رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

رشته فیزیوتراپی ازجمله رشته‌های گروه پزشکی محسوب می‌شود. اکثر رشته‌های گروه پزشکی بدون کنکور دانشجو نمی‌پذیرند و داوطلبان برای تحصیل در این رشته‌ها حتماً باید در کنکور سراسری پذیرفته شوند.

اولین مقطع تحصیلی رشته فیزیوتراپی کارشناسی است. دانشجویان کارشناسی فیزیوتراپی می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی، در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده و پس‌ازآن نیز تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه دهند.

برای ثبت‌نام رشته فیزیوتراپی باید از طریق رشته تجربی اقدام کنید.

لازم به ذکر است دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای این رشته را ندارند.

ثبت‌نام رشته فیزیوتراپی بدون کنکور دانشگاه سراسری

پذیرش دانشجو در رشته فیزیوتراپی به‌صورت قطبی انجام می‌شود. پذیرش دانشگاه سراسری به انواع استانی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری انجام می‌شود. برخی رشته‌ها در تمام استان‌ها وجود دارند، لذا دانشگاه هر استان در آن رشته فقط از داوطلبان همان استان دانشجو می‌پذیرد. برخی رشته‌ها در همه شهرها نیستند. اگر تراکم وجود رشته بیشتر باشد، پذیرش ناحیه‌ای انجام می‌شود یعنی یک دانشگاه در چند استان نزدیک هم آن رشته را دارد و از همان استان‌ها پذیرش دارد. رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها قطبی است یعنی تراکمشان در کشور کمتر است و شاید یک دانشگاه در چند ناحیه مجاور هم آن رشته را داشته باشد و فقط از داوطلبان همان نواحی پذیرش انجام می‌شود. در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، نوشته شده که هر قطب شامل چه استان‌هایی می‌شود.

فیزیوتراپی در زیرگروه 1 تجربی قرار می‌گیرد؛ یعنی اگر در انتخاب رشته، فیزیوتراپی را انتخاب کنید، درس زیست‌شناسی برای شما با ضریب 4، شیمی با ضریب 3، ریاضی و فیزیک با ضریب 2 و زمین‌شناسی با ضریب صفر محاسبه خواهد شد. لذا اگر قصد شما رشته فیزیوتراپی است نیازی برای مطالعه درس زمین‌شناسی در کنکور ندارید.

در مطلب «آنچه درباره کنکور تجربی باید بدانیم» بیشتر در مورد نکات کنکور تجربی توضیح داده شده است.

رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌ دولتی فقط از طریق کنکور در دوره‌های روزانه، ظرفیت مازاد و دانشگاه‌های پردیس خودگردان پذیرش دارد.

ثبت‌نام رشته فیزیوتراپی بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد نیز برای رشته‌های گروه علوم پزشکی فقط از بین پذیرفته‌شدگان کنکور دانشجو می‌پذیرد و رشته فیزیوتراپی نیز از این امر مستثنا نیست.

جمع‌بندی

بنا بر آنچه گفته شد، اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته فیزیوتراپی هستید باید در کنکور تجربی پذیرفته شوید.

در ضمن فقط دانشگاه‌های دولتی و آزاد این رشته را تدریس می‌کنند.

اما اگر قصد دارید حتماً در یکی از رشته‌های گروه پزشکی بدون کنکور وارد دانشگاه شوید، مطلب زیر را بخوانید:

ورود به دانشگاه در پزشکی بدون کنکور

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .