مدرک فوق دیپلم

 

مدرک فوق دیپلم: راهنمای کامل

مدرک فوق دیپلم، که به عنوان کاردانی نیز شناخته می‌شود، اولین مقطع تحصیلی دانشگاهی است که افراد می‌توانند بعد از اخذ دیپلم دبیرستان به آن دست پیدا کنند. این مدرک در مقایسه با مدرک لیسانس که به چهار سال تحصیل نیاز دارد، دو سال طول می‌کشد.

در این مقاله، به بررسی موارد زیر در مورد مدرک فوق دیپلم می‌پردازیم:

  • تعریف مدرک فوق دیپلم
  • رشته‌های تحصیلی فوق دیپلم
  • مزایای مدرک فوق دیپلم
  • نحوه پذیرش در دانشگاه برای اخذ مدرک فوق دیپلم
  • ادامه تحصیل با مدرک فوق دیپلم
  • مقایسه مدرک فوق دیپلم با مدرک لیسانس

تعریف مدرک فوق دیپلم:

مدرک فوق دیپلم یا کاردانی، یک مدرک تحصیلی دانشگاهی است که به دانشجویان مهارت‌ها و دانش تخصصی در یک رشته خاص را ارائه می‌دهد. این مدرک برای افرادی مناسب است که به دنبال ورود به بازار کار هستند و می‌خواهند مهارت‌های لازم برای انجام یک شغل خاص را کسب کنند.

رشته‌های تحصیلی فوق دیپلم:

رشته‌های تحصیلی فوق دیپلم در دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • رشته‌های فنی و حرفه‌ای: این رشته‌ها مهارت‌های عملی و کاربردی را به دانشجویان ارائه می‌دهند و برای افرادی مناسب هستند که به دنبال ورود به بازار کار هستند. برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای عبارتند از: مکانیک، برق، الکترونیک، کامپیوتر، کشاورزی، دامپزشکی و … .
  • رشته‌های علمی کاربردی: این رشته‌ها دانش تخصصی و مهارت‌های عملی را به طور همزمان به دانشجویان ارائه می‌دهند و برای افرادی مناسب هستند که به دنبال ادامه تحصیل در مقطع لیسانس هستند. برخی از رشته‌های علمی کاربردی عبارتند از: حسابداری، بازرگانی، مدیریت دفتر، مدیریت خانواده، مدیریت فرهنگی و … .

مزایای مدرک فوق دیپلم:

  • ورود به بازار کار: مدرک فوق دیپلم به شما امکان می‌دهد تا در رشته تحصیلی خود شغل پیدا کنید و از مهارت‌های خود در محیط کار استفاده کنید.
  • ادامه تحصیل: شما می‌توانید با مدرک فوق دیپلم در آزمون کارشناسی شرکت کنید و در صورت قبولی به تحصیل در مقطع لیسانس ادامه دهید.
  • ارتقای دانش و مهارت: مدرک فوق دیپلم به شما دانش و مهارت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به پیشرفت شما در زمینه شغلی تان کمک کند.
  • کسب آمادگی برای کنکور: تحصیل در مقطع فوق دیپلم می‌تواند به شما در کسب آمادگی برای آزمون کارشناسی و قبولی در رشته مورد علاقه تان کمک کند.

نحوه پذیرش در دانشگاه برای اخذ مدرک فوق دیپلم:

برای پذیرش در دانشگاه برای اخذ مدرک فوق دیپلم باید در آزمون سراسری کاردانی شرکت کنید.

 

مدرک فوق دیپلم در نظام آموزشی جدید «کاردانی» نامیده می‌شود و به دو صورت «کاردانی پیوسته» و «کاردانی ناپیوسته» دسته‌بندی می‌شود.

مدرک فوق دیپلم

مدرک فوق دیپلم به‌صورت پیوسته

همه دارندگان دیپلم می‌توانند ثبت‌نام کنند

برای اخذ مدرک فوق دیپلم به‌صورت پیوسته یا کاردانی پیوسته نیازی به مدرک پیش‌دانشگاهی ندارید؛ بنابراین تمام فارغ‌التحصیلان دیپلم نظام قدیم، هنرستان نظام قدیم، دیپلم نظری (ریاضی، تجربی، انسانی) نظام جدید، کاردانش و فنی حرفه‌ای می‌توانند برای فوق دیپلم پیوسته ثبت‌نام کنند.

بدون کنکور است

ثبت‌نام در فوق دیپلم پیوسته بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی (معدل) است.

دانشگاه های آزاد، علمی کاربردی، فنی حرفه ای و غیرانتفاعی رشته‌های مختلف این مقطع تحصیلی را تدریس می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر دانشگاه بر روی نام آن کلیک کنید.

امکان ادامه تحصیل وجود دارد

شاید این نگرانی برای شما پیش بیاید که درصورتی‌که بدون گذراندن پیش‌دانشگاهی وارد دانشگاه شوید، در آینده نتوانید تحصیلات خود را ادامه دهید؛ اما نگران نباشید. بعد از اخذ مدرک فوق دیپلم، این مدرک برای شما به‌جای مدرک پیش‌دانشگاهی نیز عمل می‌کند و شما برای ادامه تحصیل دو راه پیش رو دارید:

  1. برای لیسانس یا کارشناسی ناپیوسته ثبت‌نام کنید. این مقطع تحصیلی ادامه فوق دیپلم است.
  2. از ابتدا وارد لیسانس یا کارشناسی پیوسته شوید. این مقطع تحصیلی ادامه دبیرستان و پیش‌دانشگاهی است.

مدرک فوق‌دیپلم به‌صورت ناپیوسته

فقط بعد از 12 سال تحصیل می‌توانید ثبت‌نام کنید

گذراندن 12 سال تحصیلی در مدرسه به معنی داشتن دیپلم نظام قدیم 6-6 یا 5-3-4، پیش‌دانشگاهی نظام آموزشی 5-3-3-1 یا نظام جدید 3-3-3-3 است.

بدون کنکور است

کنکور از فوق‌دیپلم یا کاردانی ناپیوسته نیز برداشته‌شده و داوطلبان ورود به دانشگاه می‌توانند بدون شرکت در کنکور در این مقطع تحصیلی ثبت‌نام کنند.

دانشگاه‌هایی که در مقطع کاردانی ناپیوسته دانشجو می‌پذیرند عبارت‌اند از دانشگاه روزانه، نوبت دوم (شبانه)، آزاد و غیرانتفاعی. ثبت‌نام همه این دانشگاه‌ها هم‌زمان و از طریق یک دفترچه راهنما انجام می‌شود که در بهمن‌ماه هرسال در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

امکان ادامه تحصیل وجود دارد

ادامه تحصیل از مقطع کاردانی ناپیوسته نیز همانند کاردانی پیوسته است؛ به‌عبارت‌دیگر شما می‌توانید با این مدرک برای کارشناسی پیوسته ثبت‌نام کرده و لیسانس بگیرید و یا اینکه از ابتدا یک فوق‌دیپلم دیگر بگیرید.

جمع‌بندی

با توجه به تمام آنچه گفته شد، مدرک فوق‌دیپلم که جدیداً کاردانی نامیده می‌شود، به دو صورت پیوسته و ناپیوسته ارائه می‌شود.

تفاوت های مدرک کاردانی پیوسته و ناپیوسته در پیش‌نیاز ورود به آن‌ها، نوع رشته‌هایی که در هر مقطع ارائه می‌شود و دانشگاه‌هایی که آن‌ها را ارائه می‌دهند بوده و ارزش مدرک آن‌ها با هم تفاوتی ندارد؛ مثلاً برخی رشته‌ها مثل کاردانی دامپزشکی فقط به‌صورت ناپیوسته (نیازمند به پیش‌دانشگاهی) ارائه می‌شوند یا برخی دانشگاه‌ها مثل فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی فقط کاردانی پیوسته دارند.

شما باید با توجه به مدرکی که تاکنون اخذ کرده‌اید و رشته‌ای که به آن علاقه‌مندید تصمیم بگیرید که کدام نوع فوق‌دیپلم را انتخاب کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .