دانشگاه بدون کنکور

همان‌طور که می‌دانید مدت زیادی است که همه دانشگاه‌ها حتی دانشگاه روزانه در برخی رشته‌ها بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند.

البته در ثبت‌نام بدون کنکور نیز ملاک‌هایی برای اولویت‌بندی در پذیرش داوطلبان وجود دارد که عبارت‌اند از معدل داوطلب و میزان ارتباط رشته تحصیلی وی در مقطع قبلی و مقطع بعدی.

این گزینه جدید از سوی سازمان سنجش به‌خصوص برای افرادی که مدتی از تحصیل دور بوده و با دروس نظام جدید آشنایی زیادی ندارند می‌تواند بسیار مفید باشد. یا افرادی که معدل بالایی داشته و سابقه تحصیلی خوبی دارند، اما به دلایلی چون استرس روز آزمون و یا بروز حوادث پیش‌بینی‌نشده در ماه‌های قبل از کنکور نمی‌توانند در آزمون موفقیت شایسته خود را کسب کنند از طریق ثبت‌نام دانشگاه بدون کنکور می‌توانند وارد رشته دلخواه خود شوند.

ثبت‌نام دانشگاه بدون کنکور

درصورتی‌که تمایل دارید بدون کنکور در دانشگاه ثبت‌نام کنید باید در مهلت ثبت‌نام دانشگاه بدون کنکور، به سایت سازمان سنجش (برای دانشگاه‌های روزانه و شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی، فنی حرفه‌ای و مجازی) و یا سایت دانشگاه آزاد مراجعه نموده و دفترچه راهنمای ثبت‌نام را دریافت نمایید.

دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای، از این نظر که فقط به‌صورت بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند، شرایط متفاوتی برای ثبت‌نام دارند که در لینک‌های زیر در مورد آن نوشته شده است:

شرایط ثبت‌نام دانشگاه علمی کاربردی

شرایط ثبت‌نام دانشگاه فنی حرفه ای

دانشگاه بدون کنکور برای چه رشته‌هایی است؟

تقریباً می‌توان گفت اکثر رشته‌های موجود، بدون کنکور نیز دانشجو می‌پذیرند. به‌جز رشته‌های کارشناسی و دکترای حرفه‌ای گروه پزشکی که در هیچ دانشگاهی پذیرش بدون کنکور ندارند.

اما ممکن است برای یک رشته خاص، برخی دانشگاه‌ها بدون کنکور دانشجو بپذیرند و برخی دیگر از طریق کنکور.

لیست رشته‌های بدون کنکور را برای هر دانشگاه، می‌توانید در مطلب «رشته های بدون کنکور» مشاهده نمایید.

کدام دانشگاه‌ها بدون کنکور پذیرش دارند؟

دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی که فقط برای کاردانی پیوسته دانشجو می‌پذیرند، کاملا بدون کنکور بوده و به‌هیچ‌وجه از طریق کنکور پذیرش ندارند.

دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی نیز کنکور را از اکثر رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی برداشته‌اند، فلذا تقریباً می‌توان گفت برای این مقاطع تحصیلی کنکور ندارند.

برای ثبت‌نام بدون کنکور مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توانید به مراکز بین‌الملل دانشگاه پیام نور مراجعه نمایید. در این زمینه می‌توانید از خدمات موسسه هورین استفاده کنید.

دانشگاه‌های آزاد و سراسری هم از طریق کنکور و هم بدون کنکور ثبت‌نام می‌کنند.

 تفاوت دانشگاه بدون کنکور و دانشگاه از طریق کنکور

وقتی می‌بینیم اکثر دانشگاه‌ها در اکثر رشته‌ها بدون کنکور ثبت‌نام می‌کنند، عبارتی مبنی بر اینکه فرد فارغ‌التحصیل بدون کنکور مقطع تحصیلی موردنظر را گذرانده در مدرک ذکر نمی‌شود و حتی هزینه تحصیل این دانشجویان در دانشگاه‌های غیردولتی و شبانه با دانشجویانی که از طریق کنکور به دانشگاه راه‌یافته‌اند یکسان است، این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که «پس چرا باید در کنکور شرکت کنیم؟».

جواب این سؤال را می‌توانید در لینک‌های زیر بیابید:

مقایسه ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون آزمون و با آزمون

پذیرش دانشگاه بر اساس کنکور بهتر است یا معدل

راه‌های قبولی در دانشگاه

برای مطالعه مطالب بیشتر، مرتبط با ثبت‌نام بدون کنکور، می‌توانید به صفحه ثبت‌نام دانشگاه بدون کنکور مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .