رشته معماری بدون کنکور

رشته معماری ازآن‌جهت که در مقطع پیش از دیپلم، در مدارس کاردانش و فنی حرفه‌ای هم تدریس می‌شود، در دانشگاه علاوه بر دانشگاه‌های سراسری و آزاد، در دانشگاه فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی نیز این رشته به‌صورت بدون کنکور پذیرش دارد.

برای تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته معماری، مرتبط بودن رشته تحصیلی قبلی با رشته معماری الزامی نیست.

در این مطلب به تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته معماری بدون کنکور پرداخته شده است. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد معماری بدون کنکور را دارید به لینک «ارشد معماری بدون کنکور» مراجعه نمایید.

معماری دانشگاه فنی حرفه‌ای

کاردانی پیوسته

دانشگاه فنی حرفه‌ای برای پذیرش داوطلبان شرایط خاصی داد. در مطلب ثبت‌نام بدون کنکور فنی حرفه ای به این شرایط پرداخته‌شده.

این رشته در دانشگاه فنی حرفه‌ای در رشته‌های «نقشه‌کشی معماری» و «شهرسازی» و «معماری سنتی» در سطح کاردانی پیوسته تدریس می‌شود.

رشته‌های در اولویت پذیرش بدون کنکور فنی حرفه‌ای، رشته‌های مرتبط هستند که برای معماری این رشته‌ها عبارت‌اند از: رشته‌های فنی و حرفه‌ای ساختمان و نقشه‌کشی معماری و رشته‌های مهارتی کاردانش معماری، ساختمان، معماری داخلی، تزئینات داخلی، آینه‌کاری و ماکت‌سازی.

معماری دانشگاه علمی کاربردی

کاردانی پیوسته

در دانشگاه علمی کاربردی رشته‌های کاردانی فنی «معماری شهری» و «معماری روستایی» تحت رشته‌های گروه صنعت قرار می‌گیرند. این دانشگاه نیز مانند دانشگاه فنی حرفه‌ای در مقطع کاردانی پیوسته دانشجو می‌پذیرد؛ یعنی داوطلبان نیازی به گذراندن پیش‌دانشگاهی ندارند و می‌توانند بدون کنکور در آن‌ها ثبت‌نام نمایند.

کارشناسی ناپیوسته

فارغ‌التحصیلان کاردانی می‌توانند در تحصیلات خود را در معماری بدون کنکور در گرایش‌های زیر در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور ادامه دهند:

  • طراحی فضاها و اماکن ورزشی
  • طراحی و نوسازی بافت‌های فرسوده
  • طراحی محیط بیرونی
  • طراحی محیط داخلی

دو گرایش اول در گروه صنعت دانشگاه علمی کاربردی و دو گرایش دوم در گروه فرهنگ و هنر این دانشگاه تدریس می‌شود.

اگر مایلید بیشتر در مورد تقسیم‌بندی رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی بدانید، به مطلب معرفی رشته های دانشگاه علمی کاربردی مراجعه کنید.

معماری دانشگاه آزاد بدون کنکور

کاردانی پیوسته و ناپیوسته

کاردانی پیوسته «نقشه‌کشی معماری» در دانشگاه آزاد بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد.

معمولاً دانش‌آموختگان فنی حرفه‌ای و کاردانش، رشته‌های کاردانی پیوسته را انتخاب می‌کنند؛ چراکه نیازی به گذراندن پیش‌دانشگاهی ندارند.

دیپلم‌های مرتبط با این رشته عبارت‌اند از نقشه‌کشی معماری در فنی حرفه‌ای نظام جدید، معماری هنرستان نظام قدیم و از کاردانش نیز رشته‌های معماری، طراحی، معماری داخلی، تزئینات داخلی، آینه‌کاری و ماکت‌سازی.

هرچند از تمام رشته‌های دیپلم می‌توان برای کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد ثبت‌نام کرد.

رشته‌های «معماری» و «معماری سنتی» نیز در مقطع کاردانی ناپیوسته بدون کنکور پذیرش دارند.

توجه داشته باشید که برای کاردانی ناپیوسته، داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی الزامی است.

کارشناسی ناپیوسته و پیوسته

دفترچه راهنمای ثبت‌نام دانشگاه آزاد برای مقاطع کارشناسی ناپیوسته و پیوسته مانند دفترچه کاردانی ناپیوسته و پیوسته جداست.

در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته «معماری» و در مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های «معماری داخلی» و «مهندسی معماری» بدون کنکور ثبت‌نام می‌کنند.

برای اطلاع از نحوه ثبت‌نام کاردانی و کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد به لینک داده‌شده مراجعه نمایید.

معماری دانشگاه سراسری بدون کنکور

رشته مهندسی معماری از رشته‌های پرطرفدار گروه ریاضی دانشگاه سراسری محسوب می‌شود. لذا شما برای قبولی در این رشته حتی بدون کنکور باید رقابت سختی را پشت سر بگذارید. در ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه، این رقابت بر اساس معدل کل دیپلم داوطلبان صورت خواهد گرفت.

ثبت‌نام بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) کارشناسی و کاردانی دانشگاه‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور مشترک باهم صورت می‌گیرد؛ یعنی شما برای ثبت‌نام باید یک دفترچه راهنما از سایت سازمان سنجش دریافت کنید.

این رشته از هر دو گروه ریاضی و تجربی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد.

گرایش‌های معماری که در دانشگاه‌های سراسری به‌صورت بدون کنکور ثبت‌نام می‌کنند عبارت‌اند از:

کارشناسی معماری داخلی (در دانشگاه غیرانتفاعی)

مهندسی معماری (در دانشگاه‌های پردیس، شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور)

کاردانی ناپیوسته معماری (در دانشگاه‌های روزانه، شبانه و غیرانتفاعی)

کاردانی ناپیوسته معماری سنتی (در دانشگاه غیرانتفاعی)

 

تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته را از مطلب «تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته» ببینید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .