همه چیز درباره ثبت‌نام بدون کنکور

ازآنجاکه در ثبت‌نام بدون کنکور پیشینه تحصیلی فرد داوطلب و معدل وی برای پذیرش بررسی می‌گردد، آن را ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی می‌گویند. خوشبختانه اکثر دانشگاه‌ها، حتی دانشگاه سراسری هم این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند تا دانشجویان بتوانند در دانشگاه، ثبت‌نام بدون کنکور داشته باشند. تأثیر مستقیم و خاص سوابق تحصیلی داوطلب در پذیرش درخواست ثبت‌نام وی در دانشگاه برای افرادی که از پیشینه تحصیلی مطلوبی برخوردارند یک مزیت محسوب می‌شود. داوطلبانی که در طی دوران تحصیل خود کوشیده‌اند و نمرات خوبی کسب کرده‌اند، دیگر مجبور نیستند خود را به نتیجه کنکور و آنچه برحسب تراز سایر داوطلبان و در مقایسه با ایشان برایشان انتخاب می‌شود محدود کنند، بلکه می‌توانند بدون اضطراب کنکور و بدون نیاز به صرف وقت مجدد برای مطالعه و شرکت در کلاس‌های کنکور، به‌راحتی رشته‌ها و دانشگاه‌های مدنظر خود را انتخاب نموده و بر اساس معدل کل خود پذیرش شوند.

در ثبت‌نام بدون کنکور چه معیارهایی ملاک پذیرش داوطلبان‌اند؟

در مقاطع تحصیلی پایین‌تر، اغلب و شاید همیشه تنها ملاک مورد سنجش برای پذیرش داوطلبان معدل کل آن‌هاست، اما در مقاطع تحصیلی بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) علاوه بر معدل کل، معیارهای دیگری هم از سوابق تحصیلی داوطلب برای پذیرش مورد بررسی قرار می‌گیرند. مثلاً مدت‌زمان و تعداد ترم‌هایی که برای گذراندن مقطع قبلی صرف کرده‌اید و یا تاریخ فراغت از تحصیل در مقطع قبلی از شرایط اولیه و مهم ثبت‌نام بدون کنکور برای مقطع دکتری محسوب می‌شوند. شرایط تحصیل بدون کنکور در دکتری و کارشناسی ارشد پیشتر به‌طورمفصل توضیح داده شده. مسئله دیگری که ممکن است فکر عده‌ای را برای ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه به خود مشغول کرده باشد، هم‌خوانی داشتن رشته و محل تحصیل قبلی داوطلب با رشته و محل تحصیل موردعلاقه اوست. در اینجا لازم است بدانید در مقاطع کاردانی و کارشناسی هم‌خوان بودن رشته‌ای که قبلاً در آن تحصیل کرده‌اید و رشته‌ای که برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید از معیارهای پذیرش شما محسوب نمی‌شود، اما در مواردی که رشته قبلی شما با رشته انتخابی‌تان هم‌خوانی نداشته باشد درصد تأثیر معدل متفاوت خواهد بود. برای ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه‌ها نیازی نیست حتماً در همان دانشگاهی ادامه تحصیل بدهید که قبلاً در آن تحصیل کرده‌اید. مثلاً اگر مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه پیام نور گرفته‌اید می‌توانید برای کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد ثبت‌نام بدون کنکور انجام دهید. فقط توجه کنید که اعتبار دانشگاه محل تحصیل قبلی ازنظر وزارت علوم برای بعضی دانشگاه‌ها، ازجمله دانشگاه آزاد، اهمیت دارد. اگر تمایل دارید در دانشگاه خاصی ثبت‌نام بدون کنکور انجام دهید، حتماً قبل از اقدام از شرایط اختصاصی آن دانشگاه اطلاع کسب کنید. برای این منظور می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید: شرایط ثبت‌نام در دانشگاه آزاد بدون کنکور (کارشناسی و کاردانی) شرایط ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی شرایط ثبت نام در دانشگاه سراسری بدون کنکور

آیا مدرک دانشگاه‌هایی که از داوطلبان ثبت‌نام بدون کنکور به عمل می‌آورند معتبر است؟

دانشگاه‌هایی که از داوطلبان ثبت‌نام بدون کنکور به عمل می‌آورند اکثراً مورد تأیید وزارت علوم بوده و مدرکی که در انتهای دوره به داوطلبانی که بر اساس سوابق تحصیلی خود پذیرش‌شده‌اند ارائه می‌کنند، برای کار و ادامه تحصیل معتبر است و معمولاً هیچ نوع عبارت یا نشانه‌ای که نشان دهد شما دوره مذکور را بدون کنکور گذرانده‌اید در مدرک مشاهده نمی‌شود. البته توصیه می‌کنم قبل از انتخاب دانشگاه مد نظر برای ادامه تحصیل، حتماً اعتبار آن را بررسی نمایید.

با توجه به سوابق تحصیلی، علایق و شرایطی که دارم، چه رشته و دانشگاهی را انتخاب کنم که پذیرفته شوم؟

بااینکه شما می‌توانید بدون نیاز به شرکت در امتحان ورودی در هر رشته و دانشگاهی که مایل باشید ثبت‌نام کنید، اما دانشگاه‌ها هم ظرفیت محدودی برای پذیرش در هر رشته و ورودی دارند که این امر آن‌ها را به انتخاب از بین داوطلبانی که برای آن رشته و دانشگاه ثبت‌نام بدون کنکور انجام داده‌اند وامی‌دارد. درعین‌حال شما در هر مقطع تحصیلی تعداد محدودی حق انتخاب دارید؛ بنابراین لازم است این انتخاب‌ها را به‌گونه‌ای هوشمندانه انجام دهید که با توجه به سوابق تحصیلی خود بیشترین شانس پذیرش را در رشته‌ها و دانشگاه‌های موردعلاقه‌تان داشته باشید.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .