون کنکور در آن کار چندان دشواری نیست. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک «پزشکی در کشور روسیه» مراجعه نمایید.

در مورد تحصیل پزشکی در سایر کشورها نیز به صفحه «تحصیل پزشکی در خارج از کشور» مراجعه کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .