راه‌های قبولی در دانشگاه

در سال‌های اخیر قبولی در دانشگاه به‌مراتب سهل‌الوصول‌تر شده؛ باوجود افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها، پذیرش بدون کنکور و افزایش تعداد دانشگاه‌هایی که پذیرش بدون کنکور دارند مانند پیام نور و علمی کاربردی گزینه‌های زیادی پیش روی داوطلبان ورود به دانشگاه قرارگرفته است.

راه‌های زیادی برای قبولی در دانشگاه وجود دارد

خوشبختانه کنکور دانشگاه آزاد و سراسری تجمیع شده و شما می‌توانید با یک‌بار شرکت در امتحان، در هرکدام از دانشگاه‌های آزاد یا سراسری قبول شوید. حتی اگر قبول نشدید می‌توانید بر اساس سوابق تحصیلی (معدل) ثبت‌نام کنید که هم‌زمان با انتخاب رشته کنکور انجام می‌شود. تکمیل ظرفیت هم در ماه آبان اعلام می‌شود که مجدداً از میان داوطلبانی که در کنکور شرکت کرده بودند برای ظرفیت‌های خالی باقی‌مانده در دانشگاه‌ها -که پذیرفته‌شدگانشان ثبت‌نام نکرده‌اند- دانشجو می‌پذیرد. حتی اگر همه این راه‌ها جواب ندادند، هنوز گزینه دانشگاه‌های مجازی که در مطلب «آموزش از راه دور در دانشگاه چگونه است؟» در مورد آن به‌طور مفصل توضیح داده‌ایم پیش روی شما قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از لینک زیر استفاده کنید: بهتر است کنکور بدهیم یا با معدل برای دانشگاه ثبت‌نام کنیم؟

اگر قصد ادامه تحصیل دارید از هر راهی وارد دانشگاه نشوید

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را دارید باید با دقت بیشتری به نحوه ورودتان به دانشگاه بیندیشید. رشته و دانشگاه (مشروط بر اینکه مورد تأیید وزارت علوم یا وزارت بهداشت باشد) تأثیر چندانی در ادامه تحصیل شما نخواهد گذاشت، اما نوع ورودتان چرا. در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری هم امکان ثبت‌نام بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد با این تفاوت که فقط دانشجویان برتر (که شرایط آن در راهنمای ثبت نام دکتری توضیح داده شده) حق ثبت‌نام بدون کنکور برای ارشد و دکتری را دارند. علاوه بر این، قبولی در ارشد و دکتری بدون کنکور شروط دیگری نیز دارد؛ یکی از آن‌ها این است که در مقاطع تحصیلی قبلی بدون کنکور به دانشگاه راه نیافته باشید و حتماً از طریق کنکور در دانشگاه ثبت‌نام کرده باشید. در ضمن برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، چون آزمون نیمه‌متمرکز است و بخشی از نمره قبولی وابسته به نمره مصاحبه است، این را در نظر بگیرید که دانشگاه محل تحصیل و نوع ورودتان به آن دانشگاه در دید اساتید مصاحبه‌کننده اثر خواهد گذاشت. حتی اگر بدون کنکور برای دکتری ثبت‌نام کنید باز هم مصاحبه را پیش رو خواهید داشت. البته امکان ادامه تحصیل در این دو مقطع تحصیلی از طریق کنکور هم وجود دارد. شاید شما با توجه به شرایط خود انتخاب کنید که در مقاطع پایین‌تر بدون کنکور وارد دانشگاه شوید و برای مقاطع بعدی کنکور بدهید.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .