ثبت‌نام کارشناسی

ثبت‌نام کارشناسی هم می‌تواند بدون کنکور انجام شود و هم از طریق کنکور. برای ثبت‌نام کنکور همه دانشگاه‌ها باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و برای ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد به سایت دانشگاه آزاد و ثبت‌نام دانشگاه‌های سراسری (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، مجازی) بر اساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور) از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود.

کارشناسی چیست؟

مقطع تحصیلی کارشناسی همان لیسانس است. بااینکه قبل از آن مقطع کاردانی قرار دارد اما برای خیلی از داوطلبان کنکور به‌خصوص فارغ‌التحصیلان رشته‌های نظری اولین مقطع تحصیلی دانشگاهی است که به آن وارد می‌شوند.

مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته 4 سال معادل 8 ترم است و کارشناسی ناپیوسته 2 سال معادل 4 ترم به طول می انجامد.

از طرفی ورود به مقطع کارشناسی هم می‌تواند بدون کنکور باشد و هم از طریق کنکور انجام پذیرد.

حداقل مدرک لازم برای ثبت‌نام کارشناسی

برای اخذ مدرک کارشناسی حتما باید علاوه بر دیپلم، دوره پیش دانشگاهی را گذرانده باشید. مدرک دیپلم نظام قدیم نیز معادل پیش دانشگاهی جدید تلقی می‌شود. اما دقت داشته باشید که مدرک پیش دانشگاهی حداقل مدرک مورد نیاز  برای مقطع کارشناسی است؛ یعنی درصورتی‌که شما دانش‌آموخته کار دانش باشید و یک مدرک کاردانی هم داشته باشید، ازآنجا که کاردانی بالاتر از پیش‌دانشگاهی محسوب می‌شود، می‌توانید بدون داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی برای کارشناسی ثبت‌نام کنید.

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

شما می‌توانید کارشناسی را پیوسته و بلافاصله بعد از اخذ مدرک دیپلم بگذرانید و هم می‌توانید اول کاردانی (فوق‌دیپلم) بگیرید و سپس برای کارشناسی ثبت‌نام کنید. حالت اول را کارشناسی پیوسته و حالت دوم را کارشناسی ناپیوسته می‌نامند.

شرایط ثبت‌نام کارشناسی دانشگاه‌های مختلف

بسیاری از افرادی که قصد ورود به مقطع کارشناسی را دارند برای اولین بار است که در دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند و ممکن است اطلاعات کمی از دانشگاه‌های مختلف، شیوه‌های متفاوت تحصیل و نحوه ثبت‌نام هر یک از آن‌ها داشته باشند. ازاین‌رو همه اطلاعات ثبت‌نام کارشناسی در جدول زیر ترسیم شده تا بتوان میان آن‌ها مقایسه انجام داد.

البته طبیعی است که باوجود شیوه‌های متفاوت پذیرش دچار سردرگمی بشوید و تصمیم‌گیری برایتان دشوار شود. در این حالت می‌توانید از کمک مشاوران استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر قصد تحصیل غیرحضوری دارید می‌توانید در واحدهای الکترونیکی دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، فراگیر پیام نور، دانشگاه‌های مجازی ثبت‌نام کنید.

ثبت‌نام کارشناسی

توضیحات جدول

در جدول بالا تمام مقاطع تحصیلی عنوان‌شده‌اند تا اگر قصد داشته باشید بعد از ثبت‌نام کارشناسی در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهید بتوانید امکان ادامه تحصیل در هر دانشگاه را نیز بررسی کنید. البته همان‌طور که می‌دانید شما مجاز هستید که دانشگاه خود را از مقطعی به مقطع دیگر تغییر دهید. مثلاً کارشناسی را در دانشگاه آزاد بخوانید و کارشناسی ارشد را در دانشگاه پیام نور.

در بخش تسهیلات دانشگاه‌ها دقت داشته باشید برخی واحدهای دانشگاه‌هایی عنوان می‌کنند که در قبال ارائه تسهیلات خاصی تعهدی نمی‌پذیرند؛ این به معنی عدم فراهم آوردن آن تسهیلات برای دانشجویان نیست و ممکن است در صورت مقدور بودن در برخی واحدها -نه همه آن‌ها- امکاناتی مانند خوابگاه یا غذا یا … را در اختیار دانشجویان قرار دهند. این اطلاعات دقیق در مورد هر واحد دانشگاهی را می‌توانید در جدولی که به همین منظور در دفترچه راهنمای ثبت‌نام درج می‌شود مشاهده نمایید. اما در هر حالتی، درصورتی‌که دانشگاه محل تحصیل شما خوابگاه نداشت شما می‌توانید از خوابگاه‌های مستقل از دانشگاه استفاده نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .