رشته تغذیه بدون کنکور

رشته تغذیه ازجمله رشته‌های گروه علوم پزشکی محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید اکثر رشته‌های گروه علوم پزشکی بدون کنکور دانشجو نمی‌پذیرند؛ اما برای تحصیل در رشته تغذیه بدون کنکور چند راه پیش رو دارید.

یکی از این روش‌ها این است که به سایت دانشگاه مدنظر خود سر بزنید. برخی دانشگاه‌ها شرایط پذیرش بدون کنکور در برخی رشته‌ها را فقط در سایتشان اعلام می‌کنند و به‌صورت اختصاصی – و نه سراسری – دانشجو می‌پذیرند.

اما سایر روش‌های تحصیل در رشته تغذیه بدون کنکور را در ادامه می‌خوانید:

رشته تغذیه دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی دارای دو ویژگی بارز است؛ اول اینکه همه رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی پذیرش بدون کنکور دارند و دوم اینکه فقط در دو مقطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته تدریس می‌شوند.

بنابراین درصورتی‌که قصد داشته باشید در این دانشگاه به تحصیل بپردازید باید ابتدا وارد مقطع کاردانی شده و سپس برای کارشناسی ناپیوسته ثبت‌نام کنید.

رشته تغذیه در دانشگاه علمی کاربردی در دسته مدیریت و خدمات اجتماعی قرار می‌گیرد. در مطلب «معرفی رشته های علمی کاربردی» در مورد دسته‌بندی‌های دانشگاه علمی کاربردی توضیح داده شده است.

نام رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی با رشته‌های سایر دانشگاه‌ها اندکی تفاوت داشته و تخصصی‌تر هستند. رشته تغذیه نیز از این امر مستثنا نیست.

رشته‌های تغذیه دانشگاه علمی کاربردی فقط در مقطع کارشناسی ناپیوسته تدریس می‌شوند و در مقطع کاردانی رشته‌ای با این موضوع وجود ندارد.

کارشناسی حرفه‌ای تغذیه ورزشی

ورود به این رشته مانند سایر رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور است.

کارشناسان تغذیه ورزشی درزمینهٔ خدمات پزشکی آموزش می‌بینند تا بتوانند با توجه به خصوصیات هر فرد و هر رشته ورزشی برای ورزشکاران برنامه غذایی تنظیم کنند.

  • مشاغل

این افراد می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی با تیم‌های ورزشی در قالب کادر پزشکی همکاری کرده و برای حفظ سلامتی و تندرستی ورزشکاران و تنظیم وزن به ایشان مشاوره غذایی ارائه داده و مکمل‌های غذایی مناسب را معرفی نمایند.

  • رشته‌های مرتبط

از تمام رشته‌های کاردانی می‌توان به این رشته وارد شد، اما افرادی که مدرکی غیر از کاردانی تغذیه داشته باشند باید دروس جبرانی بگذرانند.

برای مشاهده چارت درسی کارشناسی حرفه ای تغذیه ورزشی به لینک داده‌شده مراجعه نمایید.

کارشناسی حرفه‌ای مدیریت سلامت – خانواده و مشاور تغذیه مادر و کودک

این رشته زیرمجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد.

تغذیه کودکان زیر 5 سال و مادران باردار اهمیت بسیار بالایی دارد به‌طوری‌که در صورت نداشتن تغذیه مناسب موجب ابتلا به بیماری، سوءتغذیه، تولد کودکان بسیار کم‌وزن و مرگ‌ومیر آن‌ها خواهد شد. از سوی دیگر چاقی و دیابت نیز علاوه بر سوءتغذیه و کمبود وزن در میان کودکان رو به افزایش است.

  • مشاغل

کارشناس مدیریت سلامت خانواده و مشاور تغذیه مادر و کودک می‌تواند در مراکز مشاوره تغذیه، مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت، مهدکودک‌ها، سلامت خانواده، مراکز مشاوره و خدمات مامایی و پایگاه‌های پزشک خانواده مشغول به کار شود.

  • رشته‌های مرتبط

رشته‌های مرتبط به این رشته عبارت‌اند از کاردانی مامایی، کاردانی بهداشت خانواده، کاردانی پرستاری (زن)؛ اما فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های کاردانی نیز می‌توانند در این رشته ثبت‌نام کنند و یک سری واحدهای جبرانی بگذرانند.

برای مشاهده چارت درسی رشته مدیریت سلامت خانواده – مشاور تغذیه مادر و کودک به لینک داده‌شده مراجعه نمایید.

برای اطلاع از شرایط ثبت‌نام در دانشگاه علمی کاربردی و نحوه آموزش‌های این دانشگاه به لینک‌های «شرایط ثبت‌نام علمی کاربردی» و «شرایط اموزش علمی کاربردی» مراجعه نمایید.

رشته تغذیه در دانشگاه‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و آزاد

رشته تغذیه در دانشگاه‌های روزانه و شبانه، غیرانتفاعی و آزاد فقط از طریق کنکور ثبت‌نام می‌کند.

رشته تغذیه پیام نور

بااینکه دانشگاه پیام نور در اکثر رشته‌های کارشناسی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد؛ اما متأسفانه رشته‌های گروه علوم پزشکی، ازجمله علوم تغذیه – در این دانشگاه تدریس نمی‌شود.

برای مطالعه شرایط ادامه تحصیل در این رشته به مطلب ثبت‌نام ارشد تغذیه بدون کنکور مراجعه کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .