پذیرش دانشجو بدون آزمون

بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات در حال حاضر بدون هیچ‌گونه آزمونی ثبت‌نام می‌کنند. معیار برخی از این دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو بدون آزمون، سوابق تحصیلی فرد داوطلب است و برخی دیگر حتی ممکن است از کلیه داوطلبان بدون هیچ شرطی ثبت‌نام به عمل آورند.

مهلت ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه‌ها

در چه مقاطع تحصیلی می‌توان بدون آزمون وارد دانشگاه شد؟

درصورتی‌که با مقاطع تحصیلی دانشگاهی آشنایی ندارید از لینک «معرفی مقاطع تحصیلی» استفاده کنید.

درواقع پذیرش دانشجو بدون آزمون در تمامی مقاطع تحصیلی صورت می‌گیرد؛ اما شرایط آن در هر مقطع تحصیلی با دیگری متفاوت است.

پذیرش دانشجو بدون آزمون در کاردانی و کارشناسی

در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی – چه به‌صورت پیوسته و چه ناپیوسته – دو معیار برای پذیرش بدون آزمون وجود دارد: یکی معدل و دیگری رشته تحصیلی در مقطع قبلی.

در مورد معدل، باید گفت که معدل کل مقطع تحصیلی قبلی شما ملاک عمل قرار خواهد گرفت و بر این اساس با سایر داوطلبان مقایسه می‌شوید.

در مورد رشته، در دانشگاه‌های سراسری (شامل روزانه و شبانه، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و مؤسسات آموزش عالی) به نسبت میزان نزدیکی و مرتبط بودن رشته تحصیلی قبلی شما با رشته‌ای که برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید، یک ضریب برای معدلتان در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی مثلاً اگر شما در همان رشته قبلی قصد ادامه تحصیل داشته باشید، معدلتان صد در صد بر پذیرش شما تأثیر خواهد داشت ولی چنانچه در یک‌رشته کاملاً غیر مرتبط ثبت‌نام کنید، میزان تأثیر معدل شما کمتر می‌شود.

اما این دو مورد اصلاً نباید شما را نگران کند؛ چراکه باوجود افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها، می‌توانید به‌راحتی در بسیاری از آن‌ها پذیرفته شوید، مگر اینکه دانشگاه‌های سطح یک که داوطلبان زیادی دارند را برای تحصیل برگزینید.

پذیرش دانشجو بدون کنکور ارشد

در مورد روش‌های ورود به کارشناسی ارشد بدون آزمون در مطلب «روش های ورود به کارشناسی ارشد بدون کنکور» به‌طور کامل توضیح داده شده است که می‌توانید به آن مراجعه نمایید.

پذیرش دانشجو بدون آزمون در دکتری

در مقطع تحصیلی دکتری، پذیرش بدون آزمون برای همه داوطلبان مقدور نیست و فقط دانشجویان برتر کارشناسی ارشد (استعدادهای درخشان) می‌توانند برای ورود بدون آزمون به مقطع دکتری درخواست دهند که آن نیز وابسته به پذیرش دانشگاه محل تحصیل و دانشگاه انتخابی‌شان برای ادامه تحصیل است.

کدام دانشگاه‌ها پذیرش دانشجو بدون آزمون دارند؟

پذیرش در برخی دانشگاه‌ها کاملاً بدون آزمون صورت می‌گیرد و در برخی دیگر هم پذیرش با آزمون دارند و هم بدون آزمون.

پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای بدون هیچ نوع آزمونی و فقط بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌پذیرد. دانشگاه فنی حرفه‌ای فقط در مقطع کاردانی پیوسته و دانشگاه علمی کاربردی در دو مقطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته پذیرش دارند.

برای کسب اطلاع از نحوه ثبت‌نام در هر یک از این دو دانشگاه به لینک‌های زیر مراجعه نمایید:

نحوه ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه علمی کاربردی

نحوه ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه فنی حرفه ای

پذیرش بدون آزمون دانشگاه دولتی

منظور از دانشگاه دولتی، دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها است. این دانشگاه‌ها هم در دوره‌های روزانه و هم در دوره های شبانه در مقاطع تحصیلی کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند.

ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه های دولتی

اما ثبت‌نام بدون آزمون دانشگاه‌های دولتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فقط مخصوص دانشجویان استعدادهای درخشان (دانشجویان برتر) است.

پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد نیز مانند دانشگاه دولتی، در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فقط از دانشجویان استعدادهای درخشان بدون آزمون ثبت‌نام می‌کند.

برای ثبت‌نام بدون آزمون دانشگاه آزاد باید به وب‌سایت دانشگاه آزاد مراجعه نمایید.

کاردانی و کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد

کارشناسی ارشد و دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد

پذیرش دانشجو بدون کنکور دانشگاه پیام نور

پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه پیام نور اکثراً (قریب به 99%) بدون کنکور انجام می‌شود؛ اما در مقطع کارشناسی ارشد هم می‌توانید از طریق کنکور وارد پیام نور شوید و هم بدون کنکور.

ثبت‌نام ارشد بدون کنکور پیام نور نیز سه روش دارد:

  • ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی
  • ثبت‌نام در فراگیر پیام نور
  • ثبت‌نام در مراکز بین‌الملل

ثبت‌نام بدون کنکور در پیام نور

کدام رشته‌ها پذیرش بدون آزمون دارند؟

تقریباً می‌توان گفت تمام رشته‌ها به‌جز رشته‌های دکترای حرفه‌ای پزشکی پذیرش بدون آزمون دارند. در مورد برخی از این رشته‌ها قبلاً توضیح داده شده که فهرست تمامی آن‌ها را می‌توانید در لینک‌های زیر مشاهده نمایید:

نام رشته‌های بدون کنکور

رشته‌های بدون کنکور

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .