دانشگاه دولتی بدون کنکور

دانشگاه دولتی بدون کنکور: راه‌های ورود و مزایا و معایب

در ایران، دو راه اصلی برای ورود به دانشگاه وجود دارد: آزمون سراسری و پذیرش بدون کنکور. اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه هستید اما امکان شرکت در کنکور سراسری را ندارید، می توانید از طرق بدون کنکور نیز به دانشگاه راه یابید.

راه‌های ورود به دانشگاه دولتی بدون کنکور:

  • پذیرش از طریق مقطع کاردانی به کارشناسی: دانشجویان می توانند با گذراندن مقطع کاردانی در رشته های مرتبط با علوم پزشکی مانند فوریت های پزشکی، اتاق عمل، بهداشت عمومی و مامایی و کسب نمره حداقل 14 در آزمون کاردانی به کارشناسی، بدون شرکت در کنکور سراسری به رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارتقا یابند.
  • پذیرش از طریق پذیرش دولتی و غیر دولتی: برخی از دانشگاه های غیر دولتی و موسسات آموزش عالی در هر سال بر اساس ظرفیت خود از طریق آزمون های خاص و بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری در رشته های مختلف دانشجو می پذیرند.
  • پذیرش از طریق پذیرش بومی: هر ساله سهمیه خاصی به دانشجویانی که بومی یک استان هستند و مدرک دیپلم خود را در همان استان گرفته اند اختصاص یافته و آنها می توانند بدون شرکت در کنکور سراسری در رشته های محدود در دانشگاه های محل سکونت خود تحصیل کنند.
  • پذیرش از طریق دانشگاه آزاد: دانشگاه آزاد هر ساله از طریق آزمون مخصوص خود و بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری در رشته های مختلف دانشجو می پذیرد.

مزایای تحصیل در دانشگاه دولتی بدون کنکور:

  • عدم نیاز به شرکت در کنکور سراسری: یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در دانشگاه دولتی بدون کنکور، عدم نیاز به شرکت در کنکور سراسری است. کنکور سراسری می تواند برای بسیاری از داوطلبان استرس زا و طاقت فرسا باشد. تحصیل بدون کنکور به شما این امکان را می دهد تا بدون استرس و اضطراب به تحصیلات خود ادامه دهید.
  • تنوع رشته ها: امروزه رشته های متعددی در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به صورت بدون کنکور ارائه می شوند. این تنوع رشته ها به شما این امکان را می دهد تا رشته ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و در آن استعداد دارید.
  • هزینه کمتر: هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بدون کنکور معمولاً از دانشگاه های آزاد کمتر است. این مطلب می تواند برای خانواده هایی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند، بسیار مهم باشد.

 

شاید برای عده‌ای تحصیل در یک دانشگاه دولتی مهم باشد و از طرفی ترجیح دهند بدون دردسرها و استرس‌های کنکور به دانشگاه راه پیدا کنند. خوشبختانه برای این عده نیز راه حلی وجود دارد. دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور نیز از داوطلبان ثبت‌نام می‌کنند. هرچند هنوز پذیرش در رشته‌های دانشگاه‌های پرطرفدار از قبیل رشته‌های پزشکی، رشته‌های دانشگاه صنعتی شریف و مانند آن از طریق کنکور صورت می‌گیرد؛ مگر اینکه در پردیس‌های خودگردان ثبت‌نام کنید.

شرایط تحصیل در پردیس‌های خودگردان دانشگاه تهران بدون کنکور

در این مطلب با رشته‌ها، شرایط و نحوه ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور آشنا می‌شوید.

شرایط دانشگاه دولتی بدون کنکور

وقتی حرف از رشته‌های «بدون کنکور» به میان می‌آید منظور این است که به جای آزمون سراسری معیارهای دیگری برای پذیرش در نظر گرفته می‌شود؛ این معیارها عبارت‌اند از «معدل» و «ارتباط رشته دیپلم با رشته انتخابی».

برای ثبت‌نام دانشگاه دولتی (شامل دانشگاه‌های روزانه و نوبت دوم/شبانه) بدون کنکور باید یکی از مدارک زیر را حداکثر را تا مرداد ماه سال بعد اخذ کنید:

  • دیپلم نظام جدید 6-3-3
  • پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی (دو ترمی)
  • کاردانی (فوق دیپلم)
  • دیپلم نظام قدیم

لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری

توجه داشته باشید که در پذیرش بدون کنکور نیز در صورتی که یک سال در یک رشته «روزانه» پذیرفته شوید ولی ثبت‌نام نکنید، از تحصیل انصراف دهید و یا اخراج شوید در سال بعد نمی‌توانید رشته‌های روزانه را انتخاب نمایید؛ بنابراین در انتخاب رشته‌ها دقت کنید.

لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری (سال 98) را از لینک زیر دریافت کنید:

لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری 98

نحوه ثبت‌نام دانشگاه دولتی بدون کنکور

دفترچه راهنمای ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه‌های دولتی در بهمن‌ماه هرسال منتشر می‌شود و شما از اسفندماه تا مرداد سال بعد برای ثبت‌نام و انتخاب رشته فرصت دارید. پذیرفته‌شدگان در ماه شهریور معرفی‌شده و در مهر ثبت‌نام و به دانشگاه راه پیدا خواهند کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .