شرایط ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون مدرک پیش‌دانشگاهی

شاید باور نکنید ولی برخی دانشگاه‌ها وجود دارند که شما برای تحصیل در آن‌ها نیازی به مدرک پیش‌دانشگاهی ندارید و می‌توانید با مدرک دیپلم، بدون کنکور وارد دانشگاه شوید. دانشگاه آزاد یکی از این دانشگاه‌هاست.

از زمانی که امکان ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه‌ها به وجود آمد، دانشگاه آزاد نیز این امکان را برای داوطلبانش قرار داد.

توجه داشته باشید که امکان ورود به دانشگاه بدون دیپلم وجود ندارد. این مطلب در مورد آن‌دسته از دارندگان مدرک دیپلم است که دوره پیش‌دانشگاهی را نگذرانده‌اند.

شرایط ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون مدرک پیش‌دانشگاهی

داوطلبان ورود بدون کنکور به دانشگاه آزاد باید در مهلت ثبت‌نام که معمولاً اواخر مردادماه است، از طریق وب‌سایت دانشگاه آزاد ثبت‌نام کنند.

وقتی در زمان ثبت‌نام به وب‌سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنید، اطلاعیه آغاز ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور) را بر روی سایت خواهید دید. ازآنجاکه در این نوع ثبت‌نام، معیار پذیرش داوطلبان معدل آن‌هاست، آن را ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی می‌نامند.

دانشگاه آزاد هرسال در زمان ثبت‌نام بدون کنکور، برای هر مقطع تحصیلی یک دفترچه راهنمای جداگانه منتشر می‌کند.

درصورتی‌که مدرک پیش‌دانشگاهی ندارید باید دفترچه راهنمای ثبت‌نام کاردانی پیوسته را دریافت کنید.

کاردانی پیوسته یک مقطع دانشگاهی است که نیازی به مدرک پیش‌دانشگاهی ندارد و شما می‌توانید بدون مدرک پیش‌دانشگاهی، با مدرک دیپلم نظری، فنی و حرفه‌ای، کاردانش و یا هنرستان نظام قدیم در آن ثبت‌نام کنید و وارد دانشگاه شوید.

رشته‌های کاردانی پیوسته به مدرک پیش‌دانشگاهی نیازی ندارند.

این مقطع تحصیلی دو سال طول می‌کشد. در مطلب «کاردانی پیوسته چیست؟» می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در مورد آن به دست بیاورید.

امکان ادامه تحصیل در دانشگاه بدون مدرک پیش‌دانشگاهی

بعدازاینکه موفق به دریافت مدرک کاردانی پیوسته شدید، می‌توانید برای کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ثبت‌نام کنید و تحصیلات خود را ادامه دهید.

به همین ترتیب می‌توانید به‌صورت ناپیوسته حتی تا مقطع دکتری تحصیل کنید و از این بابت جای نگرانی نیست.

رشته‌های دانشگاهی بدون نیاز به مدرک پیش‌دانشگاهی

رشته‌هایی که در مقطع کاردانی پیوسته ارائه می‌شوند اندکی با رشته‌های سایر مقاطع تحصیلی (مثل کارشناسی یا کاردانی ناپیوسته) فرق دارند.

رشته‌های کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد (بدون مدرک پیش‌دانشگاهی)، در دفترچه راهنمای ثبت‌نام ذکر شده‌اند که می‌توانید آن را از لینک «دفترچه راهنمای ثبت‌نام کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد بر اساس سوابق تحصیلی» دریافت کنید. (توجه: لیست رشته‌ها از صفحه 15 دفترچه آغاز می‌شود)

ثبت‌نام در دانشگاه‌هایی غیر از دانشگاه آزاد، بدون مدرک پیش‌دانشگاهی

علاوه بر دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های دیگری هم هستند که امکان ثبت‌نام بدون مدرک پیش‌دانشگاهی را برای داوطلبان فراهم کرده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی. با کلیک بر روی هرکدام می‌توانید اطلاعات بیشتری در موردشان کسب کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .