راهنمای انتخاب رشته

طبیعی است که در زمان انتخاب رشته بین چندراهی علاقه و مصلحت‌ها قرار بگیرید. به‌هرحال انتخاب رشته آینده زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شغلی که انتخاب خواهید کرد، شرایط ادامه تحصیلتان، افرادی که با آن‌ها در ارتباط خواهید بود همه به انتخاب رشته کنکور شما بستگی دارند؛ بنابراین اگر برای نوشتن فهرست رشته‌های انتخابی‌تان چندین روز در اینترنت بگردید و برای گرفتن مشاوره از افراد مجرب هزینه کنید هرگز ضرر نکرده‌اید.

معیارهای انتخاب رشته کنکور یا بر اساس سوابق تحصیلی

توجه به رتبه

همان‌طور که می‌دانید هنگام انتخاب رشته کنکور باید هر رشته را در دانشگاه معینی انتخاب نمایید. درواقع شما هم انتخاب رشته می‌کنید و هم انتخاب دانشگاه. برای انتخاب رشته کنکور باید به «رتبه در سهمیه در هر زیرگروه» توجه کنید و بر اساس آن دست به انتخاب رشته بزنید. ببینید در سال‌های گذشته، داوطلبانی که رتبه شما را داشته‌اند در چه رشته و دانشگاه‌هایی قبول شده‌اند. این معیار هرچند نمی‌تواند کاملاً دقیق باشد اما بر اساس آن می‌توانید شانس قبولی خود را در هر رشته تخمین بزنید. برای اینکه شانسی را از دست ندهید بهتر است رشته‌هایی که با رتبه کمی بالاتر و کمی پایین‌تر از شما پذیرش داشته‌اند را نیز مدنظر قرار دهید؛ چراکه به خاطر تغییرات تعداد داوطلبان و ظرفیت دانشگاه‌ها این شرایط در هرسال تغییر خواهد کرد.

توجه به اهداف

اطلاع داشتن از سوابق پذیرش سال‌های قبل می‌تواند راهنمای عمل خوبی باشد به این شرط که در کنار آن به آینده شغلی رشته‌ای که قصد دارید انتخاب کنید، شرایط خودتان و آرمان‌هایتان هم توجه داشته باشید؛ بنابراین از میان رشته‌هایی که در رنج رتبه شما پذیرش دارند، آن‌ها را که علاقه، استعداد و شغل مطلوب خود را در آن می‌بینید و با توجه به بازار کاری که اکنون دارند می‌توانند آینده کاری خوبی را برایتان متصور شوند انتخاب کنید.

توجه به بازار کار

هنگام انتخاب رشته کنکور به این نکته هم توجه داشته باشید که بعضی از رشته‌ها که اتفاقاً طرفداران زیادی هم دارند و حتی به‌سختی دانشجو می‌پذیرند در این شرایط کنونی اشباع شده‌اند و ممکن است در آینده وارد شدن به بازار کار این رشته‌ها برایتان چندان راحت نباشد. اگر شما در رشته خوبی تا مقاطع عالی تحصیل کنید و در آینده هیچ استفاده‌ای نتوانید از آن ببرید، از عمری که پای آن صرف کرده‌اید سرخورده و مأیوس خواهید شد. حال‌آنکه هدف هرکسی از تحصیل در دانشگاه این است که یک زندگی شاد و راحت برای خود رقم بزند.

توجه به علایق و استعدادها

در کنار همه مواردی که ذکر شد، علاقه و استعداد خود را هم در نظر بگیرید. ممکن است شما رتبه مناسب برای قبولی در رشته‌ای خاص و پرطرفدار را کسب کرده باشید اما علاقه و استعدادتان در رشته‌ای دیگر به حدی باشد که اگر وارد آن رشته بشوید بتوانید آینده شغلی چشمگیری برای خود رقم بزنید و یا در آن حوزه تبدیل به فرد بزرگی بشوید. همان‌طور که می‌دانید همه دانشگاه‌ها همه رشته‌ها را تدریس نمی‌کنند. گاهی شاید برای اینکه بتوانید در رشته مورد نظر خود به تحصیل بپردازید مجبور شوید در دانشگاهی ثبت‌نام کنید که چندان موردپسندتان نباشد و یا بالعکس به‌خاطر انتخاب دانشگاه موردنظر خود، نتوانید در رشته موردعلاقه‌تان تحصل کنید.

انتخاب دانشگاه محل تحصیل

علاوه بر انتخاب بین دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و یا …، انتخاب شهر محل تحصیل، توجه به شهریه‌های دانشگاه‌ها، امکانات و تسهیلاتی که به دانشجویانشان ارائه می‌دهند، سطح علمی، رشته‌هایی که در آن‌ها تدریس می‌شود، و خیلی مسائل دیگر جزء نکاتی است که هنگام انتخاب دانشگاه باید به آن توجه کنید. ما در مطالب قبلی به شهریه و تسهیلات دانشگاه‌ها به تفکیک پرداخته‌ایم. برای دسترسی به آن مطالب می‌توانید این عبارت‌ها را در وب‌سایت جستجو کنید.

سطح علمی دانشگاه‌ها

پیشنهاد می‌کنم سطح علمی دانشگاه‌هایی که انتخاب می‌کنید را از سیویلیکا ببینید. آنچه مسلم است هر چه سطح علمی دانشگاهی که انتخاب می‌کنید بالاتر باشد، برای ورود به عرصه اشتغال و از آن مهم‌تر برای ادامه تحصیل بهتر خواهد بود، چون علاوه بر اینکه بار علمی شما بعد از فارغ‌التحصیلی بیشتر خواهد بود، نگاه فرد مصاحبه‌کننده در مصاحبه دکتری و یا مصاحبه کاری نسبت به شما تغییر خواهد کرد. باوجود همه این محسنات، فراموش نکنید علاوه بر اینکه ورود به دانشگاه‌های سطح بالا دشوارتر است، تحصیل در آن‌ها نیز سختی‌های خاص خودش را دارد. به‌عنوان نمونه هر چه سطح علمی دانشگاه شما بالاتر باشد، باید وقت بیشتری در محیط دانشگاه و در منزل برای مطالعه دروس سپری کنید.

شهر محل تحصیل

علاوه بر سطح علمی دانشگاه، به فاصله دانشگاه از محل زندگی خود هم توجه کنید. ببینید آیا امکان رفت‌وآمد یا استقرار در محل تحصیلتان را دارید و آیا با توجه به شناختی که از خودتان دارید زندگی در خوابگاه، هم‌خانه شدن با دیگران و یا دوری از خانواده روحیاتتان را دستخوش آسیب قرار نمی‌دهد.

تسهیلات و امکانات دانشگاه‌ها

تسهیلات و امکاناتی که دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند نیز با یکدیگر فرق دارد. بعضی از دانشگاه‌ها برای دانشجویانشان خوابگاه ارائه نمی‌کنند، برخی وام کمک شهریه، وام مسکن و انواع وام‌های دیگر برای دانشجویان در نظر می‌گیرند. بعضی از واحدهای دانشگاهی برای دانشجویان رتبه اول خود تخفیف شهریه یا شرایطی ازاین‌دست دارند که تمام آن‌ها را می‌توانید در دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه مشاهده نمایید. پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه اقدام به انتخاب کنید، در مورد انواع دانشگاه‌ها اطلاعات کسب کنید: دانشگاه غیرانتفاعی دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه های مجازی شهریه دانشگاه آزاد
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .