مقایسه ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون آزمون و با آزمون

در شرایط ورود و ثبت‌نام دانشگاه آزاد با کنکو و بدون کنکور تفاوت‌هایی وجود دارد که لازم است داوطلبان به هنگام ثبت‌نام به آن توجه داشته باشند. در این مطلب بین ورود به دانشگاه آزاد بدون کنکور و با کنکور مقایسه شده و در انتها برتری هریک بر دیگری مورد بررسی قرار گرفته است.

همان‌طور که می‌دانید ثبت‌نام دانشگاه آزاد در کلیه مقاطع تحصیلی به دو روش انجام می‌گیرد: شرکت در کنکور و ثبت‌نام برای پذیرش بدون کنکور.

برای شرکت در کنکور و ثبت‌نام دانشگاه آزاد داوطلبان باید در کنکور سراسری که توسط سازمان سنجش کشور برگزار می‌گردد شرکت کنند، اما اگر قصد ورود بدون کنکور به دانشگاه آزاد را دارید باید در زمان ثبت‌نام و از طریق وب‌سایت دانشگاه آزاد اقدام کنید.

در هر دو شیوه ادامه تحصیل بعد از ورود به دانشگاه تفاوتی بین دانشجویانی که با کنکور وارد دانشگاه شده‌اند و دانشجویانی که بدون کنکور ثبت‌نام کرده‌اند وجود ندارد. همه دانشجویان سر یک کلاس حاضر می‌شوند و از علم اساتید یکسانی بهره‌مند می‌گردند. حتی تسهیلات و امکاناتی که به دانشجویان تعلق می‌گیرد و شهریه دانشجویان در هر دو مورد یکسان‌ است. مدرک صادرشده نیز در هر دو روش تحصیل یکسان است؛ یعنی هیچ عبارتی مبنی بر اینکه دانشجو بدون آزمون وارد آن مقطع تحصیلی شده در مدرک فارغ‌التحصیلی قید نمی‌گردد و بنابراین این دو مدرک ازنظر اعتبار هیچ فرقی با هم ندارند و هیچ کس با دیدن مدرک شما متوجه نخواهد شد با کنکور وارد دانشگاه شده اید یا بدون کنکور.

اما در شرایط ورود و ثبت‌نام دانشگاه آزاد برای این دو روش تفاوت‌هایی وجود دارد که لازم است داوطلبان به هنگام ثبت‌نام به آن توجه داشته باشند.

مقایسه ثبت‌نام بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی و کارشناسی

شرایط ورود به دانشگاه

در این دو مقطع تحصیلی، چه به‌صورت پیوسته و چه ناپیوسته، تفاوت چندانی بین ثبت‌نام دانشگاه آزاد با کنکور و بدون کنکور وجود ندارد.

همه داوطلبان با هر شرایطی که باشند هم می‌توانند در آزمون ورودی (کنکور) دانشگاه شرکت کنند، هم برای ورود به دانشگاه بدون کنکور ثبت‌نام نمایند.

انتخاب رشته

چه قصد ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون کنکور را داشته باشید و چه با کنکور، درهرحال می‌توانید صرف‌نظر از رشته تحصیلی قبلی‌تان هر رشته‌ای را که علاقه دارید انتخاب کنید. درواقع امکان تغییر رشته در کاردانی و کارشناسی بدون کنکور در هر دو روش ادامه تحصیل وجود دارد.

تسهیلات

می‌توان گفت تنها تفاوت موجود بین دانشجویان بدون کنکور و دانشجویانی که از طریق کنکور وارد دانشگاه شده‌اند در شرایط انتقالی و مهمانی است.

دانشجویانی که بدون کنکور وارد دانشگاه آزاد شده باشند نمی‌توانند به واحد دیگری انتقالی بگیرند و یا مهمان شوند، مگر برای دانشجویان دختری که بعد از ثبت‌نام در دانشگاه ازدواج کرده باشند که در این‌صورت می توانند تحت شرایطی فقط یک ترم در شهر همسر خود مهمان شوند.

مقایسه ثبت‌نام بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط ورود به دانشگاه

ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون کنکور برای مقطع ارشد فقط برای دانشجویان استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی امکان‌پذیر است، یعنی فقط در صورتی می‌توانید بدون کنکور برای کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ثبت‌نام کنید که:

  • معدل حداقل ۱۷ (برای گروه علوم انسانی) یا ۱۶ (برای سایر گروه‌های تحصیلی) را کسب کرده باشید.
  • هیچ‌یک از دروس خود را معادل‌سازی نکرده باشید.
  • بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی وارد کارشناسی ارشد شوید.
  • شما باید دوره کارشناسی خود را طی حداکثر ۸ ترم (برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته ۴ ترم) گذرانده باشید، مگر در موارد خاصی که در دفترچه ثبت‌نام قید شده.

بنابراین چنانچه شما جزو استعدادهای درخشان نیستید و یا دانشجوی کارشناسی نیستید و مدتی از فارغ‌التحصیلی‌تان گذشته است باید از طریق کنکور وارد مقطع کارشناسی ارشد شوید.

انتخاب رشته و دانشگاه

در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور امکان تغییر رشته وجود ندارد و رشته انتخابی شما باید مرتبط با رشته دوره کارشناسی‌تان باشد. اگر قصد تغییر رشته دارید باید در آزمون سراسری شرکت کنید.

شما در هنگام انتخاب رشته بدون کنکور می‌توانید ۱۰۰ رشته را در هر دانشگاهی که بخواهید انتخاب کنید اما دانشگاه قبل از بررسی ۱۰۰ انتخاب شما، امکان قبولی‌تان در دانشگاه محل تحصیل قبلی را بررسی می‌کند و در صورت عدم قبولی در آن، ۱۰۰ انتخاب شما به ترتیب بررسی می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر دانشگاه مکان قبولی شما را همان دانشگاه محل کارشناسی‌تان قرار داد، شما فقط می‌توانید در همان دانشگاه ثبت‌نام کنید، حتی اگر این دانشگاه جزو انتخاب‌هایتان نبوده باشد.

تسهیلات

در کارشناسی ارشد و دکتری نیز مانند کاردانی و کارشناسی دانشجویانی که بدون کنکور ثبت‌نام کرده باشند نمی‌توانند انتقالی بگیرند و مهمان شوند مگر دانشجویان دختری که بعد از ثبت‌نام ازدواج کرده باشند آن‌هم فقط برای یک ترم می‌توانند برای شهر همسر خود مهمان بگیرند.

مقایسه ثبت‌نام بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد در مقطع دکتری

در مقطع دکتری، پذیرش بدون کنکور تنها از میان استعدادهای درخشان صورت می‌گیرد. در مطلب «ثبت‌نام برای دانشگاه در مقطع دکتری» و «کارشناسی ارشد و دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد» به‌طور مفصل در مورد ثبت‌نام بدون کنکور و با کنکور برای مقطع دکتری صحبت کرده‌ایم که می‌توانید برای کسب اطلاعات کامل به آن مراجعه نمایید.

در کنکور شرکت کنم یا بدون کنکور وارد دانشگاه شوم؟

همان‌طور که مشاهده کردید تنها تفاوت موجود در شرایط ورود و ثبت‌نام دانشگاه آزاد بوده و بعد از ورود به دانشگاه شرایط برای هر دو دسته دانشجو یکسان است. شاید این امر شما را بر سر یک دوراهی قرار دهد و باعث شود به این فکر بیفتید که از چه طریقی بهتر است وارد دانشگاه شوید؛ در آزمون کنکور شرکت کنید و یا بدون کنکور در دانشگاه ثبت‌نام کنید. پیشنهاد می‌کنم قبل از تصمیم گرفتن مطلب «در کنکور شرکت کنم یا بدون کنکور وارد دانشگاه شوم؟» را مطالعه کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
نظرات

مقالات مرتبط

ثبت سفارش

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .