رشته مشاوره بدون کنکور

رشته مشاوره در تمام دانشگاه‌های پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و حتی در برخی دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد.

برای ورود به رشته مشاوره باید در گروه انسانی، تجربی یا ریاضی انتخاب رشته نمایید.

دانشگاه‌های دارای رشته مشاوره بدون کنکور

تنها دانشگاه دولتی که رشته مشاوره بدون کنکور دارد، دانشگاه رازی کرمانشاه است که در نوبت دوم از گروه انسانی 8 نفر و از گروه‌های ریاضی و تجربی هرکدام 1 نفر ظرفیت پذیرش دارد.

اما دانشگاه‌های غیرانتفاعی عمدتاً بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، سمنان، فارس، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مازندران و یزد در این رشته پذیرش دارند.

دانشگاه دیگری که اکثراً در مقطع کارشناسی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد دانشگاه پیام نور است. این دانشگاه نیز در تمام استان‌های کشور در شهرهای مختلف برای رشته مشاوره پذیرش دارد.

دانشگاه آزاد نیز از داوطلبان رشته روانشناسی بدون کنکور مقطع کارشناسی پیوسته ثبت‌نام می‌کند.

دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای این رشته را ارائه نمی‌دهند.

چارت درسی رشته مشاوره

به‌جز 22 واحد درس عمومی که در همه رشته‌ها مشترک است، دانشجویان رشته مشاوره باید واحد درس اختیاری، واحد پایه و اصلی و واحد درس تخصصی بگذرانند و مجموعاً با واحد فارغ‌التحصیل شوند.

لیست دروس اختیاری

بازی‌درمانی، تغییرات اجتماعی، خانواده نابسامان و عوامل آن، مقدمات روان‌پزشکی، سازمان و قوانین آموزش‌وپرورش ایران، سازمان‌دهی و اداره خدمات راهنمایی و مشاوره، مبانی کامپیوتر، برنامه‌نویسی کامپیوتر، روانشناسی هنر و تبلیغات، جامعه‌شناسی ارتباطات، روش‌های تحلیل سیاسی، هنر و خوشنویسی، بهداشت عمومی و کمک‌های اولیه، منطق، تاریخچه هنر و هنر اسلامی، آشنایی با دفاع مقدس

لیست دروس تخصصی

راهنمایی و مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی، کاربرد آزمون‌های هوش و استعداد و رغبت در مشاوره، کاربرد آزمون‌های تشخیص و شخصیت در مشاوره، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، راهنمایی و مشاوره گروهی، مشاوره خانواده، مددکاری اجتماعی، روش‌های تغییر و اصلاح رفتار، متون زبان تخصصی، پروژه تحقیقاتی، تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 (فعالیت‌های راهنمایی)، تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 2 (فعالیت‌های مشاوره‌ای)

لیست دروس پایه و اصلی

ریاضیات پایه، آمار توصیفی، آمار استنباطی، اصول فلسفه آموزش‌وپرورش، آموزش‌وپرورش ابتدایی و راهنمایی و متوسطه، سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی روان‌شناسی، روش تحقیق در علوم تربیتی و روان‌شناسی، روش‌ها و فنون تدریس، مقدمات مدیریت آموزشی، تولید و کاربرد مواد آموزشی، مبانی جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، انسان از دیدگاه اسلام، فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)، خانواده در اسلام و ایران، روان‌شناسی عمومی، روان‌شناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی، روانشناسی رشد 1 (کودکی و نوجوانی)، روانشناسی رشد 2 (جوانی و بزرگسالی و پیری)، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی یادگیری، روانشناسی شخصیت، روانشناسی و آموزش‌وپرورش افراد استثنایی، آسیب‌شناسی روانی 1، آسیب‌شناسی روانی 2، اختلالات یادگیری، بهداشت روانی، مسائل نوجوانان و جوانان، آسیب‌شناسی اجتماعی، مبانی راهنمایی و مشاوره، روش‌ها و فنون راهنمایی و مشاوره

ادامه تحصیل در رشته مشاوره بدون کنکور

ادامه تحصیل بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد چند روش به‌خصوص دارد که در صفحه «دانشگاه های بدون کنکور کارشناسی ارشد» توضیح داده شده است.

اما ادامه تحصیل در مقطع دکتری فقط از طریق استعدادهای درخشان ممکن است که شرایط آن در همان صفحه توضیح داده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، صفحه «منابع دکترای روانشناسی و سوالات مصاحبه» می‌تواند مفید باشد. در این صفحه در مورد دکترای مشاوره نیز نوشته شده است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .