رشته‌های بدون کنکور تجربی

درصورتی‌که شما در رشته تجربی تحصیل کرده‌اید و قصد دارید بدون کنکور وارد دانشگاه شوید، بهتر این است که از میان رشته‌های دانشگاه‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، مؤسسات آموزش عالی، آزاد، پیام نور و مجازی انتخاب کنید.

البته فارغ‌التحصیلان رشته تجربی حتی از رشته‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و یا علمی کاربردی نیز حق انتخاب دارند، اما ازآنجاکه تحصیل در این دانشگاه‌ها نیازی به گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی ندارد، معمولاً فارغ‌التحصیلان فنی حرفه‌ای و کاردانش این دانشگاه‌ها را انتخاب می‌کنند.

بااین‌حال، ازآنجاکه دانشگاه علمی کاربردی رشته‌های جذابی دارد، پیشنهاد می‌شود قبل از تصمیم‌گیری نگاهی به رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی بیندازید.

شرایط ثبت‌نام دانشگاه بدون کنکور تجربی

رشته تجربی نظام جدید معادل رشته طبیعی نظام قدیم آموزشی است.

شما می‌توانید تمام رشته‌های موجود در دفترچه ثبت‌نام بدون کنکور را انتخاب نمایید، حتی اگر آن رشته با رشته دیپلم شما تطابق نداشته باشد.

تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که در پذیرش بدون کنکور، معیار و ملاک پذیرش معدل کل شماست. درصد تأثیر این معدل با توجه به میزان ارتباط رشته‌ای که انتخاب می‌کنید با رشته دیپلمتان متفاوت است. اگر شما در مقطع دیپلم در رشته تجربی تحصیل کرده باشید، در صورت انتخاب از میان رشته‌های دانشگاهی گروه تجربی و یا ریاضی، معدل شما تأثیر 100 درصدی خواهد داشت و در صورت انتخاب سایر گروه‌ها تأثیر معدل در پذیرش بدون کنکور دانشگاه 31/4 می‌شود.

رشته‌های بدون کنکور تجربی

درواقع کلیه رشته‌های گروه پزشکی به دو دسته پزشکی و غیرپزشکی تقسیم می‌شوند:

الف – رشته‌های بدون کنکور غیرپزشکی تجربی

رشته‌های بدون کنکور گروه تجربی را از تصویر زیر مشاهده کنید:

رشته های بدون کنکور تجربی

برای مشاهده دقیق‌تر همه رشته‌ها، می‌توانید دفترچه انتخاب رشته تجربی را از لینک زیر مشاهده کنید:

دفترچه انتخاب رشته گروه آزمایشی علوم تجربی

ب – رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور

اکثر افرادی که وارد رشته تجربی می‌شوند، به امید رشته‌های گروه پزشکی هستند؛ رشته‌های گروه پزشکی بدون کنکور دانشجو نمی‌پذیرند و برای ورود به آن‌ها حتماً باید در کنکور سراسری شرکت کنید.

اما اگر قصد دارید حتماً در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور تحصیل کنید یک راه وجود دارد و آن اینکه یک مدرک کاردانی اخذ کنید و سپس برای کاردانی به کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) بدون کنکور ثبت‌نام کنید.

پذیرش صرفاً در چند رشته کارشناسی ناپیوسته پیراپزشکی فقط بر اساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور) انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید در یکی از رشته‌های گروه پزشکی، بدون کنکور کارشناسی بگیرید.

این رشته‌ها عبارت‌اند از مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، مهندسی بهداشت محیط، ساخت پروتزهای دندانی و مدارک پزشکی.

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که بعد از اخذ مدرک کاردانی، چطور می‌توانید تحصیلاتتان را ادامه بدهید و کارشناسی، کارشناسی ارشد یا حتی دکتری بگیرید. شما بعد از اخذ مدرک کاردانی باید وارد مقطع کارشناسی ناپیوسته شوید. در ادامه با رشته های کارشناسی ناپیوسته آشنا می‌شوید. برای تحصیل در این رشته‌ها نیاز به مدرک کاردانی خاصی هست که این مدارک را در زیر هر رشته کارشناسی مشاهده می‌کنید:

–         رشته‌های کاردانی موردپذیرش برای ادامه تحصیل در کارشناسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار

  • ایمنی صنعتی و بهداشت عمومی
  • بهداشت حرفه‌ای
  • بهداشت عمومی – گرایش مبارزه با بیماری‌ها

–         رشته‌های کاردانی موردپذیرش برای ادامه تحصیل در مهندسی بهداشت محیط

  • بهداشت حرفه‌ای
  • بهداشت عمومی
  • بهداشت عمومی – گرایش مبارزه با بیماری‌ها
  • بهداشت محیط
  • تکنسین حفاظت محیط‌زیست
  • کمک مهندس بهداشت
  • تکنولوژی محیط‌زیست
  • علوم آزمایشگاهی

–       رشته‌های کاردانی موردپذیرش برای ادامه تحصیل در کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی

  • پروتزهای دندانی

–        رشته‌های کاردانی موردپذیرش برای ادامه تحصیل در کارشناسی مدارک پزشکی

  • مدارک پزشکی

رشته‌های بدون کنکور تجربی در دانشگاه آزاد

تنها رشته‌های گروه پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد عبارت‌اند از کارشناسی ناپیوسته مهندسی بهداشت محیط و ساخت پروتزهای دندانی. این دانشگاه فاقد رشته‌های مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار و مدارک پزشکی است و پذیرش در سایر رشته‌های گروه پزشکی نیز بر اساس کنکور انجام می‌شود.

از گروه دامپزشکی نیز کارشناسی ناپیوسته رشته بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی در دانشگاه آزاد تدریس نمی‌شود.

سایر رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد مشابه دانشگاه‌های سراسری است که در تصویر بالای صفحه نمایش داده شد.

دانشگاه آزاد اسلامی هرسال برای هر مقطع تحصیلی یک دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور مجزا منتشر می‌کند. برای دریافت آن به صفحه «دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد» مراجعه کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .