رشته دندان‌سازی بدون کنکور

علاقه‌مندان به شغل دندان‌سازی باید در دانشگاه رشته پروتز دندان را انتخاب کنند. امکان تحصیل بدون کنکور در این رشته در دانشگاه وجود دارد. وظایفی مانند ساخت دندان مصنوعی، ساخت ابزار و وسایل ارتودنسی و موارد این‌چنینی به عهده دندان‌سازان است. رشته پروتز دندانی در مقاطع تحصیلی کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته تدریس می‌شود.

کاردانی رشته دندان‌سازی بدون کنکور

داوطلبان ورود به رشته پروتز دندان باید از گروه علوم تجربی این رشته را انتخاب کنند؛ اما امکان تغییر رشته برای علاقه‌مندان وجود دارد، یعنی درصورتی‌که شما دیپلم ریاضی داشته باشید و به دندان‌سازی علاقه‌مند باشید، می‌توانید برای ورود به دانشگاه در گروه تجربی شرکت کنید و رشته «کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی» را انتخاب نمایید. این رشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، شهید بهشتی، پردیس خودگردان شهید بهشتی و لرستان مجموعاً به تعداد 35 دانشجو پذیرش دارد. مقطع کاردانی رشته پروتز دندان فقط از طریق کنکور دانشجو می‌پذیرد؛ اما کاردانی به کارشناسی آن بدون کنکور است.

کارشناسی رشته دندان‌سازی بدون کنکور

همان‌طور که گفته شد، این رشته کارشناسی پیوسته ندارد. شما برای اینکه به یک کارشناس دندان‌ساز تبدیل شوید ابتدا باید وارد مقطع کاردانی دندان‌سازی شوید و سپس برای کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام کارشناسی پروتز دندانی باید دارای مدرک کاردانی مرتبط (فقط پروتز دندانی) داشته باشید. ثبت‌نام کارشناسی ناپیوسته رشته پروتز دندان در دانشگاه‌های سراسری و آزاد فقط بدون کنکور انجام می‌شود و کنکور ندارد. وقتی پذیرش در رشته‌ای بدون کنکور است، بر اساس سوابق تحصیلی یا معدل شخص پذیرش انجام می‌شود. نحوه ثبت‌نام دانشگاه های سراسری بدون کنکور نحوه ثبت‌نام کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد بدون کنکور ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در ترم بهمن از میان دانشگاه‎ های سراسری، فقط دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پردیس خودگردان شهید بهشتی این رشته را بدون کنکور ارائه می‌دهند. لازم به ذکر است، به جز همین چند دانشگاه و چند دانشگاه آزاد دیگر، سایر دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه‌های علمی کاربردی، پیام نور، غیرانتفاعی و … رشته پروتز دندان را تدریس نمی‌کنند.

ادامه تحصیل در رشته دندان‌سازی

متأسفانه رشته دندان‌سازی یا پروتز دندان در مقاطع تحصیلات عالی (کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی) در ایران تدریس نمی‌شود؛ اما بازار کار این رشته به‌قدری خوب هست که با مدرک کارشناسی بتوانید شاغل شوید و درآمد مناسبی کسب کنید. درصورتی‌که تمایل به ادامه تحصیل و انجام کارهای پژوهشی در این رشته تحصیلی دارید می‌توانید اقدام به مهاجرت تحصیلی نمایید. چراکه خیلی از کشورهای خارجی رشته دندان‌سازی را در مقاطع بالاتر تدریس می‌کنند.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .