ثبت‌نام دانشگاه آزاد

ثبت‌نام دانشگاه آزاد نیز مانند دانشگاه سراسری به دو روش با آزمون (کنکور) و بدون کنکور (بر اساس معدل یا سوابق تحصیلی) صورت می‌پذیرد. برای ثبت‌نام دانشگاه آزاد باید از طریق وب‌سایت azmoon.org اقدام به ثبت‌نام نمایید، اما اخبار ثبت‌نام دانشگاه آزاد در وب‌سایت sanjesh2.iau.ac.ir منتشر می‌شود.

ثبت‌نام دانشگاه آزاد

هزینه ثبت‌نام دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است و از ۳۸ هزار تومان برای مقطع کاردانی شروع‌شده و به 46 هزار تومان برای مقطع دکتری می‌رسد. بعد از اینکه در دانشگاه پذیرش شدید باید علاوه بر شهریه، فقط یک‌بار در هنگام ثبت‌نام  ۱۲۲ الی 136 هزار تومان به‌عنوان حق بیمه و 31/5 هزار تومان نیز برای خدمات آموزشی بپردازید. دانشگاه آزاد از داوطلبان به دو صورت بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی/معدل) و با کنکور (شرکت در آزمون سراسری) ثبت‌نام به عمل می‌آورد که در هر دو حالت ثبت‌نام دانشگاه آزاد به‌صورت اینترنتی و از طریق سایتی انجام می‌پذیرد که در ابتدای همین مطلب اعلام شد. تفاوت‌های ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون کنکور و با کنکور را در ادامه همین نوشتار شرح خواهم داد. لازم به ذکر است ثبت‌نام با آزمون دانشگاه آزاد در همه مقاطع تحصیلی با کنکورهای دانشگاه سراسری تجمیع شده است. برای ثبت‌نام بدون آزمون نیز باید در زمان مشخص‌شده به سایت azmoon.org مراجعه کنید. برای اطلاع از زمان ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه پیشنهاد می‌کنم مطلبی را که در این خصوص نوشتیم مطالعه کنید: زمان ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در بعضی از وب‌سایت‌ها گفته‌شده ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی به معدل داوطلبان ارتباط پیدا نمی‌کند، درحالی‌که در دفترچه راهنمای ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی مشخصاً ذکر گردیده که ملاک پذیرش در این روش معدل داوطلبان است. البته درصد تأثیر معدل با توجه به میزان ارتباط رشته تحصیلی و رشته انتخابی متفاوت است، اما بدون شک این تأثیر وجود دارد. ازآنجاکه ثبت‌نام دانشگاه آزاد به‌صورت اینترنتی انجام می‌گیرد لازم است داوطلبان اسکن عکس و مدارک تحصیلی خود را آماده کنند تا نگرانی بابت روز ثبت‌نام نداشته باشند.

با توجه به تجمیع کنکور سراسری و آزاد، آیا می‌توان در هر دو دانشگاه انتخاب رشته کرد؟

همان‌طور که گفتیم، ثبت‌نام کنکور برای دانشگاه‌های آزاد و سراسری تجمیع شده و داوطلبان برای هر دو دانشگاه فقط یک آزمون خواهند داد، اما نتایج به‌صورت جداگانه و بر اساس سیاست‌های خاص هر دانشگاه بررسی می‌شوند و درنتیجه انتخاب رشته این دو دانشگاه نیز جدا از هم بوده و داوطلبان می‌توانند درصورتی‌که برای ثبت‌نام در هر یک از دانشگاه‌ها مجاز شناخته شوند اقدام به انتخاب رشته نمایند. به‌عبارت‌دیگر انتخاب رشته برای دانشگاه سراسری مانع از انتخاب رشته دانشگاه آزاد نمی‌شود.

ثبت‌نام دانشگاه آزاد با کنکور و بدون کنکور چه تفاوتی باهم دارند؟

۱- رشته‌ها

بعضی از رشته‌ها در پذیرش بدون کنکور ارائه نمی‌شوند؛ داوطلبان این رشته‌ها باید در کنکور سراسری شرکت کنند، اما تمام مقاطع تحصیلی در دانشگاه آزاد به هر دو روش پذیرش دانشجو دارند و شما در هر مقطعی که باشید می‌توانید (در صورت داشتن شرایط لازم) هم بدون کنکور و هم با کنکور برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد ثبت‌نام کنید. برای اطلاع از شرایط لازم دانشگاه آزاد برای ادامه تحصیل به‌صورت بدون کنکور از لینک‌های زیر استفاده کنید: شرایط لازم ادامه تحصیل به‌صورت بدون کنکور در دانشگاه آزاد کاردانی و کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد و دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد

۲- خدمات

خوشبختانه این دو روش پذیرش (بر اساس کنکور و بر اساس معدل) در اعتبار مدرک – حتی شکل و شمایل مدرک – و شهریه تفاوتی ندارند، اما ممکن است ازنظر امکاناتی که به دانشجویان ارائه می‌دهند دارای تفاوت‌هایی باشد. مثلاً دانشجویانی که بدون کنکور وارد دانشگاه آزاد شده باشند نمی‌توانند از مزایای انتقالی یا مهمان استفاده کنند. هرچند تسهیلات وام برای هر دودسته دانشجو پابرجاست.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .